جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شرایط اقتصادی ایران آماده پذیرش سرمایه‌های خارجی نیست و باید ملزومات ابتدایی برای تحقق این هدف در دستور کار قرار گیرد. 
کد خبر: ۵۷۴۳۱

تیتر۲۰- در روزهای اخیر رییس جمهور از جذب 5 میلیارد دلار سرمایه خارجی و داخلی سخت گفته و هم سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی که اخیرا از شبکه سه سیما پخش شده است درباره تسهیل در قانون اقامت گرفتن در ایران که پیش از این سقف آن 250هزار دلار اعلام شده بود، اظهار کرده است: قبول داریم که سقف‌های سرمایه‌گذاری که قبلا اعلام شده بود بالا بوده لذا این رقم را به ۱۰۰هزار دلار کاهش داده‌ایم و اگر فردی حداقل ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند، می‌تواند اقامت بگیرد و امروز تمهیداتی فراهم شده برای اینکه جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

علی قنبری، درباره اظهارات وزیر اقتصاد در مورد مشوق‌های جذب سرمایه های خارجی و اینکه آیا واقعا ایران برای خارجی ها و سرمایه‌گذاران سایر کشورها دارای چنین جاذبه ای است؛ گفت: متاسفانه کشور ما در سطح تولید برای سرمایه‌گذاران خارجی جاذبه‌ای ندارد تا با سرمایه‌گذاری در ایران، اقامت 5 ساله دریافت کنند.
وی تصریح کرد: دولت قبل مبلغ 250 هزار دلار را حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه گذاری منتهی به اعطای اقامت ایران تعیین کرده بود و در دولت فعلی این مبلغ به 100 هزار دلار کاهش یافته و حتم بدانید کسی چنین سرمایه گذاری نخواهد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: به اعتقاد بنده؛ دولتمردان باید سعی کنند تا شرایط عمومی زندگی در کشور را فراهم کرده و با ایجاد ثبات، آرامش، امنیت، رفاه سطح زندگی را ارتقا دهند؛ با توجه به این شرایط شهروندان کشورهای همسایه و کسانی که علاقمند به حضور و زندگی در ایران هستند ، حتما استقبال خواهند کرد.

وی  توضیح داد: البته ایران دارای اقلیم متنوع ، زیبا و آب و هوای چهارفصل بوده و همچنین از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی برخوردار است و دارای منابع زیرزمینی چشمگیر، نیروی انسانی جوان و متخصص است بنابراین ضرورت دارد تا شرایط و جایگاه کشور را بهبود ببخشند زیرا با افزایش یا کاهش رقم سرمایه گذاری نمی توان برای حضور خارجی ها و سرمایه گذاری آنها در ایران جاذبه ایجاد کرد.

امکان حضور سرمایه گذاران خارجی با حل برجام و عضویت در FATF

قنبری در پاسخ به این سوال که اگر برجام به سرانجام برسد و همچنین ایران به عضویت FATF درآید؛ آیا می‌ توان نسبت به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور امیدوار بود یا خیر، گفت: بلکه اگر تحریم‌ها برداشته شود و ما عضو FATF شویم و محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا برای شرکت‌های بزرگ لغو شود؛ می‌توان شاهد شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشیم.به گفته وی عضویت در FATF را باید جدی گرفت و حل مساله را برای حل سایر مشکلات در دستور کار قرار داد چرا که در غیر این صورت امکان جذب سرمایه‌های خارجی فراهم نیست.

شرایط لازم برای تشویق سرمایه گذاران برای حضور در ایران

وی تاکید کرد: البته به شرط اینکه تنگ‌نظری‌ها تا حدودی کاهش یابد و کاسبکارانی که آب را گل‌الود کرده و سرمایه‌گذاران خارجی را دشمن و ... می‌نامند؛ اجازه دهند از چنین مواردی عبور کنیم و دید خود را نسبت به دنیا مثبت کنیم. باید به وضعیت کشورهای همسایه را مورد بررسی قرار دارد برای نمونه کشور ترکیه نه دارای نفت است و نه منابعی در اختیار دارد اما درآمد سرانه آنها از ما بسیار بالاتر است؛ همچنین کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس توانسته‌اند فاصله فراوانی از ما بگیرند و نمی‌توانیم شرایط خود را با آنها مقایسه کنیم.
این اقتصاددان اظهار کرد: به هر حال می‌توان کشور را به شکلی که شایسته و در خور شأن مردم ایران است، بسازیم البته به شرطی که در خود تغییر ایجاد کنیم و رابطه با همسایه‌ها و کشورهای جهان را تقویت کرده و بهبود ببخشیم.
قنبری اضافه کرد: باید نسبت به مردم اعتماد ایجاد کنیم و سرمایه‌هایی اجتماعی که اکنون به حداقل میزان خود رسیده را بهبود ببخشیم و مردم را در عرصه رقابت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در یک فضای مثبت قرار دهیم و با ایجاد دموکراسی بیشتر در کشور و همچنین ایجاد آزادی‌های فردی و اجتماعی و همچنین آزادی فعالیت احزاب و رقابتی کردن انتخابات می‌توانیم آینده روشنی برای کشور بسازیم./خبرآنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز