چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
هواپیمای ابَر ترابری شرکت هواپیماسازی ایرباس موسوم به «نهنگ سفید» می تواند 2 هلیکوپتر را در خود جای داده و به نقاط مختلف جهان جا به جا کند.
کد خبر: ۵۶۵۲


تیتر20 - هواپیمای ابَر ترابری شرکت هواپیماسازی ایرباس موسوم به «نهنگ سفید» می تواند 2 هلیکوپتر را در خود جای داده و به نقاط مختلف جهان جا به جا کند.
ایرباس عنوان این هوایپمای ترابری خود را «بلوگا» نام‌گذاری کرده که برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس نیز کاربرد دارد.

این هواپیما که در واقع ساخت چهار کشور اروپایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا است هر یک از قطعاتش در یکی از این کشورها ساخته شده و در نهایت در فرانسه مونتاژ می شود.

قطعات هواپیمای ایرباس تا میانه‌های دهه ۱۹۹۰ بیشتر از طریق زمینی جابجا و منتقل می‌شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپیما، نیاز به انتقال هوایی و ساختن هواپیمایی برای انتقال قطعات بزرگ و حجیم هواپیمای ایرباس برای مونتاژ در فرانسه بیش از پیش احساس می‌شد.

«بلوگا» توانایی حمل بارهایی به حجم ۱۲۱۰ مترمکعب و وزن ۴۷ تن را تا برد ۹۰۰ مایل دریایی دارد که با سبکتر شدن بار این مسافت نیز افزایش می‌یابد. این هواپیمای غول پیکر فرانسوی همچنین می تواند یک بار ۴۰ تنی را تا ۱۵۰۰ مایل دریایی طی طریق کند. بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با ۷ متر بوده و طول قابل استفاده‌ای تا نزدیک به ۳۸ متر را داراست به طوری که این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل ۲ هلیکوپتر شینوک با پرهای تا شده بدون نیاز به مونتاژ و به صورت کامل را دارد.

گفتنی است ایرباس که البته تا چندی دیگر، فرود آمدن بیش از 100 فروند از هواپیماهایش را در کشور شاهد خواهیم بود تاکنون ۵ فروند از هواپیمای «بلوگا» را ساخته است./پدال نیوز
برچسب ها: هواپیما نهنگ
ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش