جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: امسال وزارت نیرو یک برنامه ۱۴۰ اقدامی را به منظور عبور بدون خاموشی از تابستان در نظر گرفته که محور اصلی آن را می‌توان توسعه ظرفیت نیروگاه‌های کشور دانست.
کد خبر: ۶۱۸۱۳

تیتر۲۰- به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی درباره وضعیت برق صنایع در تابستان امسال افزود: بر اساس آمارها و بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ۷۷۰۰ مگاوات نیروگاه‌های جدید در مدار تولید قرار گیرند که از این میزان حدود ۳ هزار و ۲۶ مگاوات مربوط به نیروگاه‌هایی می‌شود که طبق روال توسط وزارت نیرو احداث شده‌اند و ۱۵۰۰ مگاوات آن برای صنایعی است که خود اقدام به تأسیس نیروگاه کرده‌اند.

وی ادامه داد: تا کنون دو واحد نیروگاهی ۱۸۳ مگاواتی توسط صنایع بزرگ کشور در مدار قرار گرفته که ادامه این روند می‌تواند گام مهمی در راستای خود تأمینی صنایع بزرگ باشد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: مطابق آمار، در سایر بخش‌ها نیز به واسطه‌ی اقدام‌های صورت گرفته همچون اصلاح زاویه و طراحی پره‌ها برای نیروگاه‌های گازی و سایر اقدام‌ها توسط شرکت‌های دانش بنیان، ۵۱۵ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های موجود افزایش خواهد یافت.

رجبی مشهدی گفت: حدود هزار مگاوات نیروگاه‌هایی داشتیم که با محدودیت‌های جدی مواجه بودند و ۷۳۰ مگاوات نیز نیروگاه‌هایی هستند که آسیب‌های سنگینی را متحمل شدند، اما با تلاش‌های صورت گرفته، در تابستان با حداکثر تولید در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

وی افزود: افزون بر ۱۸۸ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک که در اوج مصرف به مدار افزوده می‌شوند، ۸۵۰ مگاوات نیز ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر است؛ در مجموع می‌توان گفت تولید برق کشور در تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته بیشتر خواهد بود؛ اما با توجه به پیش‌بینی افزایش دما حدود یک تا دو درجه بالای حد نرمال در برخی شهرهای کشور، رشد مصرف تا بیش از ۳ درصد قطعی خواهد بود.

رجبی مشهدی ادامه داد: با توجه به شعار سال، بنای وزارت نیرو افزایش ظرفیت تحویل انرژی به صنایع و بخش تولیدی کشور است و به طور حتم بر اساس افزایش تعداد و ظرفیت نیروگاه‌ها، ناترازی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت.

وی گفت: در حوزه مدیریت مصرف نیز برنامه‌هایی را همچون کاهش ساعت کاری ادارات، پاداش به مشترکان کم‌مصرف و… در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی صنعت برق گفت: سال گذشته از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی، ۵۸۰ هزار واحد تولیدی هیچ‌گونه محدودیت مصرفی را نداشتند و واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی تنها ۱۲ ساعت در هفته مشمول محدودیت شدند که در بقیه ایام هفته قابل جبران بود.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: برنامه تأمین انرژی سال گذشته برای مشترکان صنعتی بزرگ نیز با همکاری وزارت صمت در حال تدوین برای امسال است که در صورت نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت تا کنون به وظیفه خود در ماده ۲۵ قانون حمایت از کسب و کار عمل کرده یا خیر؟ گفت: یکی از محورهای تفاهم وزارت نیرو با وزارت صمت مربوط به نیروگاه سازی توسط خود صنایع است که ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولیدی در متن این تفاهم‌نامه درج شده که تاکنون حدود ۱۵ هزار مگاوات توسط صنایع پیشنهاد شده که ۵ هزار مگاوات آن در دست ساخت است.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: با ساخت این نیروگاه‌ها توسط خود صنایع، نیاز به مدیریت مصرف برق در صنایع به حداقل ممکن خواهد رسید، البته مطابق قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق اگر صنایع نسبت به ساخت نیروگاه‌های خود اقدامی انجام ندهند، در اولویت اول مدیریت مصرف برق قرار می‌گیرند.

رجبی مشهدی افزود: در تلاش هستیم تا روند اخذ مجوزهای مورد نیاز در حوزه اتصال به شبکه برق، سوخت نیروگاه‌ها و محیط زیستی را تسهیل و تسریع بخشیم.

او بیان کرد: اگر موارد مذکور به خوبی اجرا شود برق صنایع به طور کامل تأمین خواهد شد و صنایع در نقطه بهینه تولید خود قرار خواهند گرفت.

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در تابستان سال گذشته خوشبختانه بر اساس آمارهای جهانی، صنعت فولاد توانست رتبه اول را در رشد تولید به نام خود ثبت کند.

رجبی مشهدی در خصوص اقدام‌های موردنظر وزارت نیرو در راستای برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: وزارت نیرو پیشنهاداتی را برای برنامه هفتم توسعه داد که یکی از آنها مربوط به افزایش ۶۰ درصدی عرضه‌های این وزارتخانه از طریق بورس انرژی است که در صورت توافق دولت و مجلس، این امر تحقق خواهد یافت.

وی افزود: پیش از این تنها مشترکان بالای ۵ مگاوات می‌توانستند در بورس فعالیت کنند، اما بر اساس ابلاغیه سال گذشته وزارت نیرو، در سال ۱۴۰۲ این موضوع به مشترکان یک مگاوات تقلیل یافته است.

سخنگوی صنعت برق کشور ادامه داد: اکنون حدود ۱۳ درصد از معاملات فعلی برق در خارج از بازارهای عمده فروشی همچون بورس و قراردادهای دوجانبه معامله می‌شود و اگر این میزان به ۳۰ و در پایان برنامه هفتم به ۶۰ درصد برسد دستاورد بزرگی خواهد بود.

رجبی مشهدی گفت: با تحقق ۶۰ درصدی عرضه برق در بورس انرژی، تصدی‌گری دولت نیز کاهش خواهد یافت و می‌تواند کارهایی را همچون حفظ پایداری شبکه انجام دهد.

وی افزود: برنامه‌های وزارت نیرو در این راستاست که تعداد خرده فروشان در بورس انرژی افزایش یابد و یکی از این اقدامات به مشترکان بالای یک مگاوات مربوط می‌شود. به مرور دایره حضور افراد در بحث خرید برق از بورس انرژی را افزایش خواهیم داد، اما اکنون فعلاً زیر ساخت‌های لازم آن مهیا نشده است.

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: در قوانین کشور و هم در راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی، گواهی صرفه جویی انرژی در نظر گرفته شده که یکی از سازوکارهای آن مربوط به اشخاصی می‌شود که در صورت صرفه‌جویی انرژی بتوانند به واسطه این گواهی برق خود را تحویل گیرند یا از مزایای دیگر آن بهره‌مند شوند./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز