پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
تیتر20 گزارش می دهد:
با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت {با توجه به مشکلات نقدینگی} تنها می تواند زمین موردنیاز برای تاسیس پارک های علم و فناوری صنعت خودرو را تامین کند و برای سایر هزینه‌های مرتبط نیاز به سرمایه‌گذاری بیرونی دارد. این سرمایه گذاری می تواند از سوی دولت انجام شود. هرچند اگر سیاست های دستوری در قیمت وجود نداشت و خودروسازان در سود بودند، امکان اینکه کل هزینه های تأسیس چنین پارک هایی توسط ایران خودرو تامین شود، وجود داشت.
کد خبر: ۵۶۰۴۴
ایجاد پارک علم و فناوری و گام جدید ایران خودرو در مسیر بهبود رابطه صنعت با نهادهای علمی و دانش بنیان
تیتر20 - مدیرعامل ایران خودرو به تازگی از آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو خبر داده است. آن طور که مهدی خطیبی عنوان کرده، ایران خودرو در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد در این زمینه با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، همکاری لازم را به عمل آورده و محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.

با توجه به اینکه امسال به نام سال دانش بنیان ها معرفی شده، این اقدام ایران خودرو در صورتی که به مرحله اجرایی برسد می‌تواند زمان تحقق شعار موردنظر در خودروسازی را کوتاه تر کند. تشکیل چنین پارکی همچنین به آبی های جاده مخصوص نیز بابت داخلی سازی برخی قطعات کمک خواهد کرد.

 بدون تردید شرکت های دانش بنیان از توانایی بالایی برای کمک به صنایع مختلف از جمله خودروسازی برخوردارند. صنایع مختلف به خصوص خودروسازی در این سال‌ها نتوانسته اند در حدی که باید، با دانشگاهیان ارتباط برقرار کنند و همواره این انتقاد از ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران نیز وجود داشته است. حالا اما با تاسیس پارک علم و فناوری به میزبانی ایران خودرو می توان گام های جدیدی در مسیر بهبود رابطه صنعت و نهادهای علمی به خصوص دانش بنیان ها برداشت.

تاسیس چنین پارکی اتفاقا در مقطع فعلی که خودروسازی ایران در تحریم قرار دارد، کمک بزرگی به قطعه‌سازان و خودروسازان خواهد کرد، زیرا شرکت های دانش بنیان توانایی این را دارند که به داخلی سازی قطعات در صنعت خودرو کشور کمک کنند. تحریم سبب شده دسترسی خودروسازان به برخی قطعات محدود شده و از طرفی هزینه بر نیز باشد. خودروسازان مجبورند برای دور زدن تحریم‌ها هزینه اضافی پرداخت کنند، ضمن اینکه ارتباطشان با بیشتر تامین کنندگان درجه یک نیز قطع و آنها مجبور شده اند به سمت تامین کنندگان درجه ۲ بروند. 

بنابراین علاوه بر اینکه از حیث کیفی، قطعات ضعیف تر از قبل هستند، هزینه واردات آنها نیز بیش از حد طبیعی است. این در حالی است که می‌توان به کمک شرکت های دانش بنیان بخشی از این قطعات را به ساخت داخل رساند. البته تشکیل پارک علم و فناوری در شرایطی می تواند به داخلی سازی قطعات خودرو کمک کند که حمایت ها از آن دنباله دار بوده و به لحاظ مالی تامین باشد.

این در حالی است که خودروسازان از جنبه نقدینگی با چالش مواجه هستند، زیرا سیاست های دستوری در قیمت، آنها را به ورطه زیان کشانده است (البته طبق ادعای خودروسازان). در خودروسازی دنیا شرکت ها به روایتی سه درصد و به روایتی دیگر شش درصد از درآمد خود را صرف مسائل مربوط به تحقیق و توسعه می کنند. این سهم در واقع از سود آنها هزینه می شود، حال آنکه به فرض صحت داشتن ادای خودروسازان ایرانی،  آنها نه تنها سود نمی کنند بلکه زیان هم می دهند. در این شرایط انتظار نمی توان داشت که خودروسازان در راستای تحقیق و توسعه هزینه چندانی کنند.

 به نظر می رسد اگر قرار است شرکتی مانند ایران خودرو تحقیق و توسعه را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند، نیازمند آن است که به سوددهی برسد و بخشی از آن سود را صرف چنین اموری کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می تواند به شکلی جدی و مستمر توسط خودروساز بزرگ ایران ادامه داشته باشد. 

با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت {با توجه به مشکلات نقدینگی} تنها می تواند زمین موردنیاز برای تاسیس پارک های علم و فناوری صنعت خودرو را تامین کند و برای سایر هزینه‌های مرتبط نیاز به سرمایه‌گذاری بیرونی دارد. این سرمایه گذاری می تواند از سوی دولت انجام شود هرچند اگر سیاست های دستوری در قیمت وجود نداشت و خودروسازان در سود بودند، امکان اینکه کل هزینه های تأسیس چنین پارک هایی توسط ایران خودرو تامین شود، وجود داشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز