شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
در گفتگو با تیتر 20 عنوان شد؛
با توجه به افزایش 57 درصدی دستمزد و 6 برابر شدن نرخ موثر گمرکی و دستوری بودن قیمت گذاری کالاها و همچنین افزایش قاچاق لوازم خانگی، رکود در بازار لوازم خانگی افزایش یافته و راهکار آن مبارزه با قاچاق از مرزها و کمک به قدرت خرید مردم است.
کد خبر: ۵۶۳۶۸
دلایل رکود بازار لوازم خانگی؛ از ضعف دستگاه های نظارتی تا جیب خالی مردم
تیتر20 - محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با تیتر 20 گفت: با توجه به افزایش 57 درصدی دستمزد و 6 برابر شدن نرخ موثر گمرکی و دستوری بودن قیمت گذاری کالاها و همچنین افزایش قاچاق لوازم خانگی، رکود در بازار لوازم خانگی افزایش یافته است، زیرا در حالی که قیمت تمام شده ای کالاهای تولید داخل بالا رفته است، در مقابل هزینه فروش کالای قاچاق پایین آمده زیرا اینها نه تنها هزینه گمرکی و ... ندارند به سادگی از طریق صفحات و کانال های در شبکه های اجتماعی با قیمت پایین تر می فروشند.

 شهیدی افزود: در مقطع کنونی مشکلی در تولید انواع محصولات لوازم خانگی نداریم، اما مساله تولید، صرفه اقتصادی است که با عرضه قاچاق هم مربوط است، زیرا ارزانتر تمام می شود و تولید را تحت تاثیر قرار می دهد، به عبارت دیگر وقتی یک کالای در کشور با سرمایه گذاری بالا تولید شود و بعد مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند تولیدکننده آسیب می بیند، به همین دلیل در مقطع کنونی تولیدکننده ها متناسب با تقاضاهایی که در کشور وجود دارد تولید می کنند، از طرف دیگر در دنیا تولید را تنها محدود به بازار داخلی نمی کنند اما در ایران بیشتر تولیدکننده ها روی بازار داخلی متمرکز هستند زیرا هزینه های دور زدن تحریم، سوئیفت و ... بالاست .

او درباره تاثیر قاچاق بر رکود بازار لوازم خانگی تصریح کرد: امروز بسیاری از این کالاها دیگر در بازار فیزیکی معامله نمی شوند و در شبکه های اجتماعی به راحتی خرید و فروش می شوند و از طرف دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیشتر تمرکز خود را روی مبارزه با کالای قاچاق در فروشگاه ها قرار داده است، در حالی که باید این مبارزه از مرزها انجام شود، زیرا این کالاها دیگر در فروشگاه فروخته نمی شوند و از طریق شبکه های اجتماعی و مجازی انجام می شود و شاید یکی از دلایل اصلی رکود در بازار فیزیکی لوازم خانگی افزایش کالای قاچاق در بازار شبکه های اجتماعی است.

این کارشناس افزود: باید توجه داشت که قاچاقچی از محل قاچاق سوخت و ... تامین ارز می کند، به همین دلیل ارز ارزانتری دریافت می کند اما واردکننده باید به صورت رسمی از سامانه نیما و صرافی ها ارز دریافت کند. به طور کلی می توان گفت هزینه تامین ارز برای واردات کالای قاچاق نصف ارز واردات قانونی تمام می شود، به همین دلیل رکود کنونی در لوازم خانگی واقعی نیست و مردم همان کالای را که باید از بازار واقعی تامین کنند از طریق شبکه های مجازی و به صورت قاچاق تامین می کنند و تا زمانی که این فرایند کنترل نشود وضعیت رکودی بازار هم اصلاح نخواهد شد.

او درباره تاثیر تعدیل قیمت لوازم خانگی در بازار اظهار کرد: تعدیل قیمت ها متناسب با شرایط روز سه ماه طول کشیده و به عمق رکود افزوده است، زیرا سفارش گذاری مواد اولیه برای تولیدکننده ها به تعویق افتاده بود و با تعدیل قیمتی که چند روز پیش اتفاق افتاد بار دیگر روند به حالت عادی برگشت زیرا تولیدکننده ها نمی توانستند مواد اولیه را گران بخرند در حالی که قیمت تمام شده به گونه ای هست که به آنها زیان وارد می کند و این مساله اگر اجرا نمی شد باعث افزایش عمق رکود در بازار می شد.

شهیدی بابیان اینکه در شرایط کنونی 30 درصد قیمت تمام شده ی لوازم خانگی طبق موارد مختلف به دولت پرداخت می شود گفت: یکی از این هزینه ها تعرفه گمرکی است که افزایش داشته و قاچاقچی این هزینه را ندارد و همه این مسائل روی بازار و حتی تولید اثر دارد، با این وجود در مجموع پیش بینی می شود امسال کاهش تولیدی وجود نداشته باشد، هرچند این مساله هم مشروط به وجود قدرت خرید مردم و کنترل قاچاق است.

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری یا تاکید بر اینکه نباید نادیده گرفت که قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته است اظهار کرد: از آنجایی که قیمت مواد غذایی رشد بالایی داشته باعث شده دیگر پول برای مردم باقی نمانده که بتوانند لوازم خانگی و ... خریداری کنند، زیرا خوراک اولویت اول مردم است . همین مسائل باعث شده نسبت به قبل کاهش تقاضا در بازار رسمی داشته باشم و برآورد ما این است که حدود 15 درصد خرید نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
ارسال نظرات
موضوعات روز