جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
تیتر20 بررسی می کند؛
در حال حاضر یکی از وجوه مشترک خودروسازی ایران و روسیه این است که هر دو با تحریم مواجه شده اند، تحریمی که البته روس ها مدت کوتاه تری است طعم تلخ آن را می چشند. حالا این دو خودروساز تحریم زده دست همکاری به سمت یکدیگر دراز کرده اند و قصد دارند از ظرفیت های هم استفاده کنند.
کد خبر: ۵۶۱۲۱
همکاری با روسیه چه آورده ای برای صنعت خودرودارد؟
تیتر20 - این روزها موضوع همکاری میان صنایع خودرو و قطعه ایران و روسیه به سوژه ای داغ تبدیل شده و این در حالی است که دیدگاه های متفاوتی در این ماجرا مطرح می شوند.

 در حال حاضر یکی از وجوه مشترک خودروسازی ایران و روسیه این است که هر دو با تحریم مواجه شده اند، تحریمی که البته روس ها مدت کوتاه تری است طعم تلخ آن را می چشند. حالا این دو خودروساز تحریم زده دست همکاری به سمت یکدیگر دراز کرده اند و قصد دارند از ظرفیت های هم استفاده کنند.

در باب این همکاری احتمالی، یک دیدگاه این است همکاری با خودروسازی روسیه نمی تواند اتفاق چندان مهم و مثبتی برای صنعت خودرو کشور باشد و روس ها خود در خودروسازی کشوری به اصطلاح وابسته محسوب می شوند. 

برخی حتی این موضوع را مطرح می کنند که همکاری احتمالی خودروسازان ایرانی و روسی جنبه سیاسی دارد و دو کشور چون مواضع ضد غربی دارند و تحریم شده اند، مقاصد سیاسی را نیز از این همکاری احتمالی دنبال می کنند. 

یک دیدگاه دیگر اما می گوید همکاری با روس ها مشروط بر اینکه اولا سبب صادرات خودروها و قطعات ایرانی به روسیه شده و ثانیا به تامین تمام یا بخشی از قطعات منجر شود، می تواند اتفاق خوبی برای خودروسازی کشور به حساب بیاید.

اتفاقا طی چند وقت گذشته اخباری مبنی بر درخواست روس ها بابت تامین قطعات از ایران مطرح شده است. روس ها سال ها با خودروسازانی مانند رنو و پژو کار کرده اند و هرچند خود نیز برندی به نام لادا و شرکتی به اسم آفتوواز دارند، اما در خودروسازی کشوری وابسته محسوب می شوند.

 اگر درخواست روس ها بابت استفاده از قطعات ایرانی جدی باشد، فرصت مناسبی برای قطعه سازان کشور است که نقطه عطفی را در صادرات خود ثبت کنند. در حال حاضر قطعه سازان ایرانی از صادراتی قوی برخوردار نیستند و بخش اعظم تولیدات آنها به مصرف داخل می رسد. وابستگی آنها به خودروسازان داخلی با توجه به اینکه مطالبات شان سر وقت پرداخت نمی شود (گفته می شود قطعه سازان بیش از 47 هزار میلیارد تومان از خودروسازها طلب دارند)، سبب شده آنها با چالش نقدینگی مواجه و نتوانند سرمایه گذاری لازم بابت تجهیز و به روزرسانی خطوط تولیدشان را انجام دهند.

 در این شرایط با توجه به رشد قیمت ارز، صادرات به بازار بزرگ روسیه می تواند کمک بزرگی به قطعه سازان بابت ارزآوری و بهبود اوضاع نقدینگی شان کند. 

از آن سو اما بازار روسیه با توجه به خروج بسیاری از خودروسازان، این زمینه را دارد که میزبان خودروهای ما باشد. روس ها با خودروهای ایرانی غریبه نیستند، چه آنکه در گذشته سمند روانه بازار روسیه شده است.

 در حال حاضر نیز که خودروسازان ایرانی محصولات جدیدی را تولید و یا در برنامه تولید دارند، بازار روسیه می تواند به بهبود صادرات آنها کمک کند. خودروهایی مانند تارا، دنا پلاس، ری را، اطلس و... به شرط آنکه از سطح کیفی قابل قبول برای روس ها و قیمت رقابتی و همچنین خدمات پس از فروش مناسب برخوردار باشند، توان حضور در این بازار بزرگ را دارند.

اما در کنار اینها، بحث تولید خودرو مشترک نیز بین ایران و روسیه مطرح است. دو کشور به هر حال در خودروسازی دارای مزایا و البته کمبودهایی هستند که شاید بتوان به واسطه همکاری مشترک، از ظرفیت ها استفاده و چالش ها را کاهش داد و حتی به سمت تولید خودرو مشترک نیز رفت.

 در نهایت اینکه اگر روس ها بتوانند برخی قطعات موردنیاز خودروسازی کشور را تامین کنند، این موضوع می تواند به خودروسازان ایرانی در راستای بهبود تولید کمک کننده باشد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که روس ها نیز در تحریم خودروسازی ایران شرکت دارند و باید منتظر ماند و دید در صورت جدی شدن همکاری خودرویی دو کشور، آنها رفتار تحریمی خود را تغییر خواهند داد؟ 


مزدک جمشیدی      

ارسال نظرات
موضوعات روز