پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
در حال حاضر و با توجه به مشکلات مختلف در کشور، هزینه تولید نسبت به سال‌های قبل بسیار افزایش داشته و همین عاملی برای تضعیف صنایع و به‌خصوص لوازم خانگی شده است. در همین رابطه نایب‌رئیس اول اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» مهم‌ترین ریسک تولید در سال آینده را تهیه مواد اولیه عنوان کرده است.
کد خبر: ۶۰۴۷۳

تیتر۲۰- محمد‌حسین اسلامیان ابتدا در مورد مهم‌ترین دستاوردهای این اتحادیه در سال اخیر گفت: «یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های اتحادیه در سال‌جاری تعامل با سازمان امور مالیاتی بود. جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شد و نسبت ضرایب مالیاتی که برای کالای بزرگ لوازم خانگی ایرانی ۸ تا ۱۰‌درصد دریافت می‌شد، با این تعامل حالا به ۵‌درصد رسیده است. دلیل ما برای این موضوع این بود که به عنوان مثال قبلا یک دستگاه یخچال و فریزر ۵ میلیون تومان بود و اگر ۱۰‌درصد سود روی آن اعمال می‌شد به ۵ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان می‌رسید. ولی در حال حاضر همین کالا به مرز ۳۰ میلیون تومان رسیده و ۱۰‌درصد سود آن ۳ میلیون تومان شده است.

با دلایل منطقی موفق شدیم سازمان امور مالیاتی را متقاعد کنیم که نسبت به کاهش دریافت مالیات تجدید نظر کند و نحوه محاسبه به عدد ۵‌درصد رسیده است.» وی در همین خصوص ادامه داد: «از سوی دیگر جلسات متعددی در مورد بالا بردن سطح آگاهی صنف فروشندگان لوازم خانگی برای استفاده از سامانه جامع تجارت برگزار شد و همچنین همایش‌های مختلفی برای ارتقای کیفی سطح کار اعضا برگزار شد. همچنین با وزارت صمت و انجمن صنایع لوازم خانگی جلساتی برگزار شد تا مشخص شود بازار لوازم خانگی در کدام بخش با کمبود یا انباشت کالا مواجه شده تا شرایط را ساماندهی کنیم. همچنین باید به بازرسی دوره‌ای از فروشگاه‌های لوازم خانگی اشاره کرد.»

این فعال صنعت لوازم خانگی کشور در مورد راهکار عبور از رکود فعلی بازار لوازم خانگی عنوان کرد: «در حال حاضر تقاضا نسبت به عرضه هر روز در حال کاهش است و این به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مصرف‌کننده است. از سویی تولیدکننده به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مجبور به بالا بردن نرخ فروش است و از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها باعث ایجاد رکود در بازار می‌شود. قبلا خانواده‌ها برای خرید لوازم خانگی و تهیه جهیزیه کمتر با چالش خرید مواجه بودند اما حالا تهیه این لوازم اولویت سوم و چهارم خانواده شده است. بنابراین اگر قرار باشد رکود بازار بر‌طرف شود کلید این اتفاق در افزایش قدرت خرید جامعه است. پس در کوتاه‌مدت باید پتانسیل خرید ایجاد شود که این موضوع به حاکمیت مربوط می‌شود.»

وی گفت: «اگر بخواهیم چرخه تولید و توزیع صنعت لوازم خانگی به درستی شکل گرفته و به تولید انبوه با کیفیت برسیم، باید کالای تولید‌شده به فروش برسد. در این شرایط است که می‌توانیم بگوییم مسیر ریل‌گذاری مناسبی داشته است. پس اگر الان بخواهیم به این نقطه برسیم باید قدرت خرید مصرف‌کننده را بالا ببریم.» اسلامیان به لزوم ارائه تسهیلات مناسب بانکی اشاره کرد و گفت: «راهکار مناسب این موضوع ایجاد تسهیلات با بهره و سود معقول است که مردم را تشویق به دریافت آنها کند. برخی از بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند اما سود بازپرداخت آنها بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد است که با این وضعیت میل و رغبتی برای دریافت آنها از سوی مردم دیده نمی‌شود. در بخش تولیدکننده هم اگر دولت مواد اولیه ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار دهد باعث کاهش قیمت تمام‌شده کالا شده و بنابراین کمک بزرگی به شبکه تولید، توزیع و مصرف می‌کند.»

وی در همین مورد ادامه داد: «باید در نظر داشت که کیفیت کالای لوازم خانگی ایرانی در ۵ سال اخیر بالاتر رفته ولی نکته مهم این است که در شرایط فعلی توان رقابت ما در بازارهای بین‌المللی بسیار کاهش داشته است. یکی از دلایل این اتفاق این است که قیمت تمام‌شده مواد اولیه بسیار بالاست. به عنوان مثال در کشورهای حوزه خلیج فارس یک دستگاه لباسشویی تمام اتوماتیک ۲۵۰ دلار است در حالی که در ایران ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. با این شرایط که کالای تولیدی ما گران‌تر از برندهای روز دنیاست چطور می‌شود این کالا را صادر کرد؟ بنابراین در این بخش هم دولت باید وام‌های با حداقل سود در اختیار تولیدکننده قرار دهد تا بتواند بازارهای داخلی و خارجی را پوشش دهد. راهکارهای بهبود فضای صنعت کاملا مشخص و واضح هستند اما انجام دادن آن است که تصمیم و همت لازم را می‌طلبد. مثلا می‌توانند تولیدکننده داخلی را سه سال معاف از پرداخت مالیات کنند، چرا که ۲۰‌درصد قیمت کالا مشمول مالیات می‌شود. اگر این معافیت انجام شود کمک بزرگی به افزایش تولید و بالابردن کیفیت محصول خواهد شد.»

مهم‌ترین چالش تولید

نایب‌رئیس اول اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین ریسک و چالش تولید در سال آینده چه چیزی خواهد بود گفت: «مهم‌ترین ریسک تولید در سال آینده تامین مواد اولیه و اطمینان خاطر تولیدکننده برای ثبات قیمت آن خواهد بود. به این ترتیب که مطمئن شود حداقل برای ۶ ماه هزینه تهیه مواد اولیه با افزایش شدید قیمتی مواجه نخواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد تولیدکننده تشویق به تولید بیشتر و با کیفیت بالاتر خواهد شد.» این فعال صنعت لوازم خانگی شرایط خدمات پس از فروش کالا و به‌خصوص لوازم خانگی در کشور را در حال حاضر مناسب ارزیابی کرد اما معتقد است تا رسیدن به جایگاه مطلوب جهانی فاصله زیادی داریم و باید برای بهبود آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد.

مدل دستوری جواب نمی‌دهد

محمدحسین اسلامیان در ادامه در خصوص میزان اثر‌گذاری وامی که مدتی پیش وزارت صمت با هماهنگی سیستم بانکی کشور برای خرید کالای ایرانی در نظر گرفت یادآور شد: «باید پذیرفت که نه قیمت‌گذاری دستوری و نه فروش اجباری کالای داخلی با توسل به وام سیستم بانکی اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. به این ترتیب مشخص کردن یک کریدور که مصرف‌کننده را ملزم به خرید کند نیز حکم آمپول مسکنی را دارد که مشکل را به صورت موقتی بر‌طرف می‌کند ولی در بلندمدت منتج به شکست خواهد شد.»

وی در پایان به موضوع قاچاق کالای لوازم خانگی به کشور پرداخت و گفت: «بارها اعلام کردیم آنچه توان، ظرفیت و صرفه اقتصادی تولید در کشور ندارد باید هدفمند وارد شود تا در ادامه به صورت قاچاق وارد نشود. الان هر مدل تلویزیون، یخچال، جاروبرقی، لباسشویی و سایر لوازم خارجی که تصور کنید در کشور به فروش می‌رسد که بخشی از آنها قاچاق هستند. برای کاهش ورود کالای قاچاق به کشور باید مسیر ورود کالای خارجی قانونمند شده و کیفیت تولیدات داخلی نیز بالاتر برود.»/دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز