سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
تیتر20 گزارش می دهد:
هر سال در ایام پایانی سال حجم سفرها به بهانه نوروز بسیار بیشتر از هر زمان دیگری می شود و به تناسب این وضعیت متاسفانه شاهد افزایش حجم تصادفات با میزان خسارت های مختلف هستیم،اما نکته قابل توجه این است که در این شرایط خودروسازان همواره به عنوان مقصر اول و آخر شناخته می شوند.
کد خبر: ۶۱۰۲۸
شاهین ؛ نمونه ای از تلاش خودروسازان برای افزایش ایمنی سرنشینان
تیتر20 -  به نظر می رسد که حجم سفرهای نوروزی در سال 1402 نسبت به سال های گذشته بیشتر باشد.چرا که از یک سو کرونا و مسائل مرتبط با آن طی سال های اخیر به عنوان یک عامل جدی مانع از سفرها شده بود و از سوی کمرنگ شدن این عوامل به نوبه خود بر حجم این سفرها خواهد افزود.

به طور طبیعی با افزایش تعداد سفرها،متاسفانه با افزایش تعداد تصادفات جاده ای نیز همراه خواهیم شد.تصادفاتی که در بسیاری از مواقع به اصطلاح عید را خراب و بعضا برخی را سیاه پوش می کند.یا اینکه باعث به وجود آمدن جراحات و نقص عضوهای زیاد و یا از بین رفتن خودروها می شود.

نکته قابل توجه این وضعیت اما مساله ای است که کمتر به آن پرداخته شده ویا اینکه کمترین میزان اعتقاد به آن وجود دارد و آن خطای انسانی است.به بیان دیگر در بیشتر مواقع مراجع رسمی و غیر رسمی نوک پیکان تیز انتقادات خود را متوجه خودروهای تولید داخل می کنند.این در حالی است که در رخ دادن تصادفات سه عنصر وجود دارد؛ راه،علائم جاده ای و خودرو.

به بیان ساده تر تصادفاتی که شکل می گیرد فقط و فقط به کیفیت خودروها مرتبط نمی شود،بلکه راه ها و محورهای مواصلاتی و از همه مهم تر خطای انسانی بیشترین سهم را دارند.

با این وجود مشخص نیست که چرا همواره مسئولان غیر خودرویی و مرتبط با این معضل به نحوی برخورد می کنند که انگار مقصر صفر تا صد خودروسازان هستند.در واقع رفتار آنان به گونه ای است که خود را کنار کشیده و مردم و خودروسازان را رودروی هم قرار می دهند.

این در حالی است که بر اساس آمار بیشتر علل تصادفات حاصل خطای انسانی است.یعنی این رانندگان هستند که بنا بر عوامل مختلفی مقدمات شکل گیری حوادث را فراهم می کنند.با این حال به نظر می رسد که هیچ گاه نمی خواهند این مساله را قبول کنند و مسئولیت اتفاقات ناگوار را به عوامل دیگر به خصوص خودروسازان ربط می دهند.

هر چند که همچنان کیفیت خودروهای داخلی با نقطه مطلوب فاصله دارد.اما در عین حال نباید فراموش کرد که طی سال های اخیر آنها برای بهبود کیفی خودروهای تولید داخل،نه تنها برخی خودروهای قدیمی را از خط تولید خارج کرده اند بلکه پروژه های بسیار زیاد کیفی نیز تعریف و اجرا کرده اند.

البته در این میان فقدان و یا عدم توجه و همکاری سایر نهادهای مرتبط به چشم می خورد.هر چند طی سالیان اخیر پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری صدا و سیما سعی کرده است که به زعم خود فرهنگ سازی کند.

با این حال آمار نشان می دهد که آنگونه که باید و شاید این برنامه ها اثر گذار نبوده است و همچنان آمار تصادفات بسیار وحشتناک است.در عین حال به نظر می رسد که بازهم در این فرهنگ سازی یک نکته را فراموش کرده اند.

از یک سو هنوز به استانداردسازی راه ها نه اشاره شده است و نه می شود و از سوی دیگر تلاشی بر نقش خطای انسانی نیز دیده نمی شود و توپ را به زمین خودروسازان می اندازند.
به نحوی که عامه مردم در بسیاری مواقع به عوامل دیگر فکر نمی کنند و در نگاه جامعه ،نقش خودرو در ایجاد تصادفات بسیار بیشتر از دو عامل دیگر خطای انسانی و جاده دیده می شود.
با این حال خودروسازان که همواره از جهات مختلف تحت فشار قرار دارند سعی کرده اند که به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام بدهند.

اولین گام در این وظیفه افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل است .به عنوان مثال می توان از دو محصول شاهین و کوییک سایپا نام برد.پرداختن به کیفیت و بالا بردن سطح ایمنی این خودروها باعث شده است که این دو خودرو در گزارش هایی که اخیرا منتشر شده است سهم ناچیزی در تصادفات جرحی و فوتی داشته باشند.این مساله نشان می دهد که رویکرد خودروسازان به سمت کیفی سازی ومقاوم سازی خودروهای جدید قابل بررسی و اهمیت است .

این رویکرد به خصوص در طراحی و تولید محصولات جدید همانند شاهین به خوبی قابل رویت نیز هست.بررسی تست های این خودرو نشان می دهد که در طراحی و تولید آن به مقوله کیفیت با محوریت امنیت سرنشینان به شدت توجه شده و به آن پرداخته اند.

این مساله بیانگر این است که خودروسازان به رغم برخی نواقصی که دارند و همچنین هجمه هایی که به آنان وارد می شوند،برای کاهش خسارات جانی،مالی و روانی تصادفات گام های بلندی را برداشته اند.

در واقع آنها تلاش می کنند که به دور از هیاهو و مسیری را پیش روی مصرف کنندگان تولیدات ایرانی باز کنند که در انتها،لبخند رضایت و خشنودی بر لبان آنها باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز