جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
تیتر20 بررسی می کند؛
چهارمین نمایشگاه خودروی تهران از روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
کد خبر: ۵۵۴۳۹
سایه تصمیمات وزیر صمت بر نمایشگاه خودرو شهر آفتاب/ یک نمایشگاه در گیر و دار دو تفکر/ خودروسازان خصوصی با دستان بسته در نمایشگاه
تیتر20 - چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در حالی از روز سه شنبه 27 اردیبهشت ماه برگزار می شود که از یک سو جای خالی بسیاری از برندها در آن دیده می شود و از سوی دیگر دستاوردهای صنعت خودروسازی کشور طی دوران تحریم به نمایش درخواهند آمد.

یک نمایشگاه در گیر و دار دو تفکر
این نمایشگاه در حالی برگزار می شود که غیر از مسائل کلان موثر بر اقتصاد و صنعت کشور،عوامل دیگری نیز باعث بروز دیدگاه دو گانه شده است؛ از یک سو برخی معتقد هستند که طی سال های تحریم صنعت خودروسازی کشور نتوانسته است دستاورد قابلی کسب کند.

این مهم از جایی قابل بررسی است که طی ماه های اخیر به خصوص حادثه تصادف زنجیره محور رامهرمز – بهبهان به تعداد منتقدان این صنعت و تاکید بر تولیدات بی کیفیت افزوده است. به نحوی که این مساله از سوی مقامات ارشد و بلند پایه کشور نیز بیان شده است. 

از سوی دیگر گروه دیگری معتقد هستند که به رغم تمام کاستی ها،خودروسازان کشوردر شرایطی که تولید با مشکلات بسیاری مواجه شده بود توانسته اند بر این مهم فائق آمده و چراغ تولید را روشن نگهدارند. این مساله بیشتر از سوی تولید کنندگان بخش خصوصی قابل رصد و بررسی است.

با این حال به نظر می رسد که این نمایشگاه که قرار است در آن  طی روزهای برگزاری  14 محصول در کلاس های مختلف رونمایی شوند، تحت تاثیر برخی اخبار و دستور العمل قرار گرفته است که می تواند شرکت کنندگان را از اهداف اصلی حضور در این رویداد بزرگ خودرویی دور کند.

دستان بسته خودروسازان خصوصی
بنابر این گزارش یکی از اهدافی که شرکت های تولید کننده در نمایشگاه خودرو به طور عمومی دنبال می کنند، معرفی محصول و فروش ویژه در روزهای برگزاری است.

اما این مساله امسال برای آنان رخ نخواهد داد .چرا که وزیر صمت به بهانه پیگیری 8 فرمان رئیسی با استناد به ماده 5، تمام خودروسازان بخش خصوصی را ملزم به حضور در سامانه یکپارچه فروش کرده است.

به بیان ساده وزیر صمت که باید تسهیل کننده کسب و کار و هموار کننده مسیر تولید کنندگان باشد،با این عمل به یک دست انداز بزرگ بدل شده است.
 
در واقع به نظر می رسد که بسیاری از تولید کنندگان بخش خصوصی در این وضعیت به عنوان یک فرصت برای برندینگ معرفی محصول و بررسی بازخوردهای مردم به نمایشگاه نگاه می کنند.

چرا که مهمترین ابزار رقابتی آنان سلب شده و وزارت صمت به طور علنی وارد حیطه کسب و کار آنان شده است.در واقع آنها نه می توانند قیمت محصول و نه شرایط فروش را اعلام کنند.

این مساله آنان را در یک حالت بلاتکلیفی و از سویی آینده کسب وکارشان را با تردید مواجه کرده است.

خبری موثر بر تقاضا
در همین حال به نظر می رسد که خبر آزاد سازی واردات نیز می تواند تقاضاهایی که در این نمایشگاه شکل می گیرند را نیز تحت تاثیر قرار بدهد.وزیر صمت چهار شنبه هفته گذشته(21 اردیبهشت) با حضور در رسانه ملی ، از آزادسازی واردات خودرو خبر داد.

 خبری که می تواند به شدت بازار خودروسازان داخلی اعم از شبه دولتی و خصوصی را به مخاطره بیاندازد. هر چند هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که قرار است خودروهای وارداتی در کدام کلاس باشند،اما خبر اولیه از واردات خودروهای 7 هزار دلاری حکایت می کنند. 

اگر این خودروها نیز وارد کشور شوند با توجه به  تعرفه و انواع و اقسام مالیات و عوارض در محدوده قیمتی 450 تا 500 میلیون تومان قرار خواهند گرفت و بازار دو خودروساز بزرگ دولتی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد.به خصوص اینکه بازار خودرو مانند همیشه همچنان تشنه محصولات جدید است. به بیان دیگر این لایحه در صورت تصویب یا عدم تصویب در مجلس با توجه به انتظاری که در جامعه ایجاد می کند می تواند به راحتی حبس تقاضا ایجاد کند.

ساده تر اینکه اقدامات وزارت صمت در آستانه برگزاری چهارمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب به منظور پیگیری دستورات رئیس جمهور و تنظیم بازار خودرو انجام داده است،تمام طرف های بازار خودرو اعم از تولید کننده و مصرف کننده را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است.

این بلاتکلیفی می تواند در این شرایط مانند تیغ دو دم عمل کند؛ یعنی اگر وضعیت فروش اصلاح نشود می تواند بر آینده تولید بخش خصوصی تاثیر بگذارد و اگر مثمر ثمر واقع نشود،تمام تقاضاهای حبس شده،در آستانه بازار تابستانی به بازار هجوم برده و قیمت ها به شدت افزایش پیدا خواهند کرد.

آنها که رفته اند
در همین حال نمایشگاه خودروی امسال شهر آفتاب نسبت به دور قبل غایبانی دارند که تحریم ها باعث رفتن آنها شده است. در این نمایشگاه دیگر خبری از حضور برندهایی مانند ب ام و ، فولکس ، بنز و بورگوارد ،رنو ، پژو ، دی اس و سیتروئن ولوو ،کیا،هیوندا و سانگ یانگ ، میتسوبیشی ، نیسان ، هوندا ، تویوتا ، مزدا ، سوبارو ، ایسوزو ،ماهیندار و لوکسژن نخواهیم بود.حتی خودروسازانی مانند لیفان ، بایک ، بیسو ، سوئست ، سایک-ام جی ، جیلی ، بی وای دی ،گریت وال و هاوال نیز از غایبان پر شمار این نمایشگاه به شمار می آیند.

آنهایی که نیامدند
در همین جال برخی تولید کنندگان داخلی نیز به دلایل مختلفی در این نمایشگاه حضور ندارند. در این دوره سایپا، خودروسازان بم، کرمان موتور، سانیار موتور، پادرا دیزل، مدیران خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا از جمله خودروسازانی هستند که در این نمایشگاه غایب هستند.

آنها که آمده اند
با این حال برخلاف غایبان داخلی گروه صنعتی ماموت، گروه خودروسازی مایان، مجتمع صنعتی پلیسان، آتین خودرو دیزل، شرکت دنیای ماموت، مکث موتور، ویرا دیزل، آتین پارت افراز، رخش خودرو دیزل، گروه صنعتی ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، ایساکو، خودروسازی آذهایتکس، آرین پارس موتور، شایان دیزل، فردا موتورز، ارس خودرو دیزل (آمیکو)، امداد خودرو ایران، بهمن موتور، بهمن دیزل، آپکو، نفت بهران و مهران سرد از حاضران این نمایشگاه هستند . ضمن اینکه به نظر می رسد در این دوره شاهد گروه بهمن و گروه ماموت دارای بیشترین معرفی محصول و رونمایی ها خواهند بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز