پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
تیتر20 بررسی کرد:
به رغم تمام مشکلاتی که قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان ایجاد کرده است شاهین سایپا را می توان یک نمونه نادر دانست.چرا که حاشیه سود کم آن نسبت به سایر تولیدات غول های جاده مخصوص،سایه نحس دلال بازی را از آن دور کرده است.
کد خبر: ۵۸۷۸۰
ویژگی مهمی که خودرو شاهین در بازار دارد
تیتر20 - طی یکی دو سال اخیر بازار از خود ولع عجیبی نسبت به خودروهای به اصطلاح اقتصادی نشان داده است.از یک منظر قیمت این خودروها در محدوده ای قرار می گیرد که بسیاری از دهک های درآمدی توان خرید در آن کلاس را دارند.

بنابراین طبیعی است که حجم تقاضا در این کلاس قیمتی به شدت نسبت به سایر کلاس های بیشتر باشد.در واقع هر چه قیمت به رده زیر 400 و یا 300 میلیون تومان سوق پیدا می کنند،به همان میزان تقاضا نیز افزایش پیدا می کند.این در بازار با توجه به توان حضور دهک هایی با درآمد متوسط امری معمول تلقی می شود.مختص به ایران هم نیست.(البته بازار خودرو بسیاری از کشورهای دیگر هیچ شباهتی با ایران ندارد و صرفا این شباهت در بخش تقاضای خودروهای اقتصادی وجود دارد).

اما از منظر دیگر دلیل پرتقاضا بودن خودروهای اقتصادی در شرایط تحریم تا امروز قیمت آن است.این خودروها بنابر قانون قبلا توسط شورای رقابت و هم اکنون توسط ستاد تنظیم بازار تعیین می شود.

 نکته اصلی این ماجرا نیز در همین است،قیمت گذاری دستوری.این مساله باعث شده است که یک رانت عظیم و بادآورده دراین نوع محصولات وجود داشته باشد.

به نحوی که قیمت برخی محصولات دو برابر کمتر از بازار است.با این حال به نظر می رسد شاهین در این زمینه یک نمونه باشد.حال به هردلیلی که بوده است قیمت این خودرو با بازار حاشیه سود کمی دارد. یعنی تفاوت قیمت کارخانه و بازار تقریبا مابین 50 تا 60 میلیون تومان است.

در مراجعه به سایت هایی که در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می کنند نیز این موضوع به راحتی قابل رصد و مشاهده است.به همین علت به نظر می رسد که عدم حضور دلال ها و وجود تقاضای مصرفی واقعی باعث شده است که فعلا بازار شاهین از گزند رانت خواران در امان بماند.

همین مساله باعث شد که این خودرو جزء اولین محصولات سایپا باشد که از قرعه کشی در سامانه تخصیص خارج می شود.

این امر اوایل سال جاری رخ داد و شاهین با توجه به عدم وجود رانت به‌عنوان اولین خودرو داخلی از گردونه قرعه‌کشی خارج شد. این اتفاق اولین بار اواخر فروردین امسال کلید خورد ودر حال حاضر نیز این خودرو در طرح فروش فوری سایپا بدون قرعه‌کشی تحویل داده می شود.

ضمن اینکه برنامه ریزی های سایپا به گونه ای صورت گرفته است که خودروهای ثبت نامی با سرعت تحویل مردم می شود . موضوع به کاهش التهابات بازار کمک شایانی کند. 

در واقع شاهین که از نظر کیفی و فنی در کلاس خود،جزء یکی از بهترین ها محسوب می شود،این روزها تنها شاهد حضور مصرف کنندگان واقعی در صف خرید خود قرار دارد.

البته این خودرو در آخرین عرضه با اقبال زیادی مواجه نشد. به گفته کارشناسان علت اصلی این موضوع به شرایط کشور و همچنین وضعیت نامناسب بورس ارتباط دارد. با این حال این خودرو که در نمایشگاه های خودرو در شهرهای مختلف حضور پیدا کرده است،با اقبال بسیار زیادی همراه شده است.

در همین حال به نظر می رسد که با توجه به قیمت پایه و قیمت بازار آزاد بازهم خرید از بورس کالا به نفع مردم باشد.چرا که تقریبا قیمت این خودرو در بورس کالا،20 تا 25درصد پائین تر از بازار است.

به طور خلاصه شاهین را می توان یکی از آزادترین و در عین حال خوشبخت ترین خودروهای حال حاضر دانست.چرا که از کمترین حاشیه سود نسبت به سایر خودروهای مشمول قیمت گذاری برخوردار است.

یعنی خودرویی است که دلالان به دلیل عدم رانت های آنچنانی رسما تمایلی به حضور در این بازار و بازارسازی های کاذب ندارند.از سوی دیگر این خودرو هم اکنون در کارخانه قابل خرید است.مصرف کننده آن هم،مصرف کننده واقعی است.

ضمن اینکه این خودرو نیز جزء خودروهایی به شمار می رود که از نظر خدمات پس از فروش و قطعات مورد نیاز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.در واقع خیال مصرف کننده شاهین از هر نظر راحت و آسوده است.

یعنی با توجه به گستره توزیع نمایندگی های سایپا و همچنین عرضه مویرگی قطعات،آنها می دانند در هر زمان و هر جایی که باشند،معطل نمی مانند و شاهین توانسته است به عنوان یک خودروی به روز نیاز بسیاری از علاقمندان به محصولات داخلی را برطرف کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز