جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: پتروشیمی‌ها لابی قدرتمندی دارند و تلاش می‌کنند گاز را با کمترین قیمت بخرند و بهای واقعی آن را نپردازند درحالی که انرژی متعلق به مردم است نه عده‌ای خاص.
کد خبر: ۵۹۵۵۶

تیتر۲۰- مهراد عباد عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره بر اینکه بنابر اعلام آژانس بین المللی انرژی، ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی در زمینه کالا و خدمات تولیدی مصرف انرژی دارد، تصریح کرد: آنچه این آژانس اعلام کرده در مقایسه با میانگین جهانی است  شرایط ما به نسبت برخی کشورها بسیار بدتر از این‌هاست.

وی افزود: مثلاً ما نسبت به کشور ژاپن 15 برابر مصرف انرژی بالاتری داریم، همچنین در مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیز چندین برابر بیشتر انرژی مصرف می‌کنیم. در حال حاضر، برای حل و فصل این مشکلات چاره‌ای جز مدیریت منابع و بهینه‌سازی مصرف انرژی نداریم. در صنعت پتروشیمی باید به سمت واقعی‌سازی قیمت‌ها حرکت کنیم و انرژی را با قیمت متعادلی در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها قرار دهیم.

* اعطای رانت خوراک و سوخت ارزان به صنایع پتروشیمی، تورم‌زاست

عباد در ادامه گفت: بین پتروشیمی‌ها و صنایعی که از گاز به عنوان خوراک استفاده می‌کنند و از آن محصولاتی تولید و آن‌ها را به فروش می‌رسانند با مشترکینی که گاز را مصرف می‌کنند، بایستی تفاوت وجود داشته باشد. گازی که در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد، تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالا می‌شود. به همین دلیل این شرکت‌ها می‌توانند به قیمت واقعی‌تری هزینه خوراک گازی خود را بپردازند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: واقعیت این است که پتروشیمی‌ها لابی قدرتمندی دارند و تلاش می‌کنند گاز را با کمترین قیمت بخرند و بهای واقعی آن را نپردازند. ارائه رانت خوراک و سوخت ارزان به صنایع پتروشیمی به منزله ظلم به کل جامعه و کاهش درآمدهای دولت و در نتیجه کسری بودجه و تورم است. انرژی متعلق به مردم است و باید از آن به درستی استفاده شود.

* قیمت خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی باید براساس نرخ‌های صادراتی باشد

وی گفت: به منظور واقعی‌سازی قیمت‌ها باید حدالامکان تلاش کنیم فرمولی را به کار بگیریم که سلیقه افراد یا کارشناسان در آن دخیل نباشد. اگر چنین باشد شاهد ایجاد فضای رانتی، امضای طلایی و مشکلات بعدی هستیم. قیمت خوراک و سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها باید شفاف باشد و بر اساس فوب صادراتی در نظر گرفته شود.

عباد در پایان تأکید کرد: استراتژی انرژی کشور به طور کلی روی گاز برنامه‌ریزی شده است و به همین دلیل 98 درصد کشور گازرسانی شده است. با توجه به اینکه دنیا در حال حرکت به سمت انرژی‌های جدید است، این که ما به طور کامل بر روی گاز تمرکز کرده‌ایم، برایمان خطراتی دارد. خوب است صنایع این موضوع را مدنظر داشته باشند و از انرژی‌هایی فراتر از گاز بهره ببرند./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز