پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی با تشریح علل عدم اجرای "قانون بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگاران"، گره کار بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران را عدم پرداخت ۴ درصد توسط کارفرمایان مربوطه دانست!
کد خبر: ۵۷۴۱۳

تیتر۲۰- مجتبی طهماسبی؛ سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی درباره موانع اجرای بازنشستگی 20 ساله خبرنگاران بر اساس قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار کرد: بر اساس بند 3 ماده 11 آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، شغل خبرنگاری شامل مشاغل سخت است و خبرنگاران مشمول این قانون هستند و باید زودتر از موعد بازنشست شوند.

وی ادامه داد: خبرنگاران شامل بند "ب" این قانون هستند یعنی باید شرایط سخت و زیان‌آور بودن شغل آن‌ها در کمیته‌های وزارت کار بررسی شود.

طهماسبی تصریح کرد: اگر وزارت کار شرایط خبرنگاران را تأیید کند، آن‌ها برای بازنشستگی پیش از موعد به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می‌شوند. زمانی که تأیید انجام شده و پرونده خبرنگاران به سازمان می‌آید، بر اساس قانون باید 20 سال متناوب خبرنگاران در این حرفه مشغول بوده باشند به طور مثال ممکن است شخصی تنها 4 سال از سال‌های خدمت خود را در حرفه خبرنگاری مشغول بوده باشد که در آن صورت اگر آن 4 سال توسط وزارت کار تأیید شود، ما به ازای هر یک سال خدمت به عنوان خبرنگار 6 ماه به سال‌های فعالیت آن‌ها اضافه می‌کنیم و می‌توانند از سنواتی که به آن‌ها ارفاق شده استفاده کنند البته کارفرما نیز باید 4 درصد از حق بیمه آن‌ها را پرداخت کند.

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: در مواردی ممکن است که افراد 20 سال در یک خبرگزاری مشغول به کار باشند اما کارفرما عنوان آن‌ها را خبرنگار رد نکرده باشد و این فرد در تمام سال‌های خدمت با عناوین دیگری از جمله ویراستار، کارمند عادی و ... بیمه شده باشد!

وی ادامه داد: افراد باید از این موضوع آگاه باشند که آیا عنوان شغلی آن‌ها در لیست پرداختی حق بیمه به‌عنوان خبرنگار درج شده یا نه؛ اگر خبرنگاران همه شروط را دارا باشند نهایتاً ما 4 درصد حق بیمه آن‌ها را از کارفرما می‌گیریم و بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها را تأیید می‌کنیم.

طهماسبی گره کار بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران را عدم پرداخت 4 درصد توسط کارفرما دانست و گفت: معمولاً کارفرما از پرداخت سهم خود خودداری می‌کند و این مورد در اکثر مواقع مشکل‌ساز خواهد شد؛ زمانی که این مورد رعایت نمی‌شود، ما در پرداخت‌ها به مشکل می‌خوریم و تعادل منابع و مصارف سازمان به‌هم می‌خورد و ما در موضوع نقدینگی پرداخت مستمری‌ها به مشکل می‌خوریم.

وی افزود: از نظر قانونی، کارفرما می‌تواند طی دو مرحله به پرداخت سهم خود اعتراض کند یا برای پرداخت زمان بخواهد؛ قانوناً این شرایط وجود دارد که اگر خبرگزاری‌ها حق بیمه خود (4 درصد) را ندادند، حساب آن‌ها را ببندیم یا اموال آن‌ها را توقیف کنیم اما در شرایط فعلی نمی‌توان این کارها را انجام داد و حسابی که حقوق کارکنان خبرگزاری از آن پرداخت می‌شود را مسدود کرد.

سرپرست اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: خبرنگاران می‌توانند در سایت سازمان تأمین اجتماعی عنوان شغلی خود را چک کنند؛ طبق قانون کارفرما نیز موظف است تا به اطلاع کارمندان برساند که چه قدر برای آن‌ها حقوق رد کرده و با چه عنوانی آن‌ها را بیمه کرده است؛ بار سنگینی روی دوش سنگین سازمان تأمین اجتماعی است و کارفرماها باید هم در بخش سمت‌های شغلی و هم در پرداخت 4 درصد حق بیمه، روند بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران را تسهیل کنند./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز