تیتر۲۰- تورم و افزایش عجیب قیمتها، شهریه مدارس غیردولتی را نیز تحت تأثیر قرار داده است و دیگر هر خانوادهای توان کمر صاف کردن در برابر آن را ندارد.
سالهاست که دولتها، کوچ دانشآموزان به مدارس غیردولتی را فرصتی برای کاهش هزینههای خود در آموزش و پرورش میدانند و آموزش و پرورش هم برای دفاع از مدارس غیردولتی، همواره این موضوع را پیش میکشد که اگر مدارس غیردولتی نبودند، چه میشد؟
اما منتقدان هم میپرسند حالا که مدارس غیردولتی هستند، وضعیت چگونه است؟ آیا کیفیت مدارس دولتی افزایش یافته؟! در پاسخ به این پرسش، وزارت آموزش و پرورش رفتار متناقضی دارد.
طی سالیان اخیر بیشترین رشد مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی (7 درصد افزایش) رخ داده است. انتظار میرود با ورود دانشآموزان ابتدایی به متوسطه اول و دوم به تدریج موج افزایش سهم بخش غیردولتی به این مقاطع رسیده و تثبیت شود.
از سوی دیگر کلاسهای متراکم دوره ابتدایی که جمعیت دانشآموزان آنها هر سال رو به افزایش است، برخی خانوادهها را (بهویژه آنهایی که فرزندشان در دوره ابتدایی تحصیل کرده و با مشکل اختلال یادگیری و عدم تمرکز کافی مواجه هستند) وادار کرده تا به مدارس غیردولتی حتی با وجود شهریههای سنگین کوچ کنند.
خبرگزاری تسنیم میزبان احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی بود تا در رابطه با موضوعاتی همچون رشد شهریه این مدارس، توسعه مدارس غیردولتی و ادامه افت کیفیت آموزش در مدارس دولتی، ممنوعیت ثبتنام فرزندان مسئولان آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی و ... سوالاتی را مطرح کنیم.
شورای نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی الگوی شهریه مدارس را سالانه تعیین میکند که شاخصهایی همچون فضا، تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی و کیفیت آموزشی و پرورشی مدنظر است. امسال تلاش کردیم در کنار امکانات سختافزاری به بحث کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی ورود کنیم که در گذشته کمتر به این موضوع پرداخته میشد و بیشتر مسائلی مانند اینکه مدرسه در کجا اجاره شده و تجهیزات مدنظر بود اما امسال 35 امتیاز از 100 امتیاز برای کیفیتبخشی آموزشی لحاظ شد و در سالهای آینده آن را به اجراییسازی سند تحول بنیادین مرتبط خواهیم کرد.
شهریه مدارس غیردولتی براساس شاخصهایی همچون میانگین نمرات پایه دوازدهم، کسب امتیازات در جشنوارههای کشوری و استانی، مسابقات قرآنی و تربیتی و ... مدنظر است؛ اکنون برشهای مدرسهای سند تحول بنیادین در حال آماده شدن است تا بدانیم برای اجرای سند تحول چه انتظاراتی از مدارس داریم تا بتوانیم شهریه را به آن گره بزنیم.
دو شهریه را به مدارس اعلام کردهایم، شهریه ثابت و فوق برنامه، مدرسه موظف است تابلویی را از منطقه بگیرد و در مدرسه نصب کند. هماکنون بارگذاری شهریه در 19 هزار مدرسه انجام شده است و در سامانه مشارکتها به آدرس https://mosharekatha.ir/ هر مدرسهای را تعیین کنید، شهریه ثابت و فوق برنامهاش نمایش داده میشود.
نحوه ثبت شکایات
برای تعیین شهریه، هر مدرسهای با منطقه آموزش و پرورش به توافق رسیده است یعنی شاخصها را با یکدیگر رصد کردهاند و مسائلی همچون تابآوری مردم، شرایط منطقه، تورم، افزایش اجاره بها و دستمزد مدنظر بوده است و براساس آن شهریهای برای مدرسه تعیین شده است، البته موسس میتواند نسبت به کم بودن شهریه اعتراض داشته باشد، خانوادهها هم میتوانند در این سامانه از مدارسی که شهریه بالاتری نسبت به شهریه مصوب دریافت میکنند، شکایت کنند.
معلمان هم اگر در بحث حقوق مشکلاتی دارند در سامانه آن را ثبت کنند، البته در برخی موارد شاهد هستیم چون میخواهند به معلمان حقوق کمتری پرداخت کنند، آنها در ظاهر قرارداد دارند اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ میدهد و ممکن است در صورت اعتراض به معلم بگویند دیگر نیاید؛ به دنبال پیشگیری از چنین اتفاقاتی هستیم.
قانونی برای ممنوعیت ثبتنام در مدارس غیردولتی نداریم
امروز قانونی مبنی بر ممنوعیت ثبتنام فرزندان معاونان، مدیران کل و مدیران مناطق آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی نداشتیم بنابراین لزومی ندارد به آن ورود کنیم اگر قانون وجود داشته باشد مانند بحث تعارض منافع و ممنوعیت مدرسهداری به آن ورود میکنیم همچنان که اکنون در حال اجرا هستیم.
نمیتوانیم نظرات تمام افراد را در مدارس جاری کنیم بلکه برای خود قوانینی داریم که آن را اجرا میکنیم و تا به امروز ممنوعیتی برای ثبتنام در مدارس غیردولتی نداشتیم.
این ممنوعیت را تأثیرگذار نمیدانم، نباید وارد دوگانگی بین مدارس دولتی و غیردولتی شویم.
تجمیع فعالیتها دلیل استقبال از مدارس غیردولتی
مدارس غیردولتی در برخی موارد تجمیع کار انجام دادهاند شاید عدهای به عنوان معاون در آموزش و پرورش فرصت نداشته باشند عصرها فرزند خود را به کلاس خصوصی ببرند و چون خدمات مدنظر در مدارس غیردولتی تجمیع شده است آنها را انتخاب میکنند بخشی از استقبال مردم از مدارس غیردولتی به دلیل تجمیع فعالیتها در مدرسه است.
البته گاهی ممکن است تعدادی مدرسه فعالیت بهتری در مقایسه با مدارس دولتی داشته باشند هر چند اکنون مدارس نمونه دولتی، سمپاد و حتی دولتی عادی هم خوب فعالیت میکنند و ما به عنوان مدیران فعلی تحصیلکرده مدارس دولتی عادی هستیم.
معتقدم مدارس غیردولتی اگر به خوبی توسعه یابند از سوی دیگر به کیفیت مدارس دولتی هم توجه شود، به توسعه عدالت آموزشی کمک خواهد شد./تسنیم