شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت صنایع شیر ایران با وجود اینکه از سال ها پیش می توانست وارد بورس یا فرابورس شود اما زیرمجموعه های خود را وارد بورس می کرد و حالا که گویا با مشکل تامین مالی، فرسودگی تجهیزات و کاهش سود زیرمجموعه ها مواجه شده به دنبال بهره برداری از ظرفیت بازار سرمایه است.
کد خبر: ۶۱۱۱۳
چرا صنایع شیر ایران قبلا وارد بورس نشده است؟/ دو سناریو بورسی شدن پگاه
تیتر ۲۰- به تازگی خبری درباره تصمیم مدیران شرکت صنایع شیر ایران منتشر شده، این شرکت که مدعی است با داشتن ۳۰ شرکت و ۱۷ سایت تولیدی از جمله ۸ شرکت بورسی، کاملا آماده ورود به بورس است.

 با توجه به اینکه این شرکت دارای زیرمجموعه های متنوعی است به طور قطع به دنبال فعالیت بورسی همچون یک هلدینگ صنعتی است و احتمالا میخواهد تنه به تنه هلدینگ های صنعتی غذایی همچون وبشهر و خودکفا و... بزند، اما حالا سوال این است که چرا شرکت صنایع شیر ایران در شرایط کنونی به دنبال ورود به بازار سرمایه است، در حالی که از سال ها پیش می توانست برای ورود به بورس ملاک لازم را ایجاد کند همانطوری که شرکت های زیرمجموعه خود را که مقیاس خیلی کوچکتری بودند را روانه بورس و فرابورس کرد. 

این مسأله حکایت از دو سناریو دارد؛ نخست اینکه بسیاری از شرکت های بورسی زیرمجموعه این شرکت در یک سال اخیر در نتیجه گران کردن محصولات خود و صادرات به روسیه سود بالایی ساخته بودند و الان شرکت صنایع شیر ایران قصد دارد بر مبنای پی بر ایی همان شرکت قیمت سهام خود را گران ارزیابی کند و بالا رفتن شاخص کل بورس زمینه برای یک عرضه اولیه حبابی را هم فراهم کرده است، اما مسأله اینجاست که شرکت های زیرمجموعه صنایع شیر ایران دیگر نمی توانند شرایط یک سال اخیر را تجربه کنند،  زیرا خبری از گرفتن مجوز افزایش قیمت بالا نیست و گزارش های کدال شرکت های لبنی هم این موضوع را تایید می کند که وارد سراشیبی شده اند و دیگر رشد چند ده درصدی در سودسازی ندارند.

 در واقع هزینه نهاده های دامی بالا رفته و دیگر خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این محصولات هم نیست و حالا ارزش سهام شرکت های لبنی واقعی تر شده و فعالان بازار سرمایه به راحتی می توانند قیمت سهام شرکت ها را ارزیابی کنند و بازی صنایع شیر ایران برای یک عرضه اولیه گران شکست خورده است.

سناریو دوم این است که صنایع شیر ایران به دنبال ورود به بازار سرمایه است تا بتواند مشکلات اخیر خود در زمینه تامین نقدینگی را جبران کند و حالا قصد دارد بخشی از سهام خود را گران عرضه کند و با نوسان گیری در بازار تامین مالی کند و از ظرفیت مالی دیگر شرکت های زیرمجموعه خود که هم اکنون در بورس هستند استفاده می کنند تا بتواند با موج سازی در معاملات سود ببرند.

حالا آنچه که به عنوان تهدید برای خریداران سهام چنین شرکتی وجود دارد این است که «ان ای وی» این شرکت به سادگی قابل محاسبه نیست زیرا بخشی از شرکت های زیرمجموعه آن خارج از بورس هستند و سهامداران باید منتظر گزارش های تلفیقی سالانه این شرکت بمانند در غیر این صورت به راحتی گرفتار تبلیغات بورسی این شرکت خواهند شد. به عبارت دیگر شرکت صنایع شیر ایران به دنبال ورود به بورس است تا بتواند از این بازار سودهای کلان به جیب بزند و کاستی های خود در زمینه تامین مالی را جبران کند.

براساس این گزارش، شرکت صنایع شیر ایران می خواهد تجربه سایر شرکت های سرمایه گذاری و... در بورس استفاده کند و با یک عرضه اولیه سهام سرمایه بالایی را جذب کند و بعد از چند سال با استفاده از ظرفیت نوسان گیری شرکت های زیر مجموعه همان سهام را با قیمت قبلی از سهامداران خرد جمع کند و از طرف دیگر مشکلات ناشی از استهلاک ماشین آلات و کاهش سودسازی را پنهان کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز