سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
عضو انجمن صنایع نساجی گفت: تولیدکنندگان صنعت نساجی برای نوسازی خطوط تولید، ماشین‌آلات با کارکرد ۱۰ تا ۱۵ سال از ترکیه وارد می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۳۱۸

تیتر۲۰- امید اعلایی افزود: مهم‌ترین مساله کنونی صنعت نساجی نوسازی خطوط تولید است تا بتواند واحد‌‌های تولیدی را به لحاظ کمی و کیفی قابل رقابت با کالا‌‌های خارجی کند. وی با بیان اینکه وضعیت فرسودگی ماشین‌آلات در صنعت نساجی نگران‌کننده است، گفت: در حوزه نوسازی ماشین‌آلات صنعت نساجی استاندارد‌‌هایی در سطح جهانی تعریف شده که متاسفانه ۹۹درصد واحد‌‌های مرتبط حوزه نساجی در ایران از این قاعده تبعیت نمی‌کنند. این تولیدکننده با اشاره به عمر ماشین‌آلات نساجی در کشور‌‌های پیشرو در این حوزه افزود: در اروپا و بسیاری از کشور‌‌هایی که در صنعت نساجی پیشرو هستند هر ۵ تا ۸ سال ماشین‌آلات نوسازی می‌شود، اما در برخی کارخانه‌های داخلی ماشین‌آلات عمر ۳۵ ساله دارند.

اعلایی با اشاره به تمایل تولیدکنندگان به واردات ماشین‌آلات دست دوم برای نوسازی خطوط تولید گفت: با همه قوانین سخت‌گیرانه‌‌ای که برای واردات ماشین‌آلات وجود دارد، در سال‌های اخیر بسیاری از واحد‌‌های تولیدی ماشین‌آلات دست دوم از کشور‌‌های همسایه مثل ترکیه وارد کردند که عمر آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. وی تاثیر نوسانات ارزی را یکی از دلایل تولیدکنندگان برای واردات ماشین‌آلات دست دوم عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر افزایش قیمت‌‌ها موجب اختلاف قیمت ماشین‌آلات نو نسبت به دست دوم شد و از آنجا که منابع مالی واحد‌‌های تولیدی محدود بود و امکان تامین مالی مناسب نیز نداشتند، تولیدکنندگان مجبور به پیاده‌سازی این سیاست برای نوسازی خطوط تولید خود شدند.

اعلایی ادامه داد: واردات ماشین‌آلات دست دوم در حوزه نساجی در حالی صورت می‌گیرد که سال تولید ماشین‌آلات نباید کمتر از سال ۲۰۱۸ باشد، اما صنعتگران از راه‌های مختلف از جمله تعویض پلاک، این ماشین‌آلات را وارد می‌کنند تا تجهیزات خود را به روز کنند و عمر فناوری را در صنعت نساجی از ۳۵ سال به ۱۵ سال کاهش دهند. وی گفت: برای اینکه صنعت نساجی مزیت‌‌های رقابتی به لحاظ تولید، کیفیت و گسترش محصول با کشور‌‌های همسایه داشته باشد ضروری است ماشین‌‌های جدید جایگزین ماشین‌آلات فرسوده شود که این موضوع نیازمند بسته‌های حمایتی خاص از سوی دولت است، اما تا به امروز توفیقی در این حوزه نداشته‌ایم. اعلایی افزود: دولت باید از صندوق توسعه ملی یا هر ابزار دیگری، منابع مورد نیاز برای نوسازی صنعت نساجی را به متخصصان این حوزه تخصیص دهد و آنها را مجاب کند نوسازی در این زمینه صورت بگیرد./دنیای اقتصاد

برچسب ها: صنعت نساجی واردات
ارسال نظرات
موضوعات روز