شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
با وجود آنکه ستاد بازگشایی مدارس جلسات متعددی را برای چگونگی کنترل ترافیک اول مهر در تهران برگزار کرد اما شاهد این بودیم که ترافیک تهران کنترل نشد و معابر با تردد سنگین خودروها مواجه بودند.
کد خبر: ۵۷۸۴۹

تیتر۲۰- هر سال با شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی ترافیک محورهای شهر تهران چند برابر می‌شود و حجم زیادی از خودروهای شخصی وارد معابر و خیابان‌های پایتخت می‌شوند.

اما از حدود یک ماه پیش ستاد بازگشایی مدارس جلسات متعددی را برای مدیریت بحران ترافیک اول مهر برگزار کرد و برنامه‌ریزی‌های متعددی را برای چگونگی روان کردن حجم تردد خودروها در سطح پایتخت تدوین کرد؛ برنامه‌هایی که البته مطابق با مشاهدات عینی نتوانستند گره کور ترافیک تهران در اول مهر را باز کنند.

برای حل مشکل ترافیک اول مهر تصمیم بر این شد تا ساعت کاری ادارات شناور شود اما با وجود اینکه برای اولین بار طرح شناور شدن ساعت کاری و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان به تصویب رسید اما باز هم مشکل ترافیک تهران حل نشده باقی ماند.

علاوه بر شناور شدن ساعت کاری ادارات و حتی مدارس مدیریت شهری از ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد تا این اتوبوس‌ها بتوانند کمی از بار ترافیک خیابان‌های تهران را بکاهند و حجم مسافران را در حمل و نقل عمومی را تقسیم کنند اما متأسفانه وعده ورود بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی نیز تا ابتدای مهرماه محقق نشد و همین امر منجر به افزایش ترافیک شهر تهران شد.

گره‌های ترافیکی تهران با وجود تمام پیش بینی‌ها

پس از دو سال از شیوع کرونا امسال مدارس به صورت رسمی کار خود را آغاز کردند و پیش بینی می‌شد که ترافیک ابتدایی پاییز افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد با توجه به این پیش‌بینی‌ها نیز متأسفانه امروز شاهد این بودیم که ترافیک در محدوده طرح ۱۰ درصد و در مجموع سطح شهر ۱۵ درصد افزایش داشت.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: بر اساس نقشه‌های ترافیکی تا ساعت ۸ صبح امروز، ترافیک نسبت به سال‌های گذشته در محدوده طرح ترافیک ۱۰ درصد بود اما در مجموع در سطح شهر ۱۵ درصد افزایش ترافیک داشته‌ایم برآورد ما این است که در هفته اول مهر که عمده مراکز آموزشی آموزش از راه دور دارند و همچنین تعطیلات پیش رو، ترافیک حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

اما عدم مدیریت ترافیک پایتخت و راه بندان شدید در نقاطی که حتی به عنوان گره‌های ترافیکی هم شناخته نمی‌شوند یکی از بزرگترین چالش‌هایی بود که صبح امروز به وقوع پیوست.

باید تا نهم مهرماه برای اظهارنظر در رابطه با ترافیک منتظر ماند

سرهنگ علی همه‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت ترافیکی امروز پایتخت در روز بازگشایی مدارس چگونه، بوده است، گفت: وضعیت ترافیکی مهرماه امسال با توجه به اینکه بازگشایی مدارس کامل اتفاق نیفتاده است در مقایسه با سال‌های قبل از کرونا مناسب‌تر بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مدارس از دوم مهرماه با توجه به تعطیلات پیش رو و عدم سختگیری مدارس برای حضور دانش آموزان در کلاس به صورت کامل بازگشایی نشده‌اند، شاهد ترافیک واقعی بازگشایی مدارس در تهران نبودیم.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: در نتیجه اکنون زمان مناسبی برای اظهار نظر در رابطه با ترافیک اول مهر نیست و باید تا نهم مهرماه که بازگشایی مدارس به صورت کامل رخ می‌دهد منتظر باشیم.

همه خانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تغییر ساعت طرح ترافیک و شناور شدن ساعات ادارات می‌تواند تأثیری در کاهش ترافیک پایتخت داشته باشد یا خیر گفت: این تغییرات مؤثر است اما امروز زمان مناسبی برای اظهار نظر در این موارد نیست چراکه باید اجازه داد زمان بگذرد و شرایط واقعی کاری و تحصیلی در کشور اجرا شود تا بتوان نسبت به ترافیک اظهارنظر واقعی کرد.

وی در پایان گفت: اما در کل باید گفته شود دوم مهرماه امسال وضعیت ترافیکی مناسب‌تری نسبت به روز بازگشایی مدارس در سالهای قبل از کرونا را در تهران تجربه کردیم.

وعده رسیدن اتوبوس‌های جدید به تهران محقق نشد

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که گره‌های ترافیکی و راه بندان خودروها در بسیاری از محورهای مواصلاتی بسیار شدید بوده است و ستاد بازگشایی مدارس نیز با وجود جلسات متعدد و برنامه‌ریزی‌های گوناگونی نیز که کرده بود و نتوانست از حجم ترافیک تهران بکاهد.

هرچند که گفته شد شناور بودن ساعت اداری کارمندان می‌تواند منجر به کاهش ترافیک شود اما امروز شاهد این بودیم که حتی با وجود اینکه مدارس به صورت بازگشایی کامل نشده‌اند و تعدادی از خانواده‌ها هنوز در تعطیلات به سر می‌برند اما باز هم ترافیک بسیار گسترده تهران در بر گرفته بود.

علاوه بر موارد گفته شده عدم تحقق ورود خودروهای جدید اتوبوسرانی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی نیز یکی از مهمترین مواردی است که منجر به افزایش ترافیک سطح شهر تهران می‌شود البته باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی انجام و به ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت محقق می‌شود و چه زمان می‌توان شاهد کاهش بار ترافیکی تهران بود./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز