جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
یکی از دلایلی که باعث شده است فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای بیش از این رشد نکنند، شرایط درآمدی مردم است؛ چراکه با این سطح پایین درآمد و کاهش خریدها، مردم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌‌‌های خرد خرید کنند.
کد خبر: ۵۷۰۲۸

چرا رشد فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای متوقف شد؟

تیتر20 - محمدباقر مجتبایی ، دبیر کل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تعداد واحدهای صنفی در هر جامعه به چند ویژگی وابسته است، اظهار کرد: از جمله این ویژگی‌‌‌ها، درآمد مردم، فرهنگ اقتصادی و زیرساخت‌‌‌هاست. برای مثال در دنیا ۸۵‌درصد نظام توزیع در فروشگاه‌‌‌های بزرگ و مال‌‌‌هاست و این تعداد خرده‌فروشی وجود ندارد. پس اساسا مقایسه واحدهای صنفی در ایران و جهان مقایسه درستی نیست.

وی با بیان اینکه سهم فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای براساس برنامه ششم توسعه باید تا سال گذشته به ۲۰‌درصد نظام توزیع می‌‌‌رسید، تصریح کرد: در حال حاضر سهم فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای در نظام توزیع در بخش کالاهای تندمصرف کمتر از ۹‌درصد و در کل کالاها کمتر از یک‌درصد است. یکی از دلایلی که باعث شده است فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای پیش از این رشد نکنند، شرایط درآمدی مردم است. در حال حاضر یک سبد کالا در فروشگاه زنجیرهای قیمت بالایی دارد که با این سطح پایین درآمد و کاهش خریدها، مردم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌‌‌های خرد خرید کنند. به گفته دبیرکل اتاق اصناف ایران، نسبت جمعیت به تعداد خرده‌‌‌فروشی‌‌‌ها در ایران عدد بزرگی است و تقریبا هفت‌برابر دنیاست؛ اما این قیاس وقتی درست است که زیرساخت در کشور موجود و سطح درآمد مردم بالا باشد.

مجتبایی با بیان اینکه تفاوت دیگر ایران با دنیا وجود خط اعتباری در کشورهای دیگر است، اظهار کرد: در همه کشورها با مسترکارت و ویزاکارت به مردم اجازه می‌دهند تا ۷هزار دلار هم خرید کنند و اگر تا ماه بعد آن را برگرداند حتی یک‌درصد بهره به این پول تعلق نمی‌گیرد که این شرایط در ایران وجود ندارد. دبیر کل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تا زمانی که این سه مشکل حل نشده است، نمی‌‌‌توان گفت واحدهای صنفی در ایران کم یا زیاد هستند، تصریح کرد: از طرف دیگر به موجب قوانین رقابت، نمی‌‌‌توان برای ایجاد بنگاه در هر شهر یا براساس فاصله صنوف مشابه، محدودیت ایجاد کرد. محدودیت برای ایجاد صنوف مشابه قبلا وجود داشت و برخی از صنوف همچنان خواستار احیای آن هستند؛ اما از سال ۱۳۹۲ به بعد دیگر این امکان وجود ندارد.

مجتبایی درباره اینکه آیا خود صنوف به دلیل کاهش تقاضا از تعداد زیاد خرده‌فروشی‌‌‌ها آسیب نمی‌‌‌بینند، به ایسنا گفت: از نظر ما مشتری‌مداری و ارائه خدمات خوب باید باعث دوام یک بنگاه شود و اگر با زور برای ایجاد خرده‌فروشی‌‌‌ها محدودیت ایجاد شود، موجب فساد خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز