پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
استفاده از کافئین ممکن است برای یک روز به ما انرژی می‌دهد، اما در مقابل این احتمال هم وجود دارد که منجر به مشکلات جانبی بسیاری از جمله سردرد، بی‌خوابی و بسیاری عوارض دیگر شود. بنابراین بسیاری از جایگزین‌های دیگر؛ از مواد غذایی مناسب گرفته تا سبک‌های زندگی می‌توانند رخوت روزانه را دور کرده و وابستگی به کافئین را کاهش دهند.
کد خبر: ۵۷۸۳۹

تیتر۲۰- نوشیدنی‌های مختلف حاوی کافئین به شکل‌های گوناگون بر سلامتی تاثیر می‌گذارند. کافئین خود ماده محرکی است که تاثیرات مثبت و منفی به دنبال دارد. مصرف آن باعث می‌شود بسیاری از افراد احساس هوشیاری و تمرکز بیشتر داشته و کمتر خواب آلود باشند. هرچند زیاده‌روی در مصرف آن نتیجه منفی به جا می‌گذارد.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، با به کارگیری روش‌های زیر می‌توانید بدون وابستگی به کافئین، خستگی را از خود دور کنید:

_ انجام ورزش‌های با ریتم تند: تحقیقات نشان می‌دهد که یک تحرک کوچک چند دقیقه‌ای می‌تواند شما را برای یک روز شارژ کند.

_ استفاده از دوش آب سرد: آب سرد سیستم بدنی شما را تحریک می‌کند و به گردش خون سرعت می‌بخشد و این موضوع باعث هوشیاری شما می‌شود. می‌توانید ابتدا با یک دوش آب گرم خودتان را آرام کنید و در پنج دقیقه آخر به سراغ آب سرد بروید.

_ مصرف میان وعده‌های حاوی پروتئین: تکه‌های سیب، کره بادام زمینی یا بادام و میوه خشک شده می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند؛ اگر دچار خواب آلودگی و خستگی در طول روز شده‌اید.

_ مصرف ویتامین ب: بی‌حالی، کمبود تمرکز، اضطراب و افسردگی می‌تواند از نشانه‌های کمبود ویتامین ب در بدن شما باشد. در صورتی که به صورت مداوم احساس خستگی می‌کنید، بهتر است شروع به مصرف ب-کمپلکس کنید. راه دیگر و بهتری که می‌توانید در پیش بگیرید، مصرف مولتی ویتامین است که علاوه بر تامین ویتامین ب، سایر مواد و ویتامین‌های مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

_ مصرف وعده‌های غذایی کوچک و متعدد: خوردن وعده‌های کوچک و متعدد، گردش کالری را در بدن بهبود می‌بخشند. در مقابل وعده‌های سنگین، باعث می‌شوند تا شما خواب آلود شوید.

_ پیاده‌روی: یک پیاده‌روی ساده هم می‌تواند به اندازه یک تمرین کوچک شما را هوشیار کند. حتی حرکت آهسته و کوتاه، هوشیاری شما را پس از چند دقیقه افزایش خواهد داد.

_ مصرف ویتامین ث: پژوهش‌های جدید نشان داده است که کمبود ویتامین ث باعث خستگی می‌شود. این ویتامین برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است. این غدد از احساس خستگی ناشی از استرس پیشگیری می‌کنند. ویتامین ث همچنین از ابتلا به عفونت‌ها پیشگیری کرده و باعث جذب بهتر آهن می‌شود./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز