پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
تفاوت‌‌های اصلی مدیر عملیاتی و مدیر اجرایی در چیست؟
تیتر20 - مدیر اجرایی و مدیر عملیاتی از مدیران اصلی و در راس سازمان هستند. این دو نقش در کنار هم مسئولیت رهبری افراد سازمان برای دستیابی به اهداف و ماموریت‌های مشخص شده را دارند. ممکن است به دلیل همپوشانی برخی از وظایف این دو نقش، تفاوت‌های آن‌ها برای اغلب افراد آشکار نباشد. مدیر ارشد اجرایی یا CEO و مدیر ارشد عملیاتی یا COO تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در نقششان دارند. در ادامه این مقاله، به بررسی این تفاوت‌ها و مهارت های مورد نیاز در استخدام مدیر اجرایی و عملیاتی می‌پردازیم. 

مدیر اجرایی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟
مدیر ارشد اجرایی، CEO (chief operating officer)، بالاترین مقام اجرایی در شرکت های بزرگ و نسبتاً کوچک است و مسئولیت هدایت کل شرکت و دستیابی به اهداف آن را بر عهده دارد. مدیر اجرایی مسئول تصمیم ‌گیری‌ های سطح بالا و ارائه گزارش پیشرفت و عملکرد شرکت به هیئت مدیره است. مدیر اجرایی یا مدیرعامل، چشم‌انداز، بیانیه ماموریت و ارزش‌های شرکت را شکل می‌دهد و نقش کلیدی در روابط برون سازمانی و تجارت خارجی دارد. از این جهت، استخدام مدیر اجرایی یک فرآیند طولانی و نیازمند بررسی‌های کافی درباره کاندیدا است. برای استخدام مدیر ارشد اجرایی به این وب سایت معتبر مراجعه کنید.

مهم ترین وظایف و مسئولیت‌های مدیر عامل شامل موارد زیر می‌شود:
رهبری تیم اجرایی
تصمیم گیری و اولویت بندی جهت و اهداف شرکت
نظارت بر اجرای سایر وظایف اجرایی
برگزاری نشست‌های خبری و معرفی محصولات
تعامل با سرمایه گذاران
ریاست جلسات هیئت مدیره
هدایت شرکت در شرایط بحران

مدیر عملیاتی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟
مدیر عملیاتی (COO)، دومین مدیر ارشد در سازمان بعد از مدیرعامل است. مدیر عملیاتی مسئول شکل‌دهی و هدایت عملیات روزانه در شرکت، در راستای چشم‌انداز تعیین شده توسط مدیر عامل و هیئت مدیره است. مدیران عملیاتی در واقع یک چشم‌انداز استراتژیک و واضح برای چگونگی تحقق اهداف شرکت دارند. برنامه‌های اجرایی مدیران عملیاتی باید قبل از انجام، به مشورت و تایید بین هیئت مدیره برسد. می‌توان گفت فعالیت‌های یک مدیر عملیاتی برخلاف مدیر اجرایی، بیشتر بر امور داخل سازمان متمرکز است.
مدیران عملیاتی، مدیران میانی و سطوح پایین تر سازمان را هدایت کرده و به طور مرتب گزارش روند پیشرفت اهداف مختلف سازمان را به هیئت مدیره ارائه می‌دهند. مهم ترین وظایف و مسئولیت‌های مدیر عملیاتی شامل موارد زیر می‌شود:
همکاری با مدیرعامل برای طراحی استراتژی شرکت
مشاوره با هیئت مدیره در مورد امکان‌سنجی طرح‌ها و نحوه اجرای کردن آن‌ها
ارائه تاییدیه برای ایده‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در سطح مدیران ارشد و میانی
نظارت بر مدیران داخل شرکت
انجام ارزیابی ریسک در سطح شرکت

تفاوت‌های اصلی مدیر عملیاتی و مدیر اجرایی
مدیران عملیاتی بر امور داخلی شرکت و بهینه سازی آنها متمرکز هستند تا کسب و کار و سازمان به نحو احسن عمل کند. یک مدیر اجرایی بیشتر به استراتژی‌های کلی، جهت و سرمایه‌گذاری در شرکت می‌پردازد. مدیران اجرایی کمتر در جزئیات داخلی درگیر هستند و گزارش مدیران عملیاتی را در مورد مسائل و مشکلات موجود در عملکرد و امور داخلی سازمان بررسی می‌کنند. از بسیاری جهات، نقش مدیر عامل و مدیر عملیاتی به هم شباهت دارند. با این وجود، چند تفاوت اصلی بین این دو نقش وجود دارد:

حوزه و محدوده کاری
در بسیاری از شرکت‌ها، نقش مدیر عملیاتی به دلیل تمرکز بر عملیات، به احتمال زیاد توسط مدیر عامل نیز انجام می‌شود. نقش مدیر عملیاتی از نظر قانونی به خوبی مدیر عامل تعریف نشده است و این دو نقش ممکن است باهم وظایف مشترکی داشته باشند.
حوزه کاری مدیر عامل متمایز از مدیر عملیاتی است. از آنجایی که مدیران ارشد با تصمیم‌گیری‌های سطح بالا سروکار دارند، قادر به تخصیص زمان و منابع کافی برای انجام نظارت عملیاتی نبوده و از این جهت به یک مدیر عملیاتی متکی هستند.

گزارش‌دهی
اگرچه مدیر عملیاتی یکی از بالاترین مقام‌های اجرایی شرکت است، اما همچنان به مدیر عامل گزارش می‌دهد. مدیران عملیاتی نظارت و کنترل بر تمام وظایف شرکت را برعهده دارند، اما برنامه‌ها و استراتژی‌های آنها برگرفته از چشم‌انداز و جهت‌گیری مدیر عامل سازمان است. یک مدیر عملیاتی به مدیر اجرایی و سایر اعضای هیئت مدیره گزارش می‌دهد.
 
ارتباط برون سازمانی
مدیر اجرایی مسئول مدیریت امور برون سازمانی و برگزاری جلسات با شرکای خارجی، سهامداران و سرمایه‌گذاران است. مدیران اجرایی مسئول اعلام موارد عمومی در مورد وضعیت شرکت از جمله راه‌اندازی محصول، عرضه سهام، ادغام و اکتساب و تجدید ساختار هستند. مدیران عملیاتی کمتر در معرض دید عموم قرار داشته و بیشتر بر ارتباطات داخلی و تعامل هیئت مدیره و مدیریت ارشد متمرکز هستند.

تصمیم‌گیری
تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیر عامل بر کل شرکت و برنامه‌های مشخص شده برای دستیابی به اهداف سازمان اثرگذار است. مدیران عملیاتی نیز اختیارات تصمیم‌گیری گسترده ای دارند، اما این تصمیمات صرفا به جنبه‌های عملیاتی شرکت محدود می‌شوند. در واقع مدیران عملیاتی تابع دستور مدیر عامل یا مدیر ارشد هستند.

مسئولیت و پاسخگویی
مدیر عملیاتی مسئول بخش عملیاتی کسب و کار است و باید پیشرفت تمام جنبه‌های عملیاتی را به مدیر عامل و هیئت اجرایی گزارش بدهد، اما در رابطه با ضعف در عملکرد کلی و رسیدن به اهدف شرکت، مدیر عامل مسئول اصلی است. مدیران عامل در نهایت باید نسبت به کیفیت رهبری و عملکرد کلی شرکت در مقابل هیئت اجرایی و سهامداران پاسخگو باشند.

میزان حقوق
میزان حقوق این دو نقش در ایران و سایر کشورها متفاوت بوده و مدیر عملیاتی بعد از مدیرعامل بیشترین میزان حقوق در سازمان را دریافت می‌کند. می‌توانید با مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر اجرایی و عملیاتی از میزان دقیق حقوق دریافتی این دو نقش مطلع شوید.

مهارت و ویژگی‌های کلیدی مدیر اجرایی
در کنار مهارت های فنی و تخصصی، مهم‌ترین مهارت های نرم یک مدیر اجرایی در سازمان شامل موارد زیر می‌شود:
مهارت های ارتباطی خوب 
گوش دادن فعالانه
توانایی کار تیمی
توانایی تفویض اختیار
تفکر استراتژیک

مهارت و ویژگی‌های کلیدی مدیر عملیاتی 
در کنار مهارت های فنی و تخصصی، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مدیر عملیاتی در سازمان باید داشته باشد شامل موارد زیر می‌شود:
مهارت‌ حل مسئله
مهارت ارتباط بین فردی 
تعهد و مسئولیت‌پذیری
توانایی ایجاد انگیزه در تیم

خلاصه تفاوت‌های مدیر اجرایی و مدیر عامل
براساس شرح وظایف مدیر اجرایی و عملیاتی، می‌توان تفاوت‌های اصلی این دو نقش را به طور کلی و خلاصه بررسی کرد. در جدول زیر تفاوت بین دو نقش مدیر اجرایی و مدیر عملیاتی به طور خلاصه آورده شده است:

مدیر اجرایی (CEO)

مدیر عملیاتی (COO)

بالاترین مقام اجرایی سازمان

بالاترین مقام اجرایی بعد از مدیر عامل

گزارش‌دهی به هیئت مدیره

گزارش‌دهی به مدیر اجرایی

تعیین چشم‌انداز سازمان

اجرای چشم‌انداز سازمان

مسئول و پاسخگو در برابر موفقیت یا شکست سازمان

مسئول و پاسخگو در برابر نحوه عملکرد سازمان

نظارت بر برنامه‌ریزی بلند مدت

نظارت بر وظایف روزانه

تمرکز بر امور بیرون سازمان، همکاری با شرکا، سهامداران و سرمایه‌گذران

تمرکز بر دورن سازمان و همکاری با دپارتمان‌های مختلف آن

جمع‌بندی
مدیر اجرایی و مدیر عملیاتی از مدیران ارشد سازمان و مهره‌های کلیدی در دست‌یابی آن به اهداف مشخص شده هستند. گرچه این دو نقش در برخی وظایف و مسئولیت‌ها مشترک هستند، تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. به طور کلی می‌توان گفت یک مدیر عملیاتی مسئول پیشبرد بهتر عملیات درون سازمان و یک مدیر اجرایی مسئول موفقیت یا شکست کل سازمان و ارتباطات خارج از آن است. 


ارسال نظرات
موضوعات روز