شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
آشفته بازار نوبیتکس در خرید و فروش ارز دیجیتال/ هراس کاربران در لبه پرتگاه نوبیتکس
تیتر20 - بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان است. با این که قدمت این بازار به اندازه بازارهای مالی دیگر نیست، اما به سرعت توانست جایگاه خود را بین سرمایه‌گذاران ارتقا داده و سهم بزرگی از تراکنش‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد.

 شروع معامله در بازار کریپتوکارنسی سخت نیست. اما آنچه که در این بازار حائز اهمیت بوده خدماتیست که در سکوهای خرید و فروش آنلاین به منظور افزایش کیفیت، بالا بردن امنیت و نیز سهولت کار کاربران ارائه می شود. در این گزارش قصد داریم با معرفی صرافی آنلاین ارز دیجیتال نوبیتکس شما را آشنا کرده و چالش هایی که برای کاربران آن ایجاد می شود را عنوان کنیم.

سقوط کاربران با نزول بازار 
در سـالی کـه گذشـت، بـازار رمزارزهـا رونـدی نزولـی را تجربـه کـرد. بیت کویـن که سـال 2022 را  پـس از سـقوط از محـدوده 68 هـزار دلار، بـا قیمـت 47 هـزار دلاری شـروع کـرده بـود، به این رونـد نزولـی ادامـه داد. در سـال گذشـته کـه هیجانـات در بـازار کـم شـد و تعـداد معاملات کاهـش یافـت .همین موضوع روی کاهش تعداد کاربران تمامی صرافی های آنلاین ارز دیجیتال تاثیر زیادی داشت که نوبیتکس از این مساله مستنی نبود اما این به معنی متوقف شدن روند ثبت نام کاربران جدید در نوبیتکس نبود. چرا که نوبیتکس با ایجاد فروش تعهدی توانست جذابیت ویژه ای را برای کاربران جدید ایجاد کند. لازم به ذکر است که پـروژه فـروش تعهـدی نوبیتکـس بـا در نظـر گرفتـن دسـتورالعمل فـروش تعهـدی شـورای عالـی بـورس و اوراق بهـادار اجـرا شـده است.

بر اساس آماری که در سال 2022 صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس به دست آمده، کاربران جوان در سال گذشته که سالی نزولی در قیمت ارزهای دیجیتال بود، با خرید و نگهداری بیشترِ تتر، در انتظار فرصت‌های خرید در قیمت‌های پایین بوده‌اند و این موضوع نشان می دهد که قدرت ریسک افراد جوان در این حوزه پایین تر بوده و اشتیاق افراد جوان با روند نزولی بازار کاهش یافته است. از طرفی 31 تـا 40  سـاله‌ها بـه واسـطه جمعیـت بیشترشـان در بیـن کاربـران، بیشـترین سـهم را از کل دارایی‌هـای رمـزارزی بـه نـام خـود ثبـت کرده‌انـد و نزدیک به 42درصد کل دارایی‌های موجود در نوبیتکس، متعلق به این رده سنی است.

تصمیمات پر دردسر دولت روی نوبیتکس
چند ماهیست که دولت و مجلس با اعمال محدودیت سقف واریز تا 25 میلیون تومان بسیاری از پلتفرم های رمزارز را با دردسر رو به رو کرده است که نوبیتکس نیز با این جریان دچار چالش شد.

 این تصمیمات تنها روی خرید و فروش کاربرانی که ارزش معاملاتشان زیر 25 میلیون تومان بود تاثیر چندانی نداشت ولی آن دسته از سرمایه گذارانی که با رقم های بالا خرید و فروش داشته به ناچار می بایست از طریق چند شماره شبای مختلف نسبت به واریز وجه اقدام کنند و یا اجازه واریز مبلغ بیش از 25 میلیون تومان در 24 ساعت شبانه روز را ندارند. از سوی دیگر با رگوله نشدن رمزارزها در ایران قانون مدونی در این حوزه شکل نگرفته که باعث مشکلاتی در این حوزه شده است.

ارزهای دیجیتال به دلیل نوع خاص رمزنگاری و غیر متمرکز بودن پتانسیل بالایی برای کلاه‌برداری و دزدی دارند. در حال حاضر به دلیل قابل رهگیری بودن تراکنش‌های بانکی از طریق ترمینال شاپرک، برای نهادهای نظارتی و اجرایی نظیر دادسرا و پلیس فتا امکان پیگیری تراکنش‌ها و کلاه‌برداری‌ها در این حوزه تا حدی وجود دارد. در صورت زیرزمینی شدن فعالیت‌ها همین امکان رهگیری نیز به طور کامل از بین خواهد رفت. 


ارسال نظرات
موضوعات روز