جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
عضو انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به توان تولیدکنندگان ایرانی در تولید پارچه رومبلی و بی‌نیازی کشور از واردات این کالا، چین را رقیبی قدرتمند برای صادرات این کالا در محدوده اوراسیا و به‌ویژه بازار جدید روسیه برشمرد.
کد خبر: ۵۸۱۹۱

تیتر۲۰- «حسن همتی» در جریان بازدید خبرنگاران از بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده پارچه رومبلی کشور در شهرک صنعتی قرچک ورامین، افزود: ۱۳۸ واحد تولیدی پارچه رومبلی در کشور و به‌طور عمده در استان یزد وجود دارد که همراه با سایر کارگاه‌های کوچک موجود، کشور را بی‌نیاز از واردات این کالا کرده است.

وی گفت: با وجود توان بالای شرکت‌های ایرانی، اما امسال شاهد ثبت سفارش‌های زیادی برای واردات پارچه رومبلی بودیم که ناشی از اطلاعات غلطی است که از سوی برخی اتحادیه‌ها ارائه می‌شود.

همتی تصریح کرد: این مشکل سبب شده تا امسال شاهد باشیم بسیاری واحدهای صنعتی فعال در این عرصه به ویژه در استان یزد فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعال باشند.

وی معتقد است: در کشور ما آن‌طور که باید به نساجی به عنوان یک صنعت نگاه نشده و این در حالی است که در ترکیه، صنعت نساجی پس از خودروسازی رتبه دوم را در بین صنایع این کشور به خود اختصاص داده است.

این عضو مجمع کارآفرینان ایران تصریح کرد: پدیده شوم قاچاق مشکلی است که لطمات زیادی به این صنعت وارد کرده است و شاهدیم بیشتر به صورت مسافری، ته‌لنجی و کولبری وارد کشور می‌شود.

سیاست‌های مثبت دولت در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان

وی با اشاره به سیاست‌های مثبت دولت سیزدهم در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و به‌ویژه حضور در پیمان شانگهای و اوراسیا، خاطرنشان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای فعالان این صنعت به سمت بازار آسیای میانه و روسیه است و در این میان روسیه با جمعیت بالای خود می‌تواند بازار بسیار خوبی برای این کالای ایرانی باشد، اما عین حال چینی‌ها ر رقیبی توانمند در این بازار برای خود می‌بینیم.

این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران بیان داشت: شرکت‌های ایرانی برای حضور در نمایشگاه مبلمان روسیه که آبان ماه امسال برگزار خواهد شد و برای تصاحب این بازار و گرفتن سهم بیشتر از آن، خیز برداشته‌اند.

وی گفت: اخذ عوارض سنگین در مقاصد صادراتی، بوروکراسی سنگین در برخی کشورها و حتی بی‌اعتمادی به کالای ایرانی (به طوری که در برخی موارد کارکنان گمرک از اینکه شرکت ایرانی توانسته پارچه رومبلی به کشوری نظیر ایتالیا صادر کند اظهار تعجب می‌کردند) ازجمله مشکلات صادرکنندگان است.

سایر مشکلات تولید

همتی با اشاره به برخی مشکلات موجود بر سر راه واحدهای تولیدکننده پارچه رومبلی در کشور، افزود: صدور بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض در حوزه‌های صمت، امور مالیاتی و گمرکی، قطعی‌های اینترنت و در دسترس نبودن سامانه بهین یاب وزارت صمت، سود ۱۸ درصد و بالای سرمایه در گردش دریافتی شرکت‌ها و سختگیری سازمان امور مالیاتی در تقسیط مالیات بر ارزش افزوده (در شرایطی که با رکود در بازار مواجه هستیم)، ازجمله این مشکلات است.

عضو مجمع کارآفرینان ایران، از کاهش فرآیند تخصیص ارز نیما به واحدها از یک هفته به ۴۸ ساعت تقدیر کرد، اما گفت: زمان تخصیص این ارز از یک ماه به بیش از ۴۵ روز افزایش یافته که معضلات تامین کالا و مواد اولیه را برای واحدها به دنبال داشته است.

همتی به قطعی برق در تابستان اشاره کرد و گفت: اگرچه قطعی‌های برق در سال جاری برنامه‌ریزی شده و بسیار کمتر از سال‌های گذشته بود، اما به هر حال مشکلاتی را در خط تولید شرکت‌ها و تولید واحدها به دنبال داشت.

این مقام صنفی خواستار فرهنگ سازی برای استفاده مردم از کالای ایرانی و مقابله با این ذهنیت که «کالای ایرانی کالایی خوبی نیست» در سطح کلان شد و گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی انتظار می‌رود اقدام‌های بیشتری را شاهد باشیم./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز