پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
عرضه قابل توجه اجناس خارجی در بازار، فعالان صنعت نساجی و پوشاک کشور را نگران کرده است؛ پوشاک استوک و قاچاقی که بازار شب عید را تحت تأثیر قرار داده‌اند.
کد خبر: ۶۰۹۶۸

تیتر۲۰- بنابر اظهارات مقامات صنفی بازار شب عید پوشاک وضعیت مناسبی ندارد؛ فعالان بازار پوشاک معتقدند که مبارزه با قاچاق این گروه کالایی می‌بایست به صورت پیوسته ادامه یابد. به گفته سعید قدیری، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، طرح‌های مبارزه با قاچاق باید استمرار داشته باشد چرا که حجم قاچاق پوشاک حجم زیادی است و در حال حاضر بیش از 3 میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور داریم. با توجه به بالا بودن آمار قاچاق پوشاک صرفا استمرار داشتن این طرح است که می‌تواند از قاچاق پوشاک جلوگیری کند، اما در حال حاضر این طرح متوقف شده است.

چرا وضعیت فعلی مبارزه با قاچاق پوشاک رضایت بخش نیست؟

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک پیش از این اعلام کرده بود: اگر بحث قاچاق در دو حوزه بررسی شود یکی بحث واردات کالا به کشور است و دیگری بحث عرضه آن در بازار است که هر دو باید با هم بررسی شود. غیر از بحث قاچاق که کاملا غیر قانونی است بحث واردات قانونی اما بی رویه نیز وجود دارد که این رویه ها شامل گذر مرزی، ملوانی، مسافری و مناطق آزاد هستند که شکل قانونی دارند و به صورت فله ای کالاهای از این مراجع وارد کشور می‌شوند.

بحث دوم عرضه کالاها در کشور است چرا که این کالاها به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و فروش آن‌ها نیز نوعی تخلف محسوب می‌شود. اینکه بخواهیم بگوییم چرا در این حوزه عزم کافی وجود ندارد باید گفت ما در هیچ کدام از حوزه‌های مصرفی موجود در کشور عزم کافی نداریم و متاسفانه یکی از مهم ترین دلایل این موضوع نبود شفافیت است.

جلالی قدیری گفت: در حوزه پوشاک عاملی که باعث عدم شفافیت می‌شود، بحث اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده و صندوق‌های فروشگاهی است. در صورتی که این قوانین به درستی انجام شود و رویه های واردات پوشاک در کشور نیز اصلاح شود تا حد زیادی از فضای پوشاک به شفافیت خواهد رسید و واردات قاچاق پوشاک به کشور نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

کمبود مواد اولیه در صنعت نساجی و پوشاک

در همین راستا، محمدعلی مقدم، فعال صنعت پوشاک و نساجی در خصوص وضعیت بازار پوشاک شب عید گفت: امروزه دو اتفاق بزرگ برای بازار پوشاک قبل از گران‌شدن نرخ ارز رخ‌داده است. موضوع اول رکود تورمی است به این معنا که مواد اولیه در اختیار تولیدکننده پوشاک قرار نمی‌گیرد؛ زیرا به دلیل قطع گاز و برق، مواد اولیه دچار کمبود شده است. همچنین به دلیل موانع بانکی و ارزی امکان واردات به‌موقع مواد اولیه و الیافی همچون پنبه امکان‌پذیر نبوده است.

وی افزود: از طرفی با کمبود مواد اولیه میزان تقاضا از عرضه بالاتر رفته؛ بنابراین قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کرده و دچار رکود تورمی خواهیم شد. همچنین مصرف‌کننده نهایی به دلیل محدودیت‌های میزان در‌آمد نمی‌تواند برای شب عید لباس مناسب تهیه کند. این بزرگ‌ترین مشکلی است که کارخانه‌های تولید پوشاک با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند.

مقدم ادامه داد: اگر تولیدکنندگان با کاهش کیفیت محصولات قیمت تمام شده را نیز کاهش دهند، در این صورت مصرف‌کننده، از آن محصول راضی نخواهد بود و تولیدکنندگان هیچگاه با این کار اعتبار برند خود را خدشه‌دار نمی‌کنند.

هجوم پوشاک قاچاق بنگلادشی به بازار شب عید

این فعال صنعت پوشاک اظهار کرد: معضل بزرگ بعدی این است که با کاهش تولیدات داخلی، خریدوفروش پوشاک دست‌دوم بنگلادشی هر روز در حال گسترش است

وی در خصوص میزان قاچاق صنعت نساجی در کشور گفت: با کاهش میزان تولید از حدود 5 میلیارد دلار گردش بازار پوشاک، 2.5 میلیارد دلار به‌صورت واردات بی‌رویه و قاچاق صورت می‌گیرد.

مقدم ادامه داد: اگر مواد اولیه به‌موقع و به‌اندازه نیاز در اختیار کارخانه‌های تولید پوشاک قرار گیرد، می‌توانیم 85 درصد از نیاز بازار پوشاک را با تولیدات داخلی تأمین کنیم. از 15 درصد باقی‌مانده 5 درصد افرادی هستند که به دنبال پوشاک لاکچری و گران‌قیمت هستند که از خارج کشور تهیه می‌کنند و 10 درصد نیز افرادی هستند که توانایی خرید پایینی دارند و پوشاک خود را از مرزها تهیه می‌کنند.

این فعال صنعت نساجی در خصوص آمار قاچاق در کشور اظهار داشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار 800 میلیون دلار را برای قاچاق پوشاک ارائه کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که  میزان واقعی قاچاق بسیار بالاتر از رقم اعلام شده باشد. از طرفی به دلیل اینکه پوشاک قاچاق به روش‌های مختلف کولبری، ته لنجی و مبادی مختلف وارد کشور می‌شود، نمی‌توان میزان دقیقی از آمار قاچاق پوشاک ارائه کرد.

وی در پایان با انتقاد از اعمال سیاست‌های غلط در بازار پوشاسک گفت: ممنوعیت واردات و همچنین برخورد‌های ضعیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به یک اندازه در ایجاد قاچاق پوشاک در کشور نقش دارند.

نقش مهم قاچاق در نابسامانی‌های بازار ارز

در روز‌های اخیر بازار ارز با نوسانات زیادی روبرو شده و این موضوع باعث نگرانی اکثر مردم شده است. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که گسترش اقتصاد زیرزمینی و افزایش حجم قاچاق می‌تواند موجب خروج ارز از کشور شده و فشار سمت تقاضا را افزایش دهد. همین موضوع عامل مهمی در جهت ایجاد تقاضای کاذب در بازار ارز شده است.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به نقش مسئله قاچاق در وضعیت نابسامان بازار ارز می‌گوید: «هر یک دلاری که از چرخه تجارت رسمی خارج می‌شود، مابه‌ازای آن تراکنش ریالی در سیستم بانکی داخلی رخ می‌دهد؛ اگر واقعا اراده کنترل باشد خروج سرمایه و قاچاق کالا به مقدار قابل توجهی تحت فشار قرار می‌گیرد.»/تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز