پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20:
عباس هاشمی گفت: در حال حاضر سالانه 800 هزار تقاضا برای کولر گازی وجود دارد که بیش از 30 درصد تولید داخلی است و روند بومی سازی این محصول رو به رشد است و تاثیری بر بازار کولرهای آبی نداشته زیرا مشتری خاص خودش را دارد.
کد خبر: ۵۶۰۵۴
تولید و بومی سازی کولر گازی افزایشی است / صادرات کولر آبی به عراق و افغانستان
تیتر20 - دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با تیتر 20 با اشاره به اینکه تغییر الگوی مصرف از کولر آبی به کولر گاز هم اکنون در حال رخ دادن است، گفت: با توجه به اینکه در ایران نقاط بسیار گرم وجود دارد سالانه 800 هزار کولر گازی در کشور مصرف می شود و در کشور کمتر از 30 درصد ازاین میزان تولید می شود، هرچند در دو سال گذشته رشد خوبی در تولید گاز بیشتر شده و عمق تولید داخلی از 35 درصد به 60 درصد رسیده و از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت خوبی داشته است.

عباس هاشمی با بیان اینکه در سال 1400 حدود 240 هزار دستگاه کولر گازی در کشور تولید می شود که 30 درصد از نیاز داخلی است، تصریح کرد: محدودیتی برای واردات کولر گازی به کشور نیست، اما این کالا از طریق قاچاق به دلیل نداشتن تعرفه و مالیات ارزش افزوده و ... زیاد اتفاق می افتد و همین مساله باعث شده تا بسیاری از شرکت های که می توانند در بخش واردات فعالیت کنند چندان تمایلی برای واردات آن ندارند و در بنادر و شهرهای جنونبی کشور دیده می شود که به صورت ته لنجی قطعات این کولرها واردات می شود و در داخل ایران به هم متصل و روانه ای بازار می شود یا حتی به صورت کولر کامل از طریق لنج و ... قاچاق می شود.

او با توجه بر اینکه واردات کولر گازی به نقدینگی بالایی نیاز دارد، تصریح کرد: در واقع تامین مالی برای واردات این محصول برای شرکت ها چالش برانگیزاست به همین دلیل واردات تحت تاثیر قرار گرفته و از طرف دیگر قیمت ارز باعث شده حدود 8 درصد بر قیمت نهایی این محصول در بازار بی افزاید و این مساله باعث شده تا هم به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشند و هم اینکه در مقابل قاچاق صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نیاز مردم برای دستگاه های سرمایشی زیاد است، از این رو کاهش قدرت خرید مردم مانع از خرید این لوازم نشده است، اظهار کرد: در مناطق گرمسیر مانند خوزستان به دلیل شدت بالای نیاز به این کالا وضعیت معیشتی مردم روی خرید کولر گازی تاثیری نداشته و همچنان به دلیل اجبار در مصرف این کالا تقاضا بالاست و عملا استفاده از کولر گازی یک کالای لوکس محسوب نمی شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه به تدریج در زمینه تولید کولر گاز به سمت خودکفایی می رویم، گفت: هم اکنون تولید الکتروموتور برای کولرهای گازی وارداتی است، زیرا تیراژ تولید در کشور به قدری نیست که برای سازنده های موتور صرفه اقتصادی وجود داشته باشد. اما در بخش اوت دور و این دور تولیدکننده های داخلی به خودکفایی رسیده اند و همین مساله باعث رشد درصد بومی سازی این محصول در داخل هم شده است.

او با اشاره به اینکه پیشرفت تولید باعث شده امروز قیمت کولر گازی تولید داخل نسبت به کولرهای قاچاقی ارزان‌تر باشد، گفت: در چند وقت اخیر تلاش تولیدکننده ها برای افزایش کمیت قطعات داخلی و کیفیت تولید باعث شده که قیمت نهایی محصولات تولیدی در این بخش بهبود پیدا کند و هر چقدر نیاز به واردات قطعه برای تولید این محصول کمتر شود قدرت رقابت تولید داخلی به نسبت محصولات قاچاق و وارداتی بیشتر می شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی درباره تاثیر افزایش تقاضا برای کولرهای آبی روی بازار کولرهای آبی اظهار کرد: کولر آبی در کشور بازار خودش را دارد و در شرایط کنونی با وجود افزایش خرید کولرهای گازی تقاضا برای کولر آبی حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال است که البته بخشی اعظمی از این تولیدات به افغانستان و عراق صادرات می شود و نزدیک به 100 میلیون دلار ارزآوری از این محل وجود دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز