جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پاسخ داد:
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد که قیمت طلا در بازار داخلی کشور تحت تاثیر چه عواملی دچار نوسان می‌شود.
کد خبر: ۵۹۹۲

تیتر20 - رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد که قیمت طلا در بازار داخلی کشور تحت تاثیر چه عواملی دچار نوسان می‌شود.
ابراهیم محمد‌ولی در این مورد به اقتصادنیوز گفت: مهم‌ترین عامل، قیمت دلار در کف بازار است. فرمولی که با آن فعالان بازار، هر صبح مظنه طلای ایران را حساب می‌کنند این است: قیمت یک اونس طلا ضرب در قیمت یک دلار تقسیم بر 9.5742 برابر است با مظنه طلای ایران. مظنه اصطلاحی است که در بازار ایران به گوش می‌خورد و منظور از آن قیمت یک مثقال طلا با عیار 17 است (یک مثقال طلا برابر با 4.608 گرم است). 

وی ادامه داد: بنابراین قیمت دلار در کف بازار نقش مهمی در تعیین مظنه یا همان یک مثقال طلای 17عیار دارد.

محمدولی درباره قیمت طلای ساخته‌شده نیز عنوان کرد: در زمان خرید طلا از مغازه‌دار مواردی مثل مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و درصد سود فروشنده هم به مبلغ طلا اضافه می‌شود که در زمان فروختن همان طلا به مغازه‌دار، پارامترهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و درصد سود فروشنده از آن حذف و صرفاً پول طلای خام آن به شما پرداخت می‌شود. به همین دلیل است که بین قیمت طلا در زمان خرید و در زمان فروش اختلاف زیادی وجود دارد و اگر طلای انتخابی از سنگ‌های گرانبها یا دیگر سنگ‌ها ساخته شود، این هم در قیمت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش تقاضا در مناسبت‌های ملی، مذهبی به‌ویژه در ایام نوروزچه اندازه قیمت سکه و طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ هم بیان کرد: قطعاً اثر دارد اما چندان مشهود نیست؛ شاید کمتر از پنج درصد. اما رونق نسبی به بازار می‌دهد که به نفع صنعت طلا و تولید‌کننده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز