پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
تیتر20 بررسی کرد؛
بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک تخصصی و با وظایف و اهداف مشخص در خدمت رسانی به بخش تعاون در نظر دارد با تدوین مدلی مطلوب از روش های نوین تأمین مالی و اتخاذ یک استراتژی نوین در بحث اعتبارات، رسالت خود را در ارائه خدمات به بخش تعاون کشور به انجام رساند
کد خبر: ۶۱۰۱۴
الزامات و اثرات گذار از روشهای سنتی تامین مالی به رویکردهای نوین توسط بانک توسعه تعاون
تیتر20- محمد شیخ حسینی، مدیر عامل بانک توسعه تعاون اخیرا در نشستی با ارکان اعتباری این بانک اعلام کرده که باید رویکردها و روش های بانک در بخش اعتبارات از شیوه های تامین مالی سنتی به رویکردها و ابزارهای نوین تغییر کند.
 
اما روش های تامین مالی چیست و این اقدام بانک توسعه تعاون چه الزامات و پیش نیازها و در نهایت چه ثمراتی خواهد داشت؟

پیش از هر چیز باید به این نکته پرداخت که با توسعه بازارهای مالی در دنیا روز به روز اهمیت و اثر گذاری آنها در تمام جنبه های تمدن بشری از جمله اقتصاد و سیاست افزایش یافته است. بحران های مالی ناشی از ریسک های تمرکز بر یک نوع ابزار مالی در یک کشور می تواند به راحتی زنجیره ای از بحران ها را در گستره بزرگی از تمام اقتصاد کشور و حتی سایر کشورها ایجاد کند. مانند بحران ناشی از وام های رهنی در امریکا در اواخر سال 2007 که بازارهای مالی دنیا را با مشکلات بسیاری مواجه کرد.

بر همین اساس امروزه بقای سازمان ها و بنگاه های اقتصادی درگرو توجه به اتخاذ شیوه های مناسب تأمین مالی است. در این میان، ناکارآمدی برخی از شیوه های سنتی تأمین مالی، گرایش به انتخاب شیوه های نوین را ضروری کرده است. 

با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما و بحران های مالی موجود، امکان تامین مالی برای پروژه های بزرگ به خصوص در بخش تعاونی به راحتی میسر نیست و لذا انتخاب و تدوین روش تامین مالی مناسب در این بخش از اهمیتی ویژه برخوردار است. به همین ترتیب تعاونی ها نیز به عنوان تشکل های اقتصادی- اجتماعی از این مقوله مستثنی نبوده و نیازمند اتخاذ شیوه های مناسب تأمین مالی هستند.

در حالی که ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی بر توسعه کمی و کیفی بخش تعاون تاکید داشته و بر ارتقای سهم تعاون در اقتصاد به 25 درصد از کل بخش های اقتصادی تاکید داشته است، اما سازو کارهای کنونی حضور و توسعه تعاونی ها را در این بخش کمرنگ و محدود ساخته است. 

کارشناسان معتقدند یکی از معضلات و مسائل اصلی تعاونی ها در ایران ، مسئله تامین مالی و جذب سرمایه لازم برای بقا و تداوم فعالیت است.  با توجه به تغییراتی که در ابعاد جهانی در شیوه های تجارت و فعالیت های اقتصادی تعاونی ها پدید آمده، آنها با بازنگری در مدل های سازمانی خود و اتخاذ استراتژی های نوین تامین مالی، می توانند بر محدودیت های مدل های سنتی غلبه کنند و با پاسخگویی به مقتضیات شرایط جدید ، غعالیت های خود را توسعه و تداوم دهند، این در حالی است که روش های سنتی تامین و جذب منابع مالی در کشور، تعاونی ها را با محدودیت و مشکلات بسیاری مواجه کرده است. 

در این میان، بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک تخصصی و با وظایف و اهداف مشخص در خدمت رسانی به بخش تعاون باید با تدوین مدلی مطلوب از روش های نوین تأمین مالی و اتخاذ یک استراتژی نوین در بحث اعتبارات، رسالت خود را در ارائه خدمات به بخش تعاون کشور به انجام رساند. این موضوع، اتخاذ راهبردهای نوین تأمین مالی نظیر اوراق بدهی و منفعت و سایر شیوه های ترکیبی تأمین مالی را ضروری می نماید. 

راهبردها
عزم بانک توسعه تعاون در تغییر رویکرد و توجه به روش های تامین مالی نوین برای توسعه خدمات مالی به تعاونی ها، بسیار با ارزش و حائز اهمیت است.

به گفته مدیر عامل این بانک، «گذار از روش های سنتی تامین مالی به رویکردهای نوین مهم است و بهره گیری از فرصتهای بازار سرمایه برای تجهیز منابع و بکارگیری روش هایی از جمله تامین مالی جمعی می تواند به تقویت عاملیت بانک برای حمایت از پروژه های مهم منجر شود و نیز موجبات افزایش سرعت، دقت، شفافیت و اثربخشی را درعملیات اعتباری پدیدار سازد»

البته باید تاکید کرد علاوه بر تجهیز نیروی انسانی و کارمندان بخش اعتبارات در بانک توسعه تعاون به دانش اعتباری روز از جمله داده کاوی، اعتبارسنجی و توجه به مباحث حکمرانی داده در بهبود اثربخشی و هدفمندکردن تسهیلات و عملیات اعتباری این بانک، لازم است تا به شیوه های دیگری نیز توجه شود.

انتخاب رویکردهای نوین تامین مالی در بخش تعاون معطوف به «انتشار اوراق بدهی در بستر قانون و شرعی»، «فراهم سازی امکان تامین مالی برای تعاونی ها از طریق بازار سرمایه»،«تسهیل حضور تعاونی ها در بازار سرمایه»، «استفاده از ابزار مالی صکوک» و «امکان تامین مالی جمعی» از اقدامات و روش هایی است که باید در این گذار، مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.

در پایان لازم به تاکید است که از مهمترین مزیت های بانک توسعه تعاون در نظام بانکی، موضوع اعتبارات این بانک است و حضور آن به عنوان عاملیت در طرحهای مهم دولتی و بودجه ای موجب گردیده بخش اعتباری بانک در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور به عنوان مزیت بانک تلقی گردد، که تحقق افزایش سرمایه بانک می تواند به تداوم این نقش توسعه ای بانک کمک شایانی بنماید.




ارسال نظرات
موضوعات روز