شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
درباره کاربردها و انواع بارکد یا رمزینه بدانید
بارکد، که در فارسی به آن خط نماد، رمزمیله، کد میله‌ای و رمزینه نیز می‌گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است. از این طریق، اطلاعات آن را می‌توان توسط دستگاه بارکدخوان بازخوانی کرد.
کد خبر: ۶۱۰۹۰
تفاوت بارکدهای تک بعدی و دوبعدی چیست
تیتر20 - بارکد، که در فارسی به آن خط نماد، رمزمیله، کد میله‌ای و رمزینه نیز می‌گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است. از این طریق، اطلاعات آن را می‌توان توسط دستگاه بارکدخوان بازخوانی کرد. در واقع، بارکدهای اولیه اطلاعات را در قالب عرض و فاصله خطوط موازی ذخیره می‌کردند و به صورت یک دسته از خطوط مستقیم موازی بودند. این رمزینه‌ها برای اولین بار حدود سال ۱۳۶۵ در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا جهت چک کردن موجودی انبار به کار گرفته شد.

تاریخچه بارکد و بارکدخوان:
ایده‌ بارکد به وسیله نرمن جوزف وودلند و باب سیلور که در سال ۱۹۴۸ از دانشگاه Drexel فارغ التحصیل شدند، به وجود آمد. آن‌ها بعد از شنیدن اینکه رئیس یک شرکت فروش مواد غذایی می‌خواست روال پرداخت قیمت کالا را خودکار کند این ایده را خلق کردند. یکی از اولین طرح‌های آن‌ها این بود که از رمز مورسی که به صورت عمودی چاپ شده استفاده کنند که به صورت نوارهای باریک و پهن دیده می شد.

 سپس آن‌ها روی استفاده از بارکد از نوع دایره‌های هم مرکز (bulls-eye) متمرکز شدند. سال ۱۹۴۹ بود که توانستند اختراع خود را ثبت کنند و در سال ۱۹۵۲ نخستین سیستم بارکدخوان را ساختند. «وودلند» که از سال ۱۹۵۱در شرکت ibm کار می‌کرد، توانست با استفاده از موقعیت‌هایی که در آنجا داشت، به کمک دوستش در سال ۱۹۵۲ دستگاهی به بزرگی یک میز تحریر بسازد. اولین بارکدخوان شامل یک لامپ ۵۰۰ واتی و یک لوله خلأ تشدیدکننده نور بود که توسط شرکت RCA برای موسیقی فیلم ساخته شده بود. (به صورت نور روی فیلم نوشته می‌شد) دستگاه خیلی قابل استفاده نبود (دستگاه به سادگی یک نوسان نما بود و لامپ ۵۰۰ وات تقریبا کاغذ اولین نمونه بارکد را سوزاند) و برای مصرف تولید نشد.

انواع بارکد را بشناسید
دو نوع اصلی بارکدها، بارکدهای یک بعدی و دو بعدی هستند که بسته به شرایط، موارد استفاده و یا استانداردهای مختص هر کشور انواع متفاوتی دارند.

بارکد یک بعدی:  بارکد یک بعدی که به آن بارکد خطی نیز گفته می‌شود، ساده ترین نوع کدگذاری است و به وسیله دستگاه بارکدخوان یا همان اسکنر نوری خوانده می‌شود. این بارکد متشکل از نوارهای مشکی با پهناهای متغیر و متفاوت و فضاهای خالی بین آن‌ها است که الگوهای متفاوتی را ایجاد می‌کنند. خطوط سیاه و سفید در واقع کدهای مشخصی از اعداد و کاراکترها بوده و حاوی اطلاعات ضروری مربوط به محصول هستند.

بارکدهای دو بعدی یاQR CODE: QR Code یک رمزینه ماتریسی (یا بارکد دودورا دوبُعدی) است. می‌توان آن را با پوینده‌هایQR، تلفن همراه دوربین دار و تلفن هوشمند خواند. این بارکُد حاوی چیدمانی از چهارگوش‌های سیاه بر روی زمینهٔ سپید است. این داده می‌تواند شامل نوشته، نشانی وب، شماره تلفن، یا هر داده‌ی دیگری باشد.ایده ساخت و اجرای این رمز، در شرکت تویوتای ژاپن و در سال ۱۹۹۴ میلادی بدست آمد. استفاده از این کد در ژاپن بسیار فراگیر است و بیشترین کاربرد را میان بارکدهای دوبُعدی دارد.‌ "QR” کوتاه "Quick Response” (پاسخ سریع) است، زیرا سازندهٔ آن می‌خواست کُد به گونه‌ای باشد که درونمایه با شتاب زیاد رمزگشایی شود.
تفاوت بارکدهای تک بعدی و دوبعدی چیست
بارکدهای دو بعدی مهم
Australia Postal Code: شامل کاراکترهای اعداد
Aztec Cod: شامل تمام کاراکترهای اسکی و کدهای کنترلی FNC1 و ESI
DataMatrix: تمام کاراکترهای اسکی
Maxicode: شامل تمام کاراکترهای اسکی
PDF-417: شامل تمام کاراکترهای اسکی
Postnet: شامل کاراکتر اعداد
QR code: شامل تمام کاراکترهای اسکی
و موارد بسیار دیگری که شامل اعداد یا کاراکترهای اسکی بوده و می‌توانند در مقیاس های مختلفی دیتا درون خود ذخیره کنند.

دستگاه بارکدخوان چیست؟
در پاسخ به این سوال که بارکدخوان چیست باید گفت: دستگاه بارکدخوان با بارکد اسکنر یک ابزار سخت‌افزاری است که از یک منبع نوری، موتور پردازشگر (ENGINE)، برد واسط که با استفاده از یک نرم افزار داخلی وظیفه خوانش (اسکن) و پردازش تصاویر بارکدها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات عددی یا حروفی قابل درک برای کامپیوتر را بر عهده دارد، تشکیل شده است.
 
در اصل می توان گفت عملکرد بارکدخوان از نظر انتقال اطلاعات، شباهت زیادی به صفحه کلید دارد. بارکدخوان‌ها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از انواع بارکدخوان‌ها روش خاصی برای خواندن بارکدها استفاده می‌کنند.

در نهایت برای انتخاب یک بارکدخوان فروشگاهی استاندارد و مناسب باید به این نکته توجه کرد که چه کسب و کاری دارید و قصد دارید در چه محیط و شرایطی از آن استفاده کنید. در نظر گرفتن نوع فعالیت کاری شما از مهم‌ترین نکاتی است که قبل از خرید یک بارکد خوان باید آن را در نظر بگیرید.
 برای اینکه بدانید برای خرید بارکدخوان باید به چه نکات دیگری توجه کنید، به مقاله  راهنمای خرید بارکدخوان و یا سایت بایامکس مراجعه کنید.

ارسال نظرات
موضوعات روز