شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
تیتر20 شرایط تولید کنندگان با از سرگیری واردات را بررسی کرد
با اعلام اسامی 12 شرکت واجد شرایط،درخواست ثبت سفارش خودرو آغاز شده و شرکت ها در حال طی مراحل واردات هستند.اما با توجه به نوع تولیدات امروز خودروسازان این پرسش مطرح است که آیا چینی بازها برای خودروهای خود رقیب میاورند؟
کد خبر: ۵۸۷۱۳
آیا چینی بازها برای خودروهای خود رقیب میاورند؟
تیتر20 - پس از کش و قوس های فراوان سرانجام ،در حالی که واردات خودرو در پنجمین سال ممنوعیت به سر می برد،با تصویب نهایی آئین نامه واردات،قرار است دوباره شاهد ورود خودروهای به روز باشیم.هر چند این رفع ممنوعیت با برخی محدودیت ها و قیود همراه شده است،با این حال به نظر می رسد بازار واکنش بسیار مثبتی به مهمانان تازه وارد نشان خواهد دهد.

این موضوع را می توان از خرید خودروهای 2017-2018 در مزایده سازمان املام تملیکی با قیمت های فراتر از قیمت واقعی به خوبی حس کرد.بنابراین آنچه که می توان به طور قطع مطمئن بود،آمادگی بازار برای پذیرایی از خودروهای جدید است.

بنابراین گزارش، تاکنون 12 شرکت سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو، سایپا - سیتروئن، کرمان خودرو، فردا موتورز، مکث موتور، آرین موتور پویا ،بهمن خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو واجد شرایط شده اند.

 بر خلاف شایعات مبنی بر انحصار، پرونده متقاضیان واردات همچنان باز است وهر شرکتی که بتواند شرایط لازم در آئین‌نامه واردات خودرو را احراز کند به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود.
 این واردات نیز از مبدا کشورهای اروپایی،کره و ژاپن صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه فعلا محصولاتی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصول از شرکت فولکس واگن (سئات) که در محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند ،لیست واردات را تشکیل می دهند.

ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.

 بنابراین این آمار غیر قطعی نامی از چین به عنوان مبدا واردات دیده نمی شود.البته در حال حاضر برخی تولید کنندگان این کشور در ایران حضور پر رنگ و فعالی دارند.

در عین حال برخی برندهای مطرح که بازارهای بزرگ جهانی دارند در این لیست غایب هستند.اما در میان هیاهو و هیجان واردات این پرسش مطرح است که آیا تولیدکنندگانی که قرار است واردات هم داشته باشند،آیا برای محصولات خود رقیب می آورند؟آیا قرار است که شاهد تغییر و حذف از سبد محصولات آنها باشیم؟آیا این واردات محدود بازارشان را با مشکل مواجه خواهد کرد؟

این پرسش های از جایی مهم تلقی می شوند که در حال حاضر بازار به شدت در انتظار ورود این محصولات جدید است.

به نحوی که برخی کارشناسان بخشی از رکود حاکم بر بازار را به این موضوع مرتبط می دانند. با این رقیب تراشی برای محصولات فعلی خودرو سازان را می توان گزاره ای غیر منطقی تلقی کرد.اما چرایی این موضوع نیز مطرح است.

 هر چند طی سال های اخیر ممنوعیت و تحریم مانع از بازبودن دست تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای انتخاب محصولات غیر چینی شده است.ولی باز هم نمی توان انتظار داشت که این واردات باعث تغییر استراتژی در کوتاه مدت شود.

به خصوص اینکه صنعت خودروسازی کشور دچار مشکل دستورالعمل های خلق الساعه و عدم ثبات است.بنابراین از جهات گوناگون نمی توان خروج چینی ها و یا رقیب تراشی برای آنان را متصور بود.

در واقع طی سال های ممنوعیت واردات،بخش عمده ای واردکنندگان به جرگه تولید کنندگان پیوسته اند.تحریم ها نیز باعث شده بود که گزینه ای جز چین پیش روی آنان نباشد.

بنابراین تمام سرمایه گذاری های صورت گرفته به خصوص برای بخش خصوصی بر پایه محصولات چینی انجام شده است.در این شرایط بسیاری از آنان با تلاش و هزینه های بسیار سعی درجا انداختن خود و برند سازی کرده اند.

هر کدام نیز بر اساس توانایی و پتانسیلی که داشته اند در سگمنت خاصی وارد شده اند.اما در عین حال با توجه به محدودیت ها سبد محصول بسیاری از آنها تکمیل نیست.

بنابراین یکی از اصلی ترین گزنیه هایی که در واردات دنبال می کنند تکمیل سبد محصولات خود بر اساس نیازها و خلاء بازار است.در واقع اگر بخواهند با در همان کلاس قیمتی که الان حضور دارند اقدام به واردات خودرو کنند،هم برند خود را خراب کرده اند و باعث از بین رفتن بازاری می شوند که طی سال های اخیر برای خود دست و پا کرده اند.

درهمین حال مسائل دیگری نیز وجود دارد که موجب می شود آنها به رغم استقبالی که از واردات کرده اند،به این زودی ها سراغ جایگزین کردن محصولات وارداتی با تولیدات فعلی خود نشوند.

یکی از اصلی ترین مسائل محدودیت قیمت است.یعنی بر اساس آئین نامه واردات خودرو تا سقف 20 هزار یورو مجاز خواهد بود.اولویت نیز با خودروهای اقتصادی است که سهم 70 درصدی به آن تعلق گرفته است.

در این شرایط هم محدودیت برای انتخاب و هم محدودیت قیمت وجود دارد.یکی از اصلی ترین موضوعات دیگر نیز مرتبط با تغییر قوانین است.

یعنی در حال حاضر وارد کننده می داند که می تواند تا پایان سال بر اساس تعهدی که به وزارت صمت داده است،اقدام به واردات کند.

اما در عین حال نمی داند که آیا این شرایط برای سال دیگر نیز جاری و ساری خواهد بود یا خیر؟بنابراین با توجه به ذات سرمایه که ترسو است،واردکنندگان نیز جانب احتیاط را رعایت کرده و به رغم مجاز بودن و همچنین تاکید بر انتقال تکنولوژی و تولید باز هم دست به عصا حرکت می کنند.

یک مساله دیگر که در این موضوع بسیار مهم و اساسی به شمار می رود نرخ ارز است.با توجه به عدم ثبات و میل به صعودی که دارد،دست واردکنندگان برای انتخاب محصول بسته تر خواهد شد.به بیان ساده هنگامی که آنها تقاضای خود برای واردات را به وزارت صمت ارسال کرده اند تا امروز که درخواست ثبت سفارش آغاز شده است،قیمت ارز در بازار افزایشی بوده است.

این افزایش با توجه به میزان ارزی که دولت برای این امر در نظر گرفته است از یک سو محدودیت در تعداد و از سوی دیگر افزایش قیمت تمام شده را موجب می شود.

این نوسان ممکن است که خودروی وارداتی را وارد کلاس محصولات فعلی آنان کند.
نکته قابل توجه این است که مسیر فعلی آنان یعنی تولید بر پایه محصولات چینی با ثبات تر به حساب می آید.

بنابراین اگر واردات بدون هیچ گونه حرف و حدیثی صورت بگیرد،تنها شاهد افزایش تنوع در سبد محصولات خودروسازان خواهیم بود.

یعنی نه رقیبی برای چینی ها آورده می شود و نه جای آنها در خطوط تولید با محصولات جدید پر خواهد شد.
ارسال نظرات
موضوعات روز