جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
ماجراهایی که در دادگاه‌ها می‌گذرد، در صورتی که طرفین دعوا افرادی مشهور باشند و یا آدم‌های معمولی باشند که ماجرایی عجیب و کمتر شنیده شده داشته باشند، سوژه مورد علاقه بسیاری از مستندسازان و پلتفرم های تولید و پخش فیلم و سریال است.
کد خبر: ۵۵۷۴۰

تیتر۲۰- به نقل از الجزیره، در شرایطی که حواشی دادگاه‌های جانی و دپ و امبر هرد، فضای مجازی را پر کرده، در دو هفته گذشته، دادگاه دیگری برگزار شد که از ماجرای دادگاه جانی دپ و همسرش، کمتر دراماتیک نبود.

قضیه این دادگاه که در رسانه‌ها به «آگاتا کریستی» معروف است، برای اولین بار به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. کالین رونی، همسر وین رونی ـ فوتبالیست ـ از ربکا واردی، همسرجیمی واردی ـ فوتبالیست ـ به اتهام انتشار اخبار شخصی‌که در پیج شخصی‌اش منتشر می‌کند، در میان مطبوعات زرد، شکایت کرد. این محاکمه که در آن زمان افکار عمومی و رسانه ها را به خود مشغول کرده بود، بیش از ۹ روز طول نکشید و دو میلیون پوند هم هزینه داشت و نتفلیکس را هم بر آن داشت تا مستندی درباره آن تولید کند.

ماجراهایی که به دادگاه کشیده می‌شود همواره برای فیلمسازان و مستندسازان و نیز بینندگان آثارشان جذاب است.

در ادامه این گزارش به معرفی چند فیلم و سریال مستند، مبتنی بر داستان‌هایی از محاکمه و دادگاه می‌پردازیم:

در سال ۱۹۹۲ مستند (Brother’s Keeper) ـ «نگهبان برادر» ـ منتشر شد که برنده جایزه انجمن کارگردانان امریکا برای بهترین کارگردانی مستند و نیز برنده جایزه تماشاگران در جشنواره ساندنس شد.

این یک داستان جنایی آمیخته به رمز و راز بود. دیلبرت وارد به قتل برادرش که از بیماری رنج می‌برد، متهم شده بود؛ البته این نوع مرگ به اتانازی معروف است. یعنی کشتن بیمارانی که درد می‌کشند به خواست خودشان.

مدارک کافی برای اثبات قضیه وجود نداشت و ساکنان روستای محل زندگی این دو برادر، از آنها دفاع می‌کردند. رسانه ها هم سعی داشتند این دو برادر را احمق و فقیر نشان دهند. پلیس نیویورک نیز دیلبرت را وادار به امضای اعترافاتی کرده بود که به خاطر نداشتن سواد کافی، نمی‌دانست دقیقا شامل چه اتهاماتی هستند. در میان این جریانات، دادگاهی به امید روشن شدن حقیقت برپا می‌شود.

با گسترش پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال، تمایل مستندسازان به ساخت سریال‌های مستند از دادگاه‌ها بیشتر شد؛ زیرا در سریال‌ها امکان نمایش جزئیات بیشتری وجود دارد.

در میان سریال‌های مستند دادگاهی، سریال آمریکایی ( Trial ۴) ـ «محاکمه۴»ـ در سال ۲۰۲۰ توسط نتفلیکس تولید شده است. بر اساس نظرسنجی سایت IMDb ، تماشاگران به این سریال مستند امتیاز ۷.۴ را داده‌اند.

در سال۱۹۹۳، یک نوجوان ۱۹ ساله به اتهام قتل یک افسر پلیس در بوستون بازداشت می‌شود. با وجود بی گناه بودن، دادگاهی او را مجرم تشخیص داد و او ۲۲ سال برای اثبات بی گناهی‌اش مبارزه می‌کند.

در این سریال هشت قسمتی می‌بینیم که شون علاوه بر تلاش برای اثبات بی گناهی‌اش، برای افشای نژادپرستی و فساد در سیستم پلیس نیز مبارزه می‌کند.

(The Trials of Gabriel Fernandez) ـ «محاکمه های گابریل فرناندز» ـ یکی دیگر از مجموعه مستندهای نتفلیکس است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. ممکن است دیدن این سریال مستند برای همه مناسب نباشد.

این مستند روایتی از آزار و اذیت‌هایی است که گابریل فرناندز ۸ ساله از مادر و دوست پسر مادرش می‌بیند و در نهایت هم موجب مرگش می‌شود. این حادثه هولناک جنجال گسترده ای را در لس آنجلس به راه انداخت و همه خواستار مجازات حداکثری برای جنایاتکاران شدند.

این پرونده شامل دو محاکمه بود؛ یکی محاکمه مادر و دوست پسرش که جنایاتکاران اصلی بودند و دومی مربوط می‌شد به محاکمه مددکاران اجتماعی که گزارش معلم گابریل درباره شک و تردیدش درخصوص وضعیت این کودک را نادیده گرفتند و واکنش به موقع و مناسبی به آن نشان ندادند./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز