شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در تهران ۱۴۰ جایگاه سوخت داریم که تنها در سه جایگاه طرح کهاب اجرا شده است. از بین ۳۲۰ جایگاه سوخت استان تهران تاکنون ۲۰ جایگاه موفق به اجرای طرح کهاب شده‌اند.
کد خبر: ۶۰۰۲۶

تیتر۲۰- علیرضا مزینانی امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: در بودجه ۱۴۰۲ برای هر یک از دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک بودجه‌ای اختصاصی در نظر گرفته شده است علاوه بر آن ۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه گفت: در گذشته نیز اقداماتی برای اجرای قانون هوای پاک انجام شده است. این دسته از اقدامات نیاز به بودجه چندانی نداشت. به عنوان نمونه دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی و فراجا با همکاری یکدیگر کنارگذرهایی مانند گرمسار، قم به آبیک احداث کرده بودند.

مزینانی درباره مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران گفت: بارگذاری بیش از حد یکی از مشکلات مهم تهران است. تهران از نظر مساحت سی‌امین استان اما از نظر جمعیت نخستین استان محسوب می‌شود. شهرک‌های صنعتی زیادی هم در این استان وجود دارد. از سوی دیگر خودروهای فرسوده زیادی در آن تردد می‌کنند. بیش از دو میلیون و ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت و دو میلیون دستگاه خودرو فرسوده محسوب می‌شوند علاوه بر اینها اتوبوس‌های فرسوده زیادی نیز در پایتخت در حال تردد هستند.

وی درباره کیفیت سوخت در تهران گفت: در حال حاضر سوخت یورو۴ در تهران مصرف می‌شود اما میزان مصرف سوخت بسیار بالاست. در حالی‌که خودروهای استاندارد کشورهای دیگر در ۱۰۰ کیلومتر شش لیتر بنزین مصرف می‌کنند اما این آمار برای خودروهای ساخت کشور هشت تا ۹ میلیون لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و خودروهای فرسوده ۱۲ تا ۱۳ لیتر مصرف سوخت دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: زمانی که در کارگروه اضطرار آلودگی هوا اجرای طرح زوج و فرد را از در منازل مصوب می‌کنیم لازم است وسایل حمل و نقل عمومی مناسب و کافی در اختیار باشد تا مردم ناگزیر به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نشوند این در حالیست که ما خودروهای تک سرنشین زیادی در تهران داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه اظهارکرد: یکی از مهمترین تکالیف در نظر گرفته شده در قانون هوای پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که تا ۸۰ درصد مردم از این ناوگان برای رفت و آمد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران نیازمندیم این در حالیست که حدود ۲۰۰۰ اتوبوس در تهران در حال تردد هستند.

مزینانی در مورد تکالیف وزارت نفت بر اساس قانون هوای پاک، گفت: مهمترین وظیفه این وزارتخانه در حوزه تامین سوخت استاندارد است علاوه بر آن این وزارتخانه مسوول اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) است. از سال ۹۶ دو نوبت طرح کهاب برای وزارت نفت تمدید شده در صورتی که اکنون باید اجرا و نهایی شده باشد اما دوباره اجرای این طرح تمدید شده است.

وی اضافه کرد: در تهران ۱۴۰ جایگاه سوخت داریم که تنها در سه جایگاه طرح کهاب اجرا شده است. از بین ۳۲۰ جایگاه سوخت استان تهران تاکنون ۲۰ جایگاه موفق به اجرای طرح کهاب شده‌اند این در حالیست که اگر «کهاب» در حدود ۱۰ درصد از جایگاه‌های شهر تهران اجرا شود، تا حدود ۱۰ درصد بر کاهش بخارات بنزین تاثیر دارد.

مزینانی درباره مدیریت پسماند در تهران اظهار کرد: روزانه ۷۰۰۰ تن زباله خانگی در تهران به جایگاه‌های دفع پسماند منتقل می‌شوند. هر جا که زباله باشد، گاز متان نیز تولید می‌شود اما این موضوع ربطی به پسماند سوزی ندارد. برخی افراد کالاهایی مانند لاستیک‌ها را آتش می‌زنند تا به فلزات داخل آن به منظور فروش دست پیدا کنند. به این کار پسماندسوزی گفته می‌شود.

وی افزود: در برخی کشورهای دارای تکنولوژی استفاده از گاز متان که به بهره گیری از این گاز نیاز دارند از آن استفاده می‌شود اما ما در ایران کمتر از این گاز استفاده می‌کنیم.

مزینانی تاکید کرد: گاز متان یک گاز گلخانه‌ای است اما بر آلودگی کنونی هوای تهران تاثیری ندارد.

وی ضمن اینکه روزانه ۵۰ هزار تن نخاله ساختمانی نیز داریم، گفت: در ایران تنها زباله‌های خطرناک مانند زباله‌های پزشکی سوزانده می‌شوند.

مزینانی درباره وظایف شهرداری بر اساس قانون هوای پاک گفت: شهرداری تهران لازم است علاوه بر اتوبوس اقداماتی در حوزه نوسازی تاکسی، موتورسیکلت و توسعه خطوط مترو انجام دهد. به عنوان نمونه می‌تواند از موتورسیکلت‌های برقی برای پیک‌های موتوری استفاده کرد.

مزینانی در پایان تاکید کرد: همه با هم باید تلاش کنیم محیط زیست سالمی داشته باشیم./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز