شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
تیتر20 بررسی می کند؛
سازمان تامین اجتماعی باید در قوانین خود در مواجهه با دورکاری مشاغل بازنگری کند و یک سیاست مناسب در این خصوص تدوین کند، زیرا این رویکرد به عنوان یک راه حل جدید برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سازمان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۱۹۴۳
لزوم بازنگری قوانین سازمان تامین اجتماعی در خصوص دورکاری/ شرایط جدید اجتناب ناپذیر است
تیتر20- رویکرد فعلی سازمان تامین اجتماعی برای بررسی محیط شرکت‌ها و کارگاه‌ها و همچنین صحت اطلاعات به ثبت رسیده شرکت‌ها در خصوص لیست بیمه ارسالی همچنان به صورت سنتی و بازرسی کشفی، حقیقی و سرزده است.

رویکردی که سازمان تامین اجتماعی برای بیمه‌شدن کارکنان در پیش گرفته مبتنی بر حضور در محل کار است؛ به این صورت که این نهاد همچنان تمام بنگاه‌های اقتصادی را در قالب کارخانه‌های بزرگی در نظر می‌گیرد که کارکنان آن باید در ساعت مقرری حضور داشته باشند و صحت این موضوع را در بازرسی‌هایی که انجام می‌دهد می‌سنجد. 

اما طی سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری و شرایط جدید ایجاد شده در محیط کار، دورکاری و پروژه محور بودن بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به عنوان یک رویکرد موثر برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، افزایش یافته است.

بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند با ارائه سیاست‌ها و قوانین مناسب از این رویکرد استفاده کنند اما همچنان تعامل مطلوب سازمان تامین اجتماعی در این باره برقرار نشده و به نظر می‌رسد قوانین این سازمان نیاز به بازنگری دارد.

از سوی دیگر برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی معتقدند که کارفرمایان و صاحبان برخی از مشاغل اینترنتی مسبب این موضوع هستند و به دلیل دورکاری حاضر به برقرار کردن بیمه برای کارکنان خود نمی‌شوند و به همین دلیل نیاز است که کارفرمایان این مشاغل با سازمان تامین اجتماعی توافق کنند.

با این حال تعامل سازمان تامین اجتماعی با شرایط جدید کار از ضروریت‌های دنیای مدرن است که باید به آن رسیدگی شود.

ضرورت تعامل سازمان تامین اجتماعی با دورکاری
آنچه که امروزه اهمیت دارد این است که سازمان تامین اجتماعی باید قوانین خود را نسبت به شرایط جدید بنگاه‌های اقتصادی به‌روز کند و قوانین و مقررات خود را به گونه‌ای تغییر دهد که با شرایط جدید مطابقت داشته باشد و بهترین حمایت را برای کارکنان و کسب و کارها ارائه دهد.

سازمان تامین اجتماعی باید یک سیاست مناسب برای کار به صورت دورکاری تدوین کند، زیرا این رویکرد به عنوان یک راه حل جدید برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سازمان (هزینه اسکان، هزینه‌های جاری، هزینه ملزومات مورد نیاز و غیره) محسوب می‌شود.

این رویکرد می‌تواند به عنوان یک ابزار اصلی برای حفظ سلامت کارکنان در شرایط پاندمی نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ چنانچه طی سال‌های گذشته با شیوع ویروس کووید 19، بسیاری از شرکت‌ها نسبت به دورکاری بخشی از کارکنان در جهت حفظ سلامت آنها اقدام کردند.

از سوی دیگر تغییر رویکرد و قوانین سازمان تامین اجتماعی افزایش رضایتمندی کارکنان و کسب و کارها را نیز به همراه خواهد داشت.

با همه این تفاسیر اما سازمان تامین اجتماعی باید به چگونگی شرایط و نیازهای محیط کار و کارمندان توجه کند.

درست است که دورکاری یک رویکرد موثر در محیط کار است اما با این حال، باید به ارتباطات موثر با کارمندان دورکاری و ارزیابی عملکرد آن‌ها نیز توجه کرد و از پایبندی آن‌ها به قوانین و مقررات سازمان اطمینان حاصل شود.

همچنین باید از حقوق و مزایای کارمندان دورکاری پشتیبانی شود تا آنها با احساس رضایت و مشارکت در فعالیت‌های شرکت، به بهره‌وری بیشتری دست یابند.

به طور کلی، سازمان تامین اجتماعی باید با توجه به شرایط و نیازهای محیط کار و کارکنان، رویکرد مناسب خود را تعیین کند و سعی کند با توسعه فناوری و ارائه سیاست‌های مناسب، از پتانسیل دورکاری و پروژه محور بودن بنگاه‌های اقتصادی بهره‌مند شود. اما سازمان تامین اجتماعی چه راهکارهایی را برای افزایش این تعامل باید به کار بگیرد؟

تامین اجتماعی برای به رسمیت شناختن دورکاری باید چه کند؟
سازمان بیمه تامین اجتماعی می‌تواند تغییرات متعددی در رویکرد و قوانین مربوط به دورکاری مشاغل (مبتنی بر تکنولوژی و کسب و کارهای مجازی) و کارکنان ایجاد کند و به بی‌ضابطگی‌های موجود پایان دهد.

به طور قطع حمایت سازمان تامین اجتماعی از دورکاری مشاغل به توسعه هرچه بیشتر کسب و کارها منجر خواهد شد و می‌تواند بسیاری از هزینه‌های جانبی مشاغل را کاهش دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز