جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
قطار کربنکینگ بانک سپه از آغاز تا ایستگاه پایان
تیتر20 - وزیر امور اقتصادی و دارایی در سوم خرداد ماه سال جاری در حالی از سیستم یکپارچه بانکداری و سند تحول راهبردی بانک سپه در افق 1404، رونمایی کرده که  با انتقال داده‌های بخش تسهیلات بانک‌های ادغامی روی کُربنکینگ یکپارچه بانک سپه و همچنین انتقال بخش ارزی سپه و بانک‌های ادغامی روی آن تا پایان سال جاری (۱۴۰۱) این پروژه عظیم بانکداری با موفقیت تکمیل خواهد شد.

 به عبارت دیگر باید گفت بعد از گذشت حدود 3 سال از آغاز پروژه سیستم کربنکینگ بانکداری سپه ، با انتقال کامل و موفق داده های بانکی از کلیه زیر ساخت ها و سامانه های داخلی بانک سپه و همچنین مهاجرت بانک های ادغامی به این سیستم در سال 1401 این فرآیند به ایستگاه پایانی خواهد رسید. 

 بانک سپه، به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک ایرانی پیش از پیاده سازی کربنکیگ متمرکز جدید برای ارائه خدمات و سرویس های بانکی به مشتریان خود دارای چالش های زیادی بود، اگر چه این بانک با در اختیار داشتن بیش از 1400 شعبه در اقصی نقاط کشور شبکه گسترده و البته خاصی از مشتریان را دارا بود اما علی رغم گستردگی شعب دارای سیستم‌های جزیره‌ای بود که به‌صورت متمرکز با یکدیگر کار نمی‌کردند. 

این مساله باعث می‌شد بسیاری از خدمات را به‌سختی به مشتریان بدهند و گسترش‌پذیری سرویس‌ها هم با یک‌سری مسائل همراه بود. درحقیقت مدیران بانک سپه شاید اندکی دیر اما بالاخره به این نتیجه رسیده بودند که تبدیل یک سیستم جزیره‌ای به یک سیستم متمرکز با قابلیت‌های فراوان، منجربه سرعت و کیفیت بالای ارائه خدمات و ورود به بانکداری نوین می‌شود و این در دنیای امروز بانکداری نه یک انتخاب که یک ضرورت است.

بنابراین حدود سه‌سال پیش، بانک سپه تصمیم گرفت بیش از 80 جزیره را به یک سامانه بانکداری متمرکز تبدیل کند. البته پیش‌ از این نیز، بانک سپه تجربه‌ای درخصوص متمرکزسازی سامانه‌ها داشت و همین امر حساسیت‌ها را برای اتخاذ تصمیم در این مسیر، سخت می‌کرد. در عین حال بانک سپه چندین چالش برای مهاجرت داشت که شاید بزرگ‌ترین چالش نوع مشتریان خاص این بانک بود.اما همزمان و البته اندکی پس از این شروع اجرای تصمیم استقرار سامانه متمرکز بانکداری در بانک سپه، موضع تازه دیگری نیز به عنوان چالش بزرگتر به این اقدام افزوده شد و آن ادغام بانکهای نظامی در این بانک بود.

در واقع بانک سپه از سال ۱۳۹۷ تاکنون، دو تغییر و تحول اساسی را در این بخش پست سر گذاشته؛ اولین تغییر، مهاجرت داده‌های بانک از یک زیرساخت قدیمی به زیرساخت جدید بود که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد و دومین مورد، مهاجرت و ادغام داده‌های بانک‌های ادغامی بود که به تازگی و در چند ماه گذشته انجام پذیرفت و طبق پیش بینی مدیران پروژه تا پایان سال جاری، به طور کامل محقق خواهد شد. در این فرآیند مهاجرت، انتقال داده های بانک انصار سابق در واقع بزرگترین و مهمترین بخش از پروژه بود که با مهاجرت موفقیت‌آمیز داده‌های منابع (سپرده، چک، کارت، همراه بانک و اینترنت بانک) بانک انصار به بانک سپه، مهم‌ترین گام‌های پروژه واحدهای ادغامی در بهمن ماه سال گذشته برداشته شد.

پیچیدگی ها و چالش های مسیر
پروژه مهاجرت بانک سپه و ادغام پنج بانک در آن، از منظر فنی فرازونشیب‌های بسیاری داشت؛ بانک سپه اما پیش از آغاز این پروژه در حدود ۱۴۰۰ شعبه داشت اما با پایان فرایند ادغام بانک‌ها حدود سه هزار و ۷۰۰ شعبه دارد. در تحلیل بخش فنی این پروژه باید توجه کرد که مهاجرت بانکی، یکی از عمده چالش‌های شرکت‌های تکنولوژی در حوزه مالی و بانکداری است. مهاجرت بانکی به مفهوم جابه‌جایی داده‌ها و سامانه‌های یک بانک، به یک زیرساخت متمرکز تازه است. در مهاجرت بانک سپه و بانک‌های ادغامی آن، این مهاجرت به «سامانه‌ بانکداری متمرکز شرکت داتین» صورت گرفت. 

در این مهاجرت حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک شامل اطلاعات مرتبط با مشتریان، انواع سپرده‌ها، کارت، چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های چکاوک به سامانه جدید منتقل شد و همزمان، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید به چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی نیز محقق شد تا همه ۴۲ میلیون مشتری شناسایی‌شده دارای کد شهاب بانک سپه و مجموع بانکهای ادغامی، زین پس بتوانند از یک سامانه متمرکز بانکداری متمرکز خدمات و سرویس های بانکی خود را دریافت کنند. 
 
در کنار پیچیدگی های متعدد فنی یکی از چالش های بسیار مهم، هم در ادغام و هم در مهاجرت، این است که در نهایت مشتری بانک‌ها کمترین تغییر را احساس کرده و بتوانند مثل گذشته از شعب سرویس دریافت کنند؛ بنابراین باید توجه شود که هرچند نرم‌افزارهای بانکی بعد از مهاجرت کاملاً تغییر می‌کنند، اما برای راحتی کار مشتری این امکان در نظر گرفته شده باشد که بتوانند هنگام استفاده از خدمات بانکداری مدرن، با همان نام کاربری و رمز عبور قبلی از سامانه‌های جدید استفاده کنند.

 در حال حاضر اینطور به نظر می رسد که این امر محقق شده و به مشتریانی که در بانک سپه و دیگر بانک‌های ادغامی حساب داشته‌اند، این امکان داده شده که بتوانند اطلاعات مربوط به هر سپرده را در یک سامانه در کنار هم ببینند. در واقع با هدف عدم تغییر شماره کارت‌های متعدد مشتریان بانک‌های ادغامی، سوئیچ و سیستم مدیریت کارت داتین، به صورت مولتی بین (Multi BIN) فعالیت می‌کنند.

با وجود حجم داده و حجم عملیات بسیار بالای بانک سپه و اضافه‌شدن بانک‌های ادغامی، در جریان این پروژه، این بانک در هر مرحله بزرگتر شد اما خوشبختانه زیرساخت فنی و نرم‌افزارهای موجود ، به دلیل توسعه‌پذیری جوابگوی این افزایش ‌بود. در حقیقت این پروژه نشان داد که یک سامانه کاملا بومی از محک توسعه‌پذیری کاملا سربلند بیرون آمد و توانست در پنج مرحله، توسعه یک بانک بزرگ همزمان با افزایش قابل توجه کاربران را با موفقیت پشتیبانی کند.

باید امیدوار بود که در نهایت این مهاجرت منجر به یک گام بزرگ از سوی بانک سپه در ارائه سرویس، گسترش‌پذیری و ایجاد خدمات متنوع‌تر به مشتریان شده و رفتار یکپارچه این بانک در کل سطح سازمان را در پی داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز