جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک مرکزی تصمیم گرفته تا با ابلاغیه جدید خود، زمینه را به نحوی فراهم کند که استعلام گزارش های اعتباری اشخاص، صرفا از طریق وب سایت و پورتال این شرکت امکان پذیر باشد و امکان استعلام و دریافت گزارش اعتباری از سایر درگاههای فروش طرف قرارداد شامل وب سایت ها و یا برنامه های کاربردی نمایندگان فروش دیگر میسر نباشد؛ تصمیمی که مخالفان و موافقان خود را دارد.
کد خبر: ۵۵۶۲۷
پشت پرده تصمیم جدید بانک مرکزی برای رتبه بندی های اعتباری
تیتر20 -  بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که از 25 اردیبهشت ماه سال جاری، استعلام گزارش های اعتباری اشخاص، صرفا از طریق وب سایت و پورتال شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران که به عنوان تنها شرکت دارنده مجوز از بانک مرکزی از سال 89 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، امکان پذیر است؛ موضوعی که ابهامات زیادی را در ذهن برخی مشتریان نظام بانکی ایجاد نمود.

شهریورماه سال 89 بود که بانک مرکزی بر اساس مصوبه هیات وزیران، مجوز شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران را صادر کرده و بر اساس آن، تمامی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری را مکلف کرد تا اطلاعات مورد نیاز سامانه اعتبارسنجی را تامین کنند؛ در واقع آن روزها بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بر فعالیت این شرکت، تمامی بانکها را مکلف کرد تا در راستای بهبود تصمیمات اعتباری خود، گزارش های اعتبارسنجی این شرکت را اخذ و ملاک تصمیم گیری قرار دهند.
 
حالا 12 سال از آن تصمیم می گذرد و این بار بانک مرکزی تصمیم گرفته تا با ابلاغیه جدید خود، زمینه را به نحوی فراهم کند که استعلام گزارش های اعتباری اشخاص، صرفا از طریق وب سایت و پورتال این شرکت امکان پذیر باشد و امکان استعلام و دریافت گزارش اعتباری از سایر درگاههای فروش طرف قرارداد شامل وب سایت ها و یا برنامه های کاربردی نمایندگان فروش دیگر میسر نباشد؛ تصمیمی که مخالفان و موافقان خود را دارد. 

حالا این شرکت به استناد بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، به همکاری با نمایندگان فروش خود پایان داده و قرار است صرفا به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط بوده و سرویس اعتبارسنجی خود را فعال کند. در واقع، دولت ظرف چند ماه اخیر با رویکرد حمایتی و توسعه ای که در خصوص اعتبارسنجی مشتریان نظام بانکی داشته، بخشنامه های مهمی در ارتباط با اعطای تسهیلات بر مبنای اعتبارسنجی صادر کرده که در نتیجه آن، بانکها با بکارگیری چنین ابزارهایی باید زمینه تسهیل در ارایه تسهیلات بانکی را فراهم کرده و در واقع، با اعتبارسنجی که انجام می دهند، پایه ای را برای ارایه انواع خدمات بانکی به مشتریان خود فراهم کنند؛ نکته ای که شاید بیش از هر بخش دیگری می توان ردپای آن را در ارایه وام های بدون ضامن از سوی نظام بانکی جستجو کرد.
 
در واقع، شناسایی نهاد متولی حوزه اعتبارسنجی از یک سو و توجه به شناسایی مشتریان غیربانکی به عنوان کانون های غیربانکی از سوی دیگر، می تواند انعکاس رفتار اعتباری اشخاص را بیش از پیش آشکار سازد؛ به همین دلیل است که به موجب حساسیت های بالایی که در این عرصه وجود دارد، بخشنامه های بانک مرکزی این هدف را به نحوی دنبال می کنند که شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری بتواند کار را به صورت مستقیم و بدون واسطه های خود انجام دهد. 

آنگونه که کارشناسان نظام بانکی می گویند، البته بخشنامه ابلاغی اخیر بانک مرکزی به شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران مبنی بر پایان دادن به همکاری با نمایندگان فروش شرکت، به معنای عدم ارایه سرویس به کسب و کارهای مختلف که به هر نحوی به سرویس اعتبارسنجی نیاز دارند، نبوده و بلکه در راستای اصلاح ساختار فروش و در عین حال ارایه خدمات به استفاده کنندگان و پاسخگویی نیاز آنها به شکل صحیح است که در این راستا، تمهیداتی در نظر گرفته شده تا کسب و کارهای مختلف بتوانند از طریق انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری و عضویت در سامانه اعتبارسنجی بدون هیچ مشکلی، سرویس اعتبارسنجی مورد نیاز خود را دریافت کنند. 

آنگونه که شرکت مشاور رتبه بندی اعتباری اعلام کرده، ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و عموم مردم همچنان ادامه دارد و عموم مردم و شرکت‌هایی که به صورت مستقیم به درگاه‌های شرکت متصل هستند، طبق روال سابق دسترسی‌های خود را دارند؛ ضمن اینکه این شرکت از ارائه مستقیم خدمات به تمامی شرکت‌های متقاضی استقبال می‌نماید؛ چراکه استفاده از گزارش‌های اعتبارسنجی در تعاملات مختلف مالی افراد اعم از خریدهای اقساطی، رهن و اجاره و مواردی از این دست، منجر به بالابردن سطح اهمیت اعتبارسنجی در اذهان عموم جامعه می‌شود. 

حالا به گفته مقامات ارشد این شرکت، استراتژی اصلی این مجموعه، توسعه خدمات اعتبارسنجی، افزایش شفافیت، تسهیل دسترسی آحاد جامعه به خدمات مالی و اعتباری از طریق کانال‌های متنوع و متعدد، اصلاح ساختار فروش، جلوگیری از ایجاد انحصار و دریافت خدمات با حداقل هزینه برای عموم مردم عنوان شده و به این ترتیب، اشخاص حقوقی، کسب‌ و ‌کارها و همچنین نهادهای متقاضی بهره‌گیری از ظرفیت اعتبارسنجی افراد، می‌توانند با ارائه درخواست و انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران و درصورت رضایت مردم (مصرف کننده نهایی)، مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوطه، سرویس مورد نیاز خود را به صورتی شایسته دریافت نمایند.

ارسال نظرات
موضوعات روز