جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
داخلی‌سازی قطعات سبب خروج کمتر ارز از کشور خواهد شد. به هر حال در شرایط ارزی فعلی کشور هر چه ارز کمتری خارج شود به نفع اقتصاد است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تامین قطعات از خارج با توجه به نرخ ارز و البته تعرفه های موجود ممکن است گران از آب در بیاید.
کد خبر: ۵۵۸۶۵
شتاب دهی نهادهای نظامی به برنامه داخلی سازی سایپا
تیتر20 - طبق برنامه مسوولان سایپا، این شرکت قصد دارد سطح همکاری‌ خود با وزارت دفاع و کلا نهادهای نظامی را 10 برابر کرده و از این مسیر، برخی قطعات مورد نیاز خود را داخلی سازی کند. 

حال پرسش اینجاست که افزایش سطح همکاری ها بین خودروساز بزرگ کشور و این نهادها تا چه حد می تواند به این شرکت در تامین قطعات کمک کرده و به بهبود کمی و کیفی تولید بیانجامد. 

همکاری این نهاد ها و خودروسازان از مدت ها پیش مطرح بوده، به خصوص در دوران تحریم طی چهار سال گذشته. در این مدت، نهادهای نظامی از جمله وزارت دفاع و حتی سازمان هوافضای سپاه و نیروی هوایی شفاهاً و یا در قالب تفاهم‌نامه‌، بابت کمک به خودروسازان در حوزه تامین قطعات اعلام آمادگی کرده اند.

 گفته می‌شود نهادهای نظامی از قابلیت طراحی و تولید برخی از قطعاتی که در داخل امکان تامین آنها چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ فنی وجود ندارد، برخوردار هستند.

 در حال حاضر با توجه به اینکه صنعت خودرو کشور در تحریم قرار دارد، همچنان تامین برخی از قطعات خارجی با مشکل مواجه است، به ویژه در حوزه الکترونیک، توربوشارژ و کیسه هوا. گویا این نهادها از تکنولوژی ساخت این قطعات برخوردار بوده یا می توانند به داخلی سازی آنها کمک کنند.

 ازآنجاکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای امسال در نظر گرفته، ورود این نهادها به حوزه ساخت قطعات خارجی می تواند به تحقق این برنامه کمک کند.

 این وسط البته یک پرسش مهم وجود دارد و آن اینکه نتیجه تفاهم نامه های قبلی میان سایپا و نهادهای نظامی چه بوده و آیا منجر به داخلی سازی و تامین قطعات شده است یا نه.

 در حال حاضر آمار دقیق  از این موضوع در دست نیست و سایپایی ها بهتر می دانند که همکاری آنها به چه شکل بوده و چه نتایجی در برداشته است. اما با توجه به اینکه سایپا قصد دارد سطح همکاری خود را با نهادهای نظامی ده برابر کند، به نظر می رسد این آمادگی در نهادهای نظامی نیز برای تامین بخشی از قطعات خارجی وجود دارد.

 در صورتی که این همکاری ها به سرانجام برسد، از جهات مختلف به نفع سایپا خواهد بود. نخست اینکه این شرکت می‌تواند به تدریج خیال خود را بابت تامین برخی از قطعات وارداتی که امکان ساخت آنها در داخل تا به امروز نبوده، راحت کند.
 
این موضوع کمک بزرگی به سایپا در راستای تحقق برنامه تولید امسالش خواهد کرد. طبق اعلام مدیرعامل سایپا، این شرکت قصد دارد در سال جاری ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو به تولید برساند که قطعاً تحقق این هدف ارتباط مستقیم با تامین قطعات چه از داخل و چه از خارج دارد.

بنابراین اگر این نهاد ها بتوانند در حوزه داخلی سازی و تامین برخی قطعات خارجی به این شرکت کمک کنند، تحقق هدف مورد نظر محتمل تر خواهد بود.

 نکته دیگر اینجاست که داخلی‌سازی قطعات سبب خروج کمتر ارز از کشور خواهد شد. به هر حال در شرایط ارزی فعلی کشور هر چه ارز کمتری خارج شود به نفع اقتصاد است.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تامین قطعات از خارج با توجه به نرخ ارز و البته تعرفه های موجود ممکن است گران از آب در بیاید.

این در حالی است که با داخلی‌سازی آنها، سایپا هزینه کمتری بابت تامین مجموعه قطعات خارجی خود خواهد پرداخت و این موضوع می تواند در قیمت تمام شده محصولات این شرکت اثر کاهشی بگذارد.

این نکات مثبت البته در حالی است که برخی قطعه‌سازان نسبت به حضور این نهادها در صنعت قطعه ابراز نگرانی می‌کنند. گمان آنها این است که با ورود این نهادها به حوزه قطعه سازی،  آنها به رقبای قطعه‌سازان تبدیل خواهند شد.

بنابراین برای رفع این دغدغه بهتر است سایپا حوزه همکاری خود را در مورد ساخت داخل قطعات مشخص کنند تا خیال قطعه‌سازان بابت عدم ظهور یک رقیب قدرتمند راحت شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز