شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
وزیر نیرو‌گفت: ۱۲ تا ۱۳ مگاوات طرفیت تولید برق از بیوگاز داشتیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ معادل همین میزان نیروگاه بیوگاز در کشور راه اندازی شود.
کد خبر: ۶۱۷۰۲

تیتر۲۰- علی اکبر محرابیان در مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز فاضلاب جنوب تهران با بیان اینکه ما در حال حاضر ناترازی قابل توجهی در تولید و تقاضای برق داریم، اظهار داشت: برنامه جامعی را به دولت و مجلس ارائه کردیم که برای اجرا به کمک فعالان حوزه و مردم نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه خواهد شد، افزود: بخش زیادی از این میزان انرژی خورشیدی و بادی است البته از روش‌های دیگر بویژه زیست توده نیز بهره خواهیم برد.

وزیر نیرو گفت: ما در نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از عنصر پاک‌ برق تولید می کنیم در نیروگاه زیست توده از عنصر آلوده برق پاک تولید می کنیم که به محیط زیست کمک می‌کند. یعنی هم‌انرژی پاک تولید می شود و هم منبع آلوده کننده به نحوی مدیریت می‌شود.

وی بیان داشت: ۱۲ تا ۱۳ مگاوات طرفیت تولید برق از بیوگاز داشتیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ معادل همین میزان نیروگاه بیوگاز در کشور راه اندازی شود.

محرابیان تصریح کرد: از این پس بنا بر این است که در طراحی فرایند تصفیه فاضلاب و طرح‌هایی که حجم ورودی فاضلاب نیروگاه CHP حتما در مطالعات پیش بینی شود. البته اولویت با بخش خصوصی است که اگر تمایل داشتند خودشان اجرا کنند و به این ترتیب هم برق تولید شده و هم از آلایندگی جلوگیری شود.

وی با اشاره به برنامه ساتبا در حوزه تجدیدپذیرها گفت: طبق این برنامه‌های جامع؛ شاهد راه اندازی طرح‌های متعددی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما ۳ محدودیت داریم، افزود: محدودیت اول سوخت فسیلی است، به طوری که در زمستان برای تامین‌سوخت نیروگاهها مشکل داشتیم، محدودیت دوم منابع آبی است، در نیروگاه حرارتی میزان قابل توجهی باید آب مصرف شود. اولویت سوم هم محیط زیست است و انرژی تجدیدپذیر پاسخ معتبر به رفع این ۳ محدودیت است.

وزیر نیرو از بخش خصوصی خواست به موضوع تجدیدپذیر بیش از گذشته ورود کنند.

وی گفت: مهم‌ترین کار برای تشویق جهت ورود به حوزه تجدیدپذیرها اینکه برق با نرخ رقابتی عرصه شود، اکنون تصور این است که یک کیلووات ساعت برق حرارتی گرانتر ار تجدیدپذیر است چون قیمت سوخت صفر است در صورتی که اگر دقیق محاسبه شود تجدیدپذیر ارزان‌تر است.

محرابیان با بیان اینکه بزودی تابلوی برق سبز در بورس انرژی راه اندازی می‌شود، گفت: تولیدکنندگان می‌توانند برق را با قیمت مناسب عرضه و سود کسب کنند.

وی بیان داشت: در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق پیش بینی شده که صنایع باید یک درصد از برق مورد نیاز خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند یعنی با خودشان نیروگاه احداث کنند و یا اگر امکان سرمایه گذاری ندارند ار بورس انرژی خرید کنند،

همچنین طبق مصوبه از ابتدای ۱۴۰۲ بخش اداری ملزم است ۲۰ درصد از برق مورد نیاز را از تجدیدپذیرها تامین کند و این میزان را با خود نیروگاه احداث کنند و یا اینکه از بورس انرژی خریداری کنند./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز