شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
تیتر20 گزارش می دهد؛
توسعه شهری قشم با همکاری شرکت عمران شهرهای جدید برای جلوگیری از توسعه ساخت و ساز در مناطقی هست که می تواند به محیط زیست این منطقه به ویژه در نوار ساحلی آسیب بزند.
کد خبر: ۵۸۳۹۶
رابطه توسعه و حفظ محیط زیست با پروژه شهرسازی قشم
تیتر20 -  به تازگی توافقنامه ای بین منطقه آزاد قشم و شرکت عمران شهرهای جدید امضا شده که بر مبنای آن قرار است 392 هکتار از اراضی منطقه آزاد برای ایجاد یک شهر جدید و تامین مسکن جوانان این منطقه  آماده سازی شود.

 این اقدام در راستای رفع مشکل مسکن قشم براساس الگوهای برنامه ریزی شده است که در سال های گذشته به دلیل رشد جمعیت به صورت ناهمگون توسعه پیدا کرده و از طرف دیگر سیاست کلان کشور توسعه مناطق جنوبی و ساحلی کشور است و منطقه آزاد قشم به دلیل ظرفیت های بالایی که تولید و صادرت دارد در سال های آینده می تواند میزبان جمعیت قابل توجهی از جوانان جنوب کشور باشد، به همین دلیل ساخت مسکن به عنوان پیش نیاز توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

از طرف دیگر طرح نهضت مسکن ملی کشور در یک سال اخیر نشان داده که با چالش زمین مواجه است و بسیاری از ارگان ها همچون وزارت علوم، وزارت نفت و ... زمین های خود را برای اجرای پروژه های این بخش در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نداده اند، به همین دلیل برخی از مناطق آزاد همچون قشم که محدودیتی در این زمینه ندارد برای تامین مسکن جوانان و حرکت در تحقق راهبرد تولید 4 میلیون مسکن گام برداشته اند.

با توجه به اینکه در این تفاهمنامه تاکید شده که مطالعات اولیه و ... باید توسط منطقه آزاد قشم انجام شود و اسناد و طرح های اولیه برای ایجاد زیرساخت ها ارائه شود تا عملیات اجرایی ساخت مسکن این منطقه از سه ماه آینده کلید بخورد اجرای پروژه همسو با طرح جامع قشم اهمیت بالایی دارد، هرچند مدیرعامل این منطقه از تصویب طرح جامع قشم در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خبر داده است اما هنوز اجرایی نشده است.

قائم مقام دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در گفتگو با تیتر 20 با اشاره به اینکه طرح جامع مناطق باید در هیات دولت به تصویب برسد، گفت: در شرایط کنونی طرح های برخی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای تصویب به هیات دولت فرستاده شده و برخی از مناطق هم در حال تدوین طرح تحول خود هستند.

حمید برومند با بیان اینکه پروژه های ساخت و ساز در مناطق آزاد و ویژه ای اقتصادی مطابق با طرح جامع همان مناطق اجرایی می شوند، افزود: به طور قطع برخی از مناطق که پیش از این طرح جامع نداشته اند توسعه نامتوازنی داشته اند و با نهایی شدن طرح جامع پروژه های جدید مطابق با طرح اجرا می شوند.

پیش از این  افشار فتح الهی رئیس سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرده طرح جامع قشم بیشتر برای حفاظت از محیط زیست آن است که یکی از مهمترین دغدغه های بومیان قشم هم هست، حالا به نظر می رسد که شهرک سازی جدید قشم برای جلوگیری از توسعه ساخت و ساز در مناطقی هست که می تواند به محیط زیست این منطقه به ویژه در نوار ساحلی آسیب بزند.

از طرف دیگر قشم میزبان شرکت های های تجاری و تولیدی شده که جمعیت مهاجران به این منطقه را در یک روندی صعودی قرار داده است و اگر طبق برنامه ریزی های ایجاد شده برای راه اندازی واحدهای تولیدی جذب سرمایه در این بخش توسعه پیدا کند جمعیت منطقه آزاد قشم با یک جهش روبرو می شود، به همین دلیل تنها راهکار تامین مسکن در این مناطق ایجاد شهرک های جدید است تا از این طریق مانع توسعه بافت های سنتی و ناهمگون آنجا هم شود.

همچنین با توجه به اینکه مناطق جنوبی کشور به تازگی بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته اند اجرای طرح های که می تواند به زیبای بصری شهر کمک کند باید مورد توجه دولت و مناطق آزاد قرار گیرد و منطقه آزاد قشم هم در این زمینه پیش قدم شده، هرچند تاکنون این طرح روی کاغذ تعریف شده اما اگر مانند دیگر طرح های دولت در کلاسه های کشوی مدیران خاک نخورد می تواند تحول جدی در قشم ایجاد کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز