جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
تیتر۲۰ بررسی می‌کند ؛
بررسی کارنامه عملکردی بانک توسعه تعاون به خوبی نشان میدهد این بانک از آغاز فعالیت با همین هدف یعنی تمرکز بر تأمین مالی تولید داخلی به خصوص در حوزه تعاونی، مدیریت هدفمندی را برای تجهیز منابع با کمترین هزینه و پرهیز از رویه‌هایی که به افزایش قیمت تمام شده پول در داخل بانک منجر شود، در پیش گرفته و موفق شده قدم‌های مؤثری نیز در تأمین مالی واحدهای تولیدی و تعاونی بردارد.
کد خبر: ۵۷۱۴۶
چرا باید از بانک توسعه تعاون حمایت شود؟
تیتر۲۰- تردیدی نیست که تأمین مالی زنجیره‌ای به دلیل آثار اقتصادی به‌واسطه کمک به تخصیص کارا و هموار منابع مالی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی به ثبات مالی اقتصاد کمک کند و ازاین‌رو نیز دولت سیزدهم، اهتمام ویژه‌ای به استفاده از این روش به‌عنوان یکی از روش‌های نوین تأمین مالی برای حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حرکت کرده است؛ دولت تا کنون با استفاده از روش‌های متنوعی از جمله طرح تأمین مالی زنجیره‌ای به مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر فشارهای تحریم‌های بین‌المللی کمک کرده و به‌جای تمرکز صرف بر نقدینگی، از ابزارهای اعتباری بهره برده است. 

به‌این‌ترتیب فعالیت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و در واقع اعتبارات به سمت تولید هدایت می‌شوند و هزینه تمام شده محصولات و همچنین مطالبات غیرجاری بانک‌ها کاهش خواهد یافت.

نگاهی به رویکردهای بانک توسعه تعاون نشان میدهد این بانک توسعه کسب‌وکارهای محلی و خرد را عاملی تعیین‌کننده در کاهش فقر و افزایش اشتغال در کشور میداند چرا که این دست از کسب‌وکارها، حوزه عمل افراد بیشتری را در اقتصاد یک کشور شامل می‌شود و همین امر زمینه‌ساز کاهش فقر و افزایش تولید است و بر همین اساس با حضور در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، باعث ایجاد مشاغل جدید و رونق دهی به روستاها شده‌است.

این در حالی است که قطعا دو بخش تعاونی و سهامی می توانند کمک شایان توجهی به ورود سرمایه های خرد به چرخه تولید داشته باشند به این خاطر حمایت دولت از بانک توسعه تعاون و بخش تعاون بسیار مهم است تا بخشی از مشکلات کشاورزان که مشکل ارائه وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی دارند حل شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: تعاونی‌ها، بخشی از ساختار اقتصادی کشور محسوب می‌شوند که برای رونق و رشد تولید، حمایت از آنها ضروری است چرا که برای تحقق رشد تولید، تمرکز بر سیاستگذاری درست در مورد شرکت‌های سهامی یا صندوق پروژه‌ها موضوع مهمی است که می تواند فرصت خوبی برای توسعه فعالیت های تولیدی در بخش تعاونی ایجاد کند.

به گفته وی «قطعا بخش تعاونی و سهامی می‌توانند کمک شایان توجهی به وارد شدن سرمایه‌های خرد به چرخه تولید باشند. به این خاطر حمایت دولت از بانک توسعه تعاون و بخش تعاون بسیار مهم است تا بخشی از مشکلات کشاورزان که مشکل ارائه وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی دارند حل شود. بر همین اساس نیز مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند این مشکل را ذیل قانون تامین تولید و زیرساخت‌ها حل کند تا برای حمایت از توسعه تولید در بخش تعاون بخصوص تعاونی روستایی حمایت‌هایی به عنوان نهاده‌های تضمین شکل بگیرد».

در این رابطه، بررسی کارنامه عملکردی بانک توسعه تعاون به خوبی نشان میدهد این بانک از آغاز فعالیت با همین هدف یعنی تمرکز بر تأمین مالی تولید داخلی به خصوص در حوزه تعاونی، مدیریت هدفمندی را برای تجهیز منابع با کمترین هزینه و پرهیز از رویه‌هایی که به افزایش قیمت تمام شده پول در داخل بانک منجر شود، در پیش گرفته و موفق شده قدم‌های مؤثری نیز در تأمین مالی واحدهای تولیدی و تعاونی بردارد.
در نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بانک توسعه تعاون موفق شده بالغ بر چند صد هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش‌های مختلف پرداخت کند. گذشته از اهمیت ارزش تسهیلات پرداختی یکی از مسائلی که اهمیت تلاش بانک توسعه تعاون را در تأمین مالی واحدهای مولد در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند، سهمی است که هر بخش از این تسهیلات داشته است؛ مرور سرفصل‌های تسهیلات پرداختی نشان می‌دهد ۷۰ درصد پورتفوی تسهیلات بانک متعلق به بخش تعاون و ۳۰ درصد متعلق به سایر فعالیت‌های اقتصادی است که در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند صنعت، معدن، خدمات بازرگانی، کشاورزی، شیلات و … بوده است.

شکی نیست که بانک توسعه تعاون با این کارنامه، توان و انگیزه لازم برای پرداخت تسهیلات بیشتر را دارد و خوشبختانه در قانون بودجه سال 1400 نیز افزایش سرمایه بانک که یکی از لوازم ضروری برای بهبود توان تسهیلات‌دهی هر بانکی از جمله بانک توسعه تعاون است، به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و ابلاغ نیز شده است. امیداست این مصوبه به مرحله اجرا برسد تا بتوان با بهره‌مندی از منابع حاصل از افزایش سرمایه، با قدرت و توان بیشتری در مسیر کمک به واحدهای تولیدی کشور عزیزمان حرکت کنیم.

به این ترتیب، تأکیدات نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اهمیت بیشتری می‌یابد آنجا که می‌گوید: برای توسعه و حمایت از تعاونی‌های تولید روستایی، صندوق حمایت از بخش کشاورزی در بخش های مختلف تاسیس شود تا افراد در این صندوق وثیقه بگذارند. لذا تضمین آنها باعث می‌شود سیستم بانکی راحت‌تر از قبل به آنها وام بدهد. یکی از دلایلی که نظام بانکی به برخی وام نمی دهند عدم تامین وثایق مورد نیاز است. تعاونی‌ها با چنین فرمولی می‌توانند از تسهیلات بانکی برای رشد تولید در بخش‌های زیرمجموعه خود استفاده کنند. مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند تا در زمینه‌های مختلف با تسهیل قوانین، مشکلات مختلفی که بخش تعاون با آن دست و پنجه نرم می‌کند را تا حد امکان مرتفع سازد.

ارسال نظرات
موضوعات روز