جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
تیتر20 بررسی کرد؛
آینده این بانک بزرگ به اجرای موفق پروژه های فناورانه بانکی و تدوین مدل کسب و کار بر اساس تحولات بانکداری مدرن گره خورده است
کد خبر: ۵۸۹۰۲
اجرای موفق طرح تحول راهبردی بانک سپه نوید بخش یک رنسانس در صنعت بانکداری
تیتر20- نام بانک سپه در اذهان ما ایرانیان با عنوان اولین و قدیمی ترین بانک ایرانی نقش بسته است .این بانک که به یمن ادغام بانکها و موسسات مالی نظامی در بدنه آن امروز، علاوه بر قدمت بی سابقه در تاریخ بانکداری ایران، به بزرگترین بانک ایرانی هم تبدیل شده است در سالهای اخیر خصوصا یک دهه گذشته بیشتر پرچمدار بانکداری سنتی در کشور بوده و رنگ و بوی چندانی از بانکداری مدرن نداشته و نتوانسته ارتباط موثر و بازار مناسبی در بین مشتریان جدید شبکه بانکی برای خود فراهم سازد.

تحول دیجیتال و نخستین بانک ایرانی
در دنیای امروز چه در نظام بانکی جهان و چه در شبکه بانکی ایران، بانکی که توجه کافی و تمرکز ویژه‌ای بر تحول دیجیتالی نداشته باشد نمی‌تواند ادعای گذر به بانکداری مدرن را مطرح کند. بانک سپه اگرچه در گذشته خصوصا دهه ی 70 شمسی در بسیاری از پروژه های فناورانه و نوآور در شبکه بانکی از جمله استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، چک طلایی، سپه چک پیشتاز بود و به درستی عنوان نخستین بانک ایرانی را با خود داشت اما این روند در سالهای اخیر با افول قابل توجهی مواجه شده و در بسیاری از سرویس ها و خدمات اولیه بانکداری دیجیتال نیز عقب افتاده بود. 

برای تداوم و بقا در این فضای رقابتی نه تنها باید با سایر بانکهای مدرن رقابت کرد بلکه باید در مواجهه با بسیاری از رقبای تازه نفس از جمله فین تک ها و نوآوران صنایع مالی نیز حرف تازه ای برای گفتن داشت بنابر این ضرورت دارد ساختارها و فرآیندهای تازه ای را بر مبنای تحول دیجیتال تعریف کرد.

بر این اساس شکی نیست که آینده این بانک بزرگ به اجرای موفق پروژه های فناورانه بانکی و تدوین مدل کسب و کار بر اساس تحولات بانکداری مدرن گره خورده است.

 شاید با درک همین ضرورت است که مدیران بانک سپه پس ازپروژه بزرگ ادغام، در آستانه گام نهادن بانک به آغاز دومین سده از عمر فعالیت خود، نسخه اجرای «طرح تحول راهبردی» را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و اساسی تدوین کرده اند تا به‌این‌ترتیب با بهینه سازی و تغییر و بازنگری در فرایندها، زیرساخت‌ها و محصولات و خدمات، پوست اندازی این بانک سنتی را کلید بزنند.

از همین رو به نظر می رسد که بانک سپه با سکانداری آیت ابراهیمی عزم کرده به منظور بسترسازی برای رشد و تعالی سازمانی و ارتقای جایگاه بانک در فضای رقابتی و همچنین ایجاد انسجام‌بخشی و یکپارچگی در تمام بخش‌های سازمانی برنامه تحول راهبردی را تدوین و اجرایی کند. برنامه ای که می تواند بانک سپه را به عظمت و شکوه دوران پیشین باز گرداند.

واقعیت این است که بانک سپه بعد از پروژه ادغام، اگرچه زیرساخت یکپارچه ای برای ارائه خدمات بانکداری به مشتریان فراهم کرده اما در بسیاری از مسائل از جمله مدل کسب و کار، فرهنگ سازمانی، مدلها و مولفه های فناوری در ارائه سرویس و .... هنوز دچار تنوع و چنددستگی است و نیازمند این است تا با تدوین و اجرای یک نقشه راه یکپارچه و منسجم بر این پیکر چنددسته و متنوع، رختی یکپارچه بپوشاند.

بر همین اساس مدیرعامل این بانک در تشریح ضرورت پیاده سازی طرح تحول معتقد است: مدل‌های نوآورانه کسب‌وکار بانکی، رشد سریع تحولات فناورانه و دیجیتالی، ظهور اکوسیستم بانکداری و ورود بازیگران جدید به عرصه خدمات مالی، ایجاب می‌کند، بانک سپه به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بانک کشور برای موفقیت در فضای رقابتی با نقشه راه هوشمندانه و یکپارچه فعالیت کند."

آنطور که ابراهیمی در تشریح این طرح گفته طرح تحول راهبردی بانک سپه متمرکز بر توسعه پیشرانی حوزه‌های فناوری اطلاعات، بهبود وضعیت کارکنان، گسترش فعالیت‌های ارزی، انسجام بخشی شرکت‌ها، مدیریت بهینه منابع و مصارف و حرکت به سمت سودآوری خواهد بود و به این منظور بیش از  ۲ هزار و پانصد پروژه، برنامه و فعالیت در لایه‌های مختلف از شعبه تا مرکز و ستاد در طرح تحول، پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

بانک سپه که در حال حاضر با اتمام فرآیند ادغام مجموع پرسنل این بانک به حدود 50 هزار نفر رسیده است بیش از هرچیز به یکپارچگی نیاز دارد. 

علاوه بر این، حالا این بانک حجیم و فربه دولتی با بیش از 4 هزار و 500 شعبه و ده ها شرکت وابسته و زیرمجموعه بانک ها و موسسات ادغامی با یک ساختار عریض و طویل دولتی، پیچیدگی های متعددی از منظر ارائه خدمات و سرویس های پیشرفته بانکی و پرداخت  انواع تسهیلات مشارکتی و مبادله ای به عموم مشتریان شبکه بانکی دارد و در عین حال نیز به عنوان بانکی دولتی باید پاسخگوی انتظارات حاکمیتی نیازهای مشتریان بزرگ و خاص هم باشد. 

راهی که جز با یک تحول راهبردی همه جانبه قطعا میسر نخواهد بود. تحولی که باید از مدلهای کسب و کاری گرفته تا ارائه خدمات و سرویس ها و پاسخگویی به نقش های حاکمیتی بانک سپه را در بر بگیرد.
 
در نهایت باید خاطر نشان کرد که بانک سپه در مقطع حساس کنونی، برای تداوم فعالیتهای خود و نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد نیازمند ایجاد یک انسجام راهبردی و ارتقای ویژگی‌ها در لایه‌ها و ابعاد گوناگون است. چیزی که به نظر می رسد بانک سپه با طرح تحول راهبردی در پی دستیابی به آن است و اجرای موفق این پروژه بزرگ می تواند نوید بخش یک رنسانس در صنعت بانکداری کشور باشد.

ناگفته پیداست وجود املاک و اموال مازاد و متعدد در شرکت ها و زیرمجموعه های این بانک، تنوع فرهنگ سازمانی موجود در بین کارکنان، تنوع مدل های کسب و کاری در زیرمجموعه ها و حتی گستردگی و تعدد بالای شعب و پرسنل از چالش هایی است که بانک سپه باید بتواند در دوره گذار با برنامه تحول چاره ای برای آنها بیندیشد .

ارسال نظرات
موضوعات روز