چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
همزمانی رویدادهای بین‌المللی سینمایی در روزهای اخیر موجب شده اغلب اخبار سینمایی حول آنها بگردد؛ معرفی برندگان جشنواره فیلم «برلین» با شگفتی‌سازی یک فیلم مستند، برپایی مراسم اهدای جوایز سزار که به اسکار فرانسه معروف است، و درخشش انیمیشن «پینوکیو» در پنجاهمین دوره اهدای جوایز «آنی» از جمله این اخبار است.
کد خبر: ۶۰۸۸۲
تیتر۲۰- جشنواره فیلم «برلین» برای دومین بار در هشت سال اخیر جایزه خرس طلایی بهترین فیلم خود را به یک اثر مستند داد، اتفاقی که در جشنواره‌های معتبر جهانی کمتر روی می‌دهد. در این دوره «در اَدمان» (On the Adamant) به عنوان تنها مستند حاضر در میان ۱۹ فیلم بخش مسابقه اصلی، با کنار زدن آثار داستانی، بر بام برلیناله ایستاد تا سینمای مستند بار دیگر، در یک رویداد تراز اول جهانی به موفقیتی چشمگیر دست یابد، اتفاقی که شاید در یک دهه گذشته، کسی تصور آن را نداشت. پیش از این در سال ۲۰۱۶ فیلم «آتش در دریا» ساخته جان فرانکو رُزی برنده خرس طلایی برلین شده بود. مستند «در اَدمان» درباره یک مرکز شناور در پاریس برای بزرگسالان مبتلا به بیماری روانی است. «نیکلاس فیلیبر» کارگردان این مستند گفت «از تصمیم هیات داوران مبنی بر اعطای جایزه برتر برلیناله به یک فیلم مستند و نه یک اثر داستانی، عمیقا تحت تاثیر قرار گرفته است. این مستند را می‌توان در نوع خود سینما دانست و ۴۰ سال است که همیشه برای دیده شدن آن مبارزه کرده‌ام.»

این مستند که طی بیش از سه سال فیلمبرداری شده، زندگی در یک مرکز شبانه‌روزی شناور روی رود سن است که برای بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی، جایی را که بیماران و مراقبان به گونه‌ای با هم تعامل دارند روایت می‌کند و نیکلاس فیلیبر (کارگردان) آن را غیرانسانی‌سازی روان‌پزشکی می‌داند. او پس از برنده شدن جایزه اصلی برلین روی فرش قرمز گفت: «بیماران در روانپزشکی همیشه در معرض نگاه منفی هستند... و همیشه از منشور خشونت به آنها نگریسته می‌شود. من می‌خواستم کلیشه را برعکس کنم و نشان دهم آنها چقدر انسان هستند و امیدوارم این مستند به بیداری و آگاهی جامعه کمک کند.»

البته موفقیت فیلم‌های مستند در جشنواره‌های بزرگ مسبوق به سابقه است. پیش از این، جشنواره ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار جایزه اصلی خود را به یک اثر مستند داد و مستند «سکرو جی. ئه‌ره. آ» ساخته «جان فرانکو رُزی» برنده شیر طلایی بهترین فیلم شد. جشنواره فیلم کن نیز در سال ۱۹۵۶ جایزه نخل طلایی خود را به مستند فرانسوی «جهان خاموش» به کارگردانی «ژاک-ایو کوستو» و «لویی مال» داد و این فیلم تا سال‌ها تنها مستند برنده نخل طلا در جشنواره کن بود، تا سال ۲۰۰۴ که «مایکل مور» هم برای مستند سیاسی « فارنهایت ۹/ ۱۱» این جایزه را کسب کرد.
در چهل و هشتمین دوره اهدای جوایز سزار «شب دوازدهم» ساخته دومینیک مول بهترین فیلم اسکار فرانسه شد.در این دوره همچنین جایزه افتخاری سزار به دیوید فینچر کارگردان آمریکایی اهدا شد و برد پیت این جایزه را به وی اهدا کرد.«شب دوازدهم» که در ۱۰ بخش نامزدی سزار را کسب کرده بود موفق شد این جایزه را برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی بونی لانرز، بهترین بازیگر تازه‌وارد برای بازی باستین بویون، بهترین فیلمنامه اقتباسی و صدا از آن خود کند.در این درام جنایی بویون و لانرز در نقش دو پلیس بازی کرده‌اند که سعی دارند پرونده قتل یک زن جوان را حل کنند. دومینیک مول کارگردان این فیلم هم که جایزه بهترین کارگردان را برد یکی از ۵ نامزد بخش کارگردانی بود که امسال همه متشکل از کارگردان‌های مرد بودند. سزار مثل اسکار امسال به‌خاطر نادیده گرفتن کار کارگردان‌های زن با انتقادات زیادی روبه‌رو شده بود.در همین حال فیلم «معصوم» که در ۱۱ بخش نامزد شده بود جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برای نوئمی مرلان دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ویرجینی افیرا برای «خاطرات پاریس» رسید که رقبای قدری چون فنی اردان برای «عشاق جوان» و ژولیت بینوش برای «میان دو دنیا» را پشت سر گذاشت.درحالی‌که ژان دوژاردن بازیگر مشهور فرانسوی برای «نوامبر» در بخش بهترین بازیگر مرد از نامزدهای دریافت جایزه بود اما این جایزه را به بنوا ماژیمل که در «تسکین» بازی کرده بود، واگذار کرد.فیلم تحسین‌شده «سن اومر» ساخته آلیس دیوپ هم با دریافت جایزه بهترین فیلم اول به خانه رفت. در این مراسم جایزه بهترین فیلم انیمیشن به «خانواده افغانی من» و بهترین مستند بلند به «بازگشت به ریمز» اهدا شد.جایزه بهترین فیلم غیرفرانسوی هم به «جانوران» اهدا شد که موفق شد فیلم‌های «نزدیک» لوکاس دونت، «توطئه قاهره» طارق صالح، «ای او» یرژی اسکولیموفسکی و «مثلث غم» روبن اوستلوند را پشت سر بگذارد.

در پنجاهمین دوره اهدای جوایز آنی، «پینوکیو» ساخته گی‌یرمو دل تورو به عنوان بهترین فیلم انیمیشن انتخاب شد و جایزه اصلی را برد.این فیلم علاوه بر این در مجموع با ۵ جایزه مراسم را ترک کرد که کسب جایزه بهترین کارگردانی برای دل‌تورو و مارک گوستافسون کارگردان همکارش از دیگر موفقیت‌هایش بود. این استاپ‌موشن همچنین برنده جایزه موسیقی برای الکساندر دسپلات، طراحی تولید و طراحی شخصیت شد.دل‌تورو در این مراسم گفت که مراسم آنی جایی است که دیگر لازم نیست یادآوری کند انیمیشن یک رسانه است نه یک ژانر.«مارسل صدف کفش به پا» هم که فیلم استاپ‌موشن موفق دیگر سال بود با دریافت جایزه فیلم مستقل و دو جایزه دیگر شامل بهترین صداپیشگی برای جنی اسلیت در نقش مارسل و جایزه نویسندگی برای انیمیشن بلند تجلیل شد.اپل تی‌وی پلاس و بی‌بی‌سی هم ۴ جایزه آنی را برای انیمیشن کوتاه «پسر، قاطر، روباه و اسب»، از جمله بهترین تولید و کارگردانی ویژه برای یک پروژه تلویزیونی/ رسانه‌ای کسب کردند. کارگردانی این فیلم ۳۴دقیقه‌ای را پیتر بینتون و چارلی مکسی انجام داده‌اند.«آواتار: راه آب» هم دو جایزه برد که یکی برای بهترین فیلم بلند FX و یکی برای بهترین انیمیشن زنده شخصیت بود./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز