شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تیتر۲۰ بررسی می کند؛
صاحبان فروشگاه های زنجیره ای با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و در چنین شرایطی توقع دارند هیات مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای با اتخاذ تصمیماتی در راستای کاهش آلام آنها گام بردارد.
کد خبر: ۶۱۷۹۸
ضعف های عملکردی هیات مدیره اتحادیه کشوری فروشگاه زنجیره ای
تیتر20 - برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از عملکرد اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای گلایه دارند زیرا معتقدند بدون در نظر گرفتن استاندارد موقعیتی شعب و رعایت محدوده صنفی و... مجوز راه اندازی شعب جدید به برندهای دیگر داده می شود در حالی که شاید از نظر جمعیتی آن مکان نیاز به راه اندازی شعب یا فروشگاه زنجیره ای جدید نداشته باشد و همین موضوع منجر به زیان فروشگاه های قدیمی تر می شود و حتی برخی مواقع فروشگاه ها وارد رقابت منفی می شوند و این مسئله به تمام صنعت آسیب وارد می کند.

از طرفی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که عامل اصلی ضعف عملکرد اتحادیه فروشگاه زنجیره ای عدم بهره گیری از توان مشورتی خبرگان این حوزه است و اعضای هیأت مدیره علاوه بر اینکه به صورت انحصاری تصمیم گیری می کنند عمدتا مصوبات غیرکارشناسی دارند که به ضرر خود صنعت و حتی اقتصاد کشور تمام شده است. 

برای نمونه در مقطع کنونی فروشگاه های زنجیره ای کشور مجوز فروش سیگار ندارند در حالی که دکه ها و سوپری های محلات عمدتا سیگارو آنهم بیشتر از نوع  قاچاق می فروشند که هیچ عایدی برای کشور ندارد به عبارت دیگر این سیگارهای قاچاق تعرفه گمرکی و مالیات  نمی دهند و اگر هیات مدیره از ظرفیت های خود استفاده  کند تا مجوز فروش سیگار به فروشگاه های زنجیره ای داده شود قطعا فقط سیگارهای مجاز عرضه می شود.

اما نکته مهمی که اعضای هیات مدیره این دوره به آن کمتر توجه کرده اند تنوع بخشی به اعضای اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیره ای از طریق جذب اعضای جدید در شاخه های غیر از دسته خوار وبار فروشی و کالاهای سوپر مارکتی است.با توجه به اینکه اعضای هیات مدیره تمامی از فعالان این بخش هستند باعث شده فرابخشی بودن اتحادیه آنطور که باید وشاید تحقق نیابد. 

موضوع دیگر حقوق و دستمزد پرسنل فروشگاهی و آسیب شناسی عدم جذابیت کار درشعب فروشگاهی است که باعث ورود و خروج پرشتاب نیروی کار به این صنعت شده است و به نظر می رسد اتحادیه هنوز نتوانسته برای آن راهکاری ارائه دهد.

در حال حاضر یکی دیگر از برنامه هایی که ضعف عملکرد هیات مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور را نمایان کرده ناتوانی آنها برای مجهز کردن شعب فروشگاه ها به پایانه های فروشگاهی است و تا زمانی که زیرساخت های لازم فراهم نشود نه تنها اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی مهیا نیست، بلکه امکان اجرای دقیق قانون مالیات بر مصرف هم وجود ندارد. در حال حاضر تغییر سیاست مالیات بر ارزش افزوده منوط به اجرای برنامه مالیات بر مصرف است که به نوعی قربانی بی برنامگی اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای شده است.

از جمله مواردی که گلایه هایی نسبت عملکرد هیات مدیره اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای ایجاد کرده است انفعال اتحادیه در موضوع مکانیزم نظارت ارگان های مختلف بر شعب  فروشگاهی است آنهم در صورتی که می توان با توجه به  شرح مسئولیت های هیات مدیره اتحادیه و رایزنی با مراکز نظارتی به روش بهتری از نظارت دست پیدا کرد.البته سرعت بخشیدن به روند گشایش دفاتر استانی اتحادیه دررفع نگرانی فروشگاه ها می تواند تاثیر مثبتی بگذارد. 
 
یکی دیگر از انتقاداتی که به اعضای هیات مدیره اتحادیه وارد است عدم ارائه گزارش های ادواری از عملکرد اتحادیه به رسانه ها ، برگزاری نشست های خبری و پاسخگویی به پرسش های فعالان رسانه ای و نمایندگان افکار عمومی است.

براساس این گزارش، در حال حاضر دستگاه های نظارتی باید برعملکرد این اتحادیه نظارت بیشتری داشته باشند تا از چالش های کنونی صنعت خرده فروشی جلوگیری شود و حتی با بررسی امکان برگزاری انتخابات زود هنگام ابزار ساماندهی بیشتر این بخش را فراهم کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز