پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
تیتر20 بررسی می کند:
فولاد خوزستان با اجرای برنامه های مختلف در حوزه بومی سازی و همچنین دستیابی به بومی سازی ۲۵ هزار قطعه و تجهیزات، امروز در تلاش است با حمایت از شرکت های دانش بنیان اهداف مهمی از جمله افزایش کیفیت تولید، انتقال تکنولوژی ، ارتقای دانش فنی و اشتغالزایی را محقق کند.
کد خبر: ۶۰۲۷۰
فولاد خوزستان الگوی بومی سازی در میان فولادی ها
تیتر20-  شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکنندگان فولاد در چند سال اخیر تلاش بر آن داشته تا با اتکا به دانش و پتانسیل داخلی نیاز خود به واردات را تامین کرده تا بتواند با صرفه جویی ارزی در این بخش، سرعت اجرای طرح های توسعه ای خود را افزایش دهد.
 
این مجموعه در سال 99 موفق شد تا 92  درصد از نیاز خود به تجهیزات و قطعات را در داخل کشور تامین کند و هدف گذاری ها بر آن بود تا وابستگی به واردات را از 8  درصد به 5  درصد برساند. 
 
درواقع تلاش فولاد خوزستان بر این است که به عنوان الگوی بومی سازی در کشور مطرح باشد. این موضوع و نقشه راه باعث شد تا فولاد خوزستان امروز موفق به بومی سازی 25  هزار قطعه و تجهیزات شود که بیش از ۷۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است.

اما بومی سازی و خودکفایی فولاد خوزستان یک موضوع است و تعاملات جدید و اشتغالزایی موضوع دیگری است که در سایه این تصمیم اتفاق می افتد. درواقع فولاد خوزستان در ابتدای راه با تکیه بر شرکت های دانش بنیان به سراغ اجرای این برنامه رفت و حالا با حمایت از این مجموعه ها موفق به بومی سازی 25 هزار قطعه و تجیهزات مورد نیاز خود شده است. 

درواقع میزان هزینه صرفه جویی شده به جهت بومی سازی می تواند راهی مسیر حمایت از شرکت های دانش بنیان شود. به هر حال اصلی ترین چالش شرکت های دانش بنیان، سرمایه گذاری و عدم حمایت مجموعه های بزرگ است که فولاد خوزستان در این مسیر گام برداشته تا با حمایت از این مجموعه ها به سود دو طرفه دست پیدا کند. 

در این راستا انعقاد قرارداد با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و انعقاد ۲۵ قرارداد بومی سازی قطعات با سرمایه گذاری بیش از ۵۲۱ میلیارد تومان از مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد خوزستان در راستای بومی سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد کشور بوده است. این موارد می تواند اشتغالزایی در مجموعه های دانش بنیان را هم به همراه داشته باشد. این در حالی است که اشتغالزایی یکی از اهداف اصلی مجموعه فولاد خوزستان است که حالا در کنار تامین نیاز در داخل کشور بخشی از آن محقق می شود. 

فولاد خوزستان در تلاش است تا با تکیه بر شرکت های دانش بنیان، دانش روز را در این مجموعه بومی کرده که می تواند شروع جدیدی برای همکاری های این شرکت با دیگر فولادسازی ها باشد. 

درواقع حمایت فولاد خوزستان از شرکت های دانش بنیان از چندین جهت دارای اثرات مثبت است که در نهایت منجر به توسعه ملی می شود. درواقع صرفه جویی ارزی در گام نهایی به نفع کشور خواهد بود و می تواند نقدینگی مورد نیاز برای اجرای طرح های توسعه را از سوی تولیدکنندگان تامین کند. این تصمیم و برنامه فولاد خوزستان همانطور که پیش تر مطرح شد می تواند الگویی برای دیگر تولید کنندگان فولاد باشد، درواقع این مجموعه می تواند در بحث همکاری با شرکت های دانش بنیان و همچنین بومی سازی تجهیزات در رتبه های اول میان فولادسازان قرار بگیرد. 

از اشتغالزایی تا تولید محصول کیفی‌تر با برنامه بومی‌سازی «فخوز»
فولاد خوزستان به عنوان دومین تولید کننده فولاد ایران در تلاش است تا با کاهش قیمت تمام شده، میزان بهره وری را افزایش دهد. این موضوع منجر به رشد سوددهی این مجموعه می شود که ناشی از اجرای سیاست های متفاوت در بخش های مختلف این مجموعه است.

همانطور که گفته شد فولاد خوزستان در یک دهه گذشته موفق شد حدود 25  هزار قطعه تجهیزات مورد نیاز خود را بومی سازی کند که بدون شک در کاهش هزینه های تولید بسیار مهم و حائز اهمیت است.

موفقیت در این حوزه باعث شد تا فولاد خوزستان برای سال ۱۴۰۱ برنامه ۱۰۰ میلیون یورویی را تعریف کرده تا براساس آن به صرفه جویی ارزی دست پیدا کند. 

اما تنها هدف این برنامه صرفه جویی ارزی نیست و دستاوردهای دیگری هم برای «فخوز» به همراه دارد. 

توسعه بومی سازی در یک مجموعه از جمله فولاد خوزستان، منجر به افزایش همکاری های این شرکت با مجموعه های دانش بنیان می شود. همچنین در داخل مجموعه فولاد خوزستان نیز برای ارتقای دانش و تکنولوژی باعث توسعه فعالیت ها و افزایش بودجه واحد تحقیق و توسعه می شود. درواقع نتیجه نهایی این موضوع  از یک زاویه اشتغالزایی‌ای را به همراه دارد که توسط فولاد خوزستان محقق شده است.

درواقع فولاد خوزستان در سایه تامین نیاز خود موفق به اشتغالزایی درون سازمانی و خارج از آن شده است که می تواند دستاوردی مهم برای اقتصاد کشور باشد. 

اما در بخش دیگر توجه فولاد خوزستان به موضوع بومی سازی باعث می شود تا کیفیت محصولات تولیدی در این مجموعه افزایش پیدا کند. ارتقای کیفیت در محصولات فعلی باعث رشد درآمدهای فروش در داخل کشور و‌ همچنین فروش صادراتی می شود.

افزایش درآمدهای این مجموعه علاوه بر حمایت بیشتر سهامداران، باعث می شود تا فولاد خوزستان برای توسعه سبد محصولات خود سرمایه گذاری های جدیدی را آغاز کند.
 
درواقع برنامه بومی سازی فولاد خوزستان در ایستگاه آخر به ارتقای کیفی محصولات و همچنین دانش بومی می رسد که هزینه تمام شده را کاهش می دهد. 

خروجی این موضوع را می‌توان در توسعه بازارهای صادراتی فخوز مشاهده کرد. در پی کاهش قیمت های جهانی فولاد، بی تردید توان رقابتی مجموعه ای بالا است که بتواند هزینه های تولید خود را کاهش دهد. 

موارد یاد شده دست به دست هم می دهد تا فولاد خوزستان با بومی سازی تجهیزات و دانش فنی با حفظ جایگاه اولین صادرکننده فولاد، سهم خود را از نظر وزنی و ارزشی افزایش دهد. عرضه محصولی با کیفیت بالا در کنار قیمت رقابتی، رمز موفقیت صادراتی مجموعه ای است که با دسترسی بهتر به آب های آزاد می تواند ارز آوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

نگاه تخصصی «فخوز» به ارتقای دانش فنی
با تشدید تحریم ها علیه کشور در بخش های مختلف از جمله صنعت فولاد، ‌علاوه بر سخت شدن نقل و انتقالات بانکی، تامین تجهیزات و ورود دانش روز هم با مشکل همراه شد.

از سویی دیگر وضع این تحریم ها ارتباط با شرکت های خارجی تامین کننده را سخت می کرد و باعث می شد در صورت همکاری، تجهیزات مورد نیاز این صنعت با قیمت و زمان بیشتری تامین شود. 

این موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده فولاد داشت که می توانست دومینو وار قیمت را در حلقه های پایین دست زنجیره ارزش فولاد افزایش دهد، موضوعی که علاوه بر ارزبری، به ضرر اقتصاد ملی بود.

در چنین شرایطی و با توجه به توسعه صنعت فولاد و سرمایه گذاری های صورت گرفته، تاکید بر استفاده از ساخت داخل و بومی سازی تجهیزات و قطعات در دستور کار فولادی ها از جمله فولاد خوزستان قرار گرفت.

حرکت در مسیر بومی سازی باعث شد تا پروژه های توسعه ای سرعت بیشتری به خود بگیرند. فولاد خوزستان نیز به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ کشور برنامه های بومی سازی را در دستور کار قرار داد تا در کنار تامین نیاز خود بتواند با صرفه جویی ارزی، تامین نقدینگی برای طرح های خود را محقق کند.

در حالی این برنامه اجرایی می شد که خزانه ارزی کشور با مشکلاتی همراه شد و نوسانات نرخ ارز هم بیش از پیش تامین مواد و تجهیزات وارداتی را سخت می کرد. 

صرفه جویی ارزی از سوی فولادی ها همچون فخوز مانند یک راه میان بر در تامین ارز به کمک دولت آمد. 

درواقع فولادی ها مانند فخوز توانستند در تامین ارز کشور از محل صرفه جویی رخ داده در بومی سازی نقش آفرین باشند. 

اما در کنار این موضوع باید به ارتقای دانش فنی نیز توجه شود. فولادسازان دنیا در مسیر افزایش بهره وری به سراغ تکنولوژی های جدید می روند که کشور ما نیز به عنوان دهمین تولیدکننده فولاد نباید از این موضوع غافل بماند. 

در بحث توسعه بومی سازی در فولاد خوزستان در مواردی همچون تامین کاتالیست ها، این مجموعه بی نیاز از واردات شد اما در بحث ارتقای دانش فنی  نیازمند همراهی بیشتر بخش تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان بود. 

ورود به بازارهای جدید و افزایش بهره وری نیازمند کاهش قیمت تمام شده است که خوزستان این موضوع را با ارتقای دانش فنی در دستور کار دارد. اجرای برنامه ۱۰۰ میلیون یورویی در این مجموعه باعث می شود تا در بحث دانش فنی نیز «فخوز» ارتقا پیدا کند و همین موضوع تضمینی برای حضور هر چه بیشتری در حوزه صادرات است. 

درواقع اجرای برنامه بومی سازی و کاهش وابستگی به واردات باعث شده تا صنعت فولاد هم در این زمینه خود صاحب دانش فنی شود.

در این زمینه فولاد خوزستان با سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های دانش بنیان تلاش می کند تا دانش فنی را ارتقا دهد. ایجاد شرکت تافکو در زیرمجموعه های فخوز که در حوزه دانش بنیان ها فعالیت دارد خود گامی مهم برای ارتقای دانش فنی است. از سویی دیگر این مجموعه با ارتباط  با سایر فولادی ها می تواند درآمدهای جدیدی را برای مجموعه فولاد خوزستان به همراه داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز