پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
دولت سیزدهم در نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطای تسهیلات به بخش تعاونی‌ها برای یک هزار تعاونی در نظر گرفته تا با حمایت از این بخش، تعاونی‌های راکد به چرخه تولید باز گردند.
کد خبر: ۶۱۲۷۶

تیتر۲۰- اهتمام به تامین زیرساخت‌ها و بستر اشتغالزایی یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم بود که مورد اهتمام قرار گرفت و با رفع مشکلات بخش تعاون و احیای تعاونی‌های غیرفعال و راکد نیز امروز شاهد اشتغال جوانان و نخبگان هستیم.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ساماندهی به شناسایی تعاونی‌ها مشکل‌دار پرداخته است و با اعمال سیاست‌های تشویقی زمینه بهره‌برداری از طرح‌های تعاونی را در کشور فراهم کرده است.

سال گذشته در ۲۵ اسفندماه، ۸۸۸ طرح تعاونی در بخش‌های تولیدی،‌ خدمات، توزیعی و مسکن با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور، «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تشکل‌های تعاونی و استانداران سراسر کشور به‌طور هم‌زمان و به‌صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

طبق اعلام معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با افتتاح این طرح‌ها برای ۱۶ هزار و ۲۶۴ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌شود که ۵۷۲ طرح (معادل ۶۴ درصد) در حوزه تولید، ۲۶۴ طرح در بخش‌های خدمات و سایر توزیعی (معادل ۳۰ درصد) و ۵۲ طرح در حوزه مسکن (معادل ۶ درصد) است.

«مهدی مسکنی» اعلام کرد که درمجموع طرح‌های افتتاحی حدود ‌۵۰۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که از این مبلغ حدود ۲۰۱۴ میلیارد تومان (معادل ۴۰ درصد کل) در طرح‌های تعاونی‌های تولیدی، ۱۶۳۹ میلیارد تومان (۳۳ درصد) در طرح‌های خدماتی و سایر توزیعی و ۱۳۷۸ میلیارد تومان در طرح‌های مسکن (معادل ۲۷ درصد) سرمایه‌گذاری شده است.

بر اساس اعلام این مقام مسئول، طرح‌های افتتاح‌شده برای ۱۶ هزار و ۲۶۴ نفر شغل ایجاد کرده‌اند که از این تعداد تعاونی‌های مسکن به‌عنوان هسته محرک ایجاد اشتغال برای سه هزار و ۴۷۸ نفر (۲۱ درصد) در طول زمان احداث خود ایجاد شغل به‌صورت موقت کرده است.

طبق گفته مسکنی، سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت(تعاونی های مسکن) ۳۹۵ میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار(تولیدی، خدماتی و سایر توزیعی) ۲۸۶ میلیون تومان است، همچنین هر طرح به‌طور متوسط ۱۸ شغل ایجاد می‌کند که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی ۱۶ نفر، مسکن ۶۷ نفر(به‌صورت موقت) و خدمات و سایر توزیعی ۱۴ نفر است

پیش از این نیز در دی ماه سال گذشته، ۸۲۷ طرح تعاونی با اشتغال‌زایی بیش از ۲۵ هزار نفر در دولت مردمی سیزدهم افتتاح شد که در مجموع در دولت سیزدهم شاهد اشتغال بیش از ۴۱ هزار نفری در بخش تعاون هستیم و این اقدام مهر تایید بر اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی است.

احیای تعاونی‌های تولیدی راکد

دولت سیزدهم در نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطای تسهیلات به بخش تعاونی‌ها برای یک هزار تعاونی در نظر گرفته بود تا با حمایت از این بخش، تعاونی های راکد به چرخه تولید باز گردند.

طبق آخرین گزارش معاونت بخش تعاون، وزارت کار در دی ماه سال ۱۴۰۱، بر اساس گزارش‌هایی که از ۳۰ استان دریافت شده تا کنون ۵۴۳ تعاونی غیرفعال شناسایی شدند که قابلیت احیا دارند.

در همین راستا وزارت کار، تفاهم‌نامه‌ای با دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور امضا کرد تا در طرح نهضت احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال، واحدهای تعاونی تولیدی احیا شوند.

تعدادی از واحدهای تولیدی تعاونی که شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه داشته اند به بانک قرض الحسنه رسالت معرفی شده اند.

اختصاص خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی به بخش تعاون

اختصاص خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در سال گذشته بود که در این راستا بیش از هزار تعاونی در حال تکمیل مدارک و پیگیری دریافت تسهیلات هستند.

برای امسال نیز طبق تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون صورت گرفته سه هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۱۴۰۲ به طرح‌های تعاونی مستقر در روستاها تخصیص پیدا خواهد کرد.

همچنین از منابع بند الف تبصره ۱۸ به بخش تعاون ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده است و در قالب بند ب تبصره ۱۶ برای اولین بار سهم برای بخش تعاونی توسط شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دیده شده است تا با حمایت استانداران و شورای برنامه‌ریزی استان‌های گلستان، فارس، خراسان رضوی، سمنان و لرستان و چند استان دیگر تعاونی‌ها سهم مشخص از این تسهیلات برخوردار شوند.

بخش تعاون در رونق تولید و اشتغالزایی برای جوانان نقش مهمی دارد که با تکیه به این بخش می توان به رونق اقتصاد دست یافت./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز