جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بیمه نامه شوکا بر مبنای یک برنامه ۵ساله است و داستان طولانی بودن فرایند بیمه عمر به کمک آن به پایان رسید. همچنین از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشتریان این طرح تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات را به صورت الکترونیکی و بدون داشتن ضامن دریافت کنند.
کد خبر: ۶۱۹۸۶
داستان طولانی بودن فرایند بیمه عمر به پایان رسید/ تحول بیمه زندگی با طرح شوکا
تیتر20 - بیمه یکی از ملزومات مهم زندگی است که برای اطمینان خاطر و رفع دغدغه  آینده مردم وارد میدان شده است. یکی از شاخه‌های بیمه‌‌ای که نگرانی عموم مردم را نسبت به آینده‌شان رفع می‌کند، بیمه‌های عمر است.

هدف بیمه‌های زندگی (عمر و مستمری) آن است که خطرات مالی موجود در زندگی انسان ها را تحت پوشش قرار دهد به نحوی که دارنده این نوع از بیمه‌ها از جهت تامین آتیه خود در آرامش خاطر باشد. از دست دادن سرپرست خانوار، ازکارافتادگی، پیری و سالخوردگی، نگرانی مالی از جهت تامین نیازهای مالی خود و اعضای خانواده در سال های آینده و موارد دیگری از این دست، از جمله مخاطراتی است که می‌توان با خرید بیمه زندگی، آن ها را به شرکت بیمه منتقل و از این بابت رفع نگرانی کرد.

چالش‌های بیمه‌نامه زندگی
اما چند محور منفی برای بیمه نامه های عمر وجود دارد که سبب شده جذابیت خود را میان برخی افراد از دست دهد. عموما بیمه عمر یکی از بیمه هایی بوده که برای بلند مدت مناسب است و افرادی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت داشته و یا سنشان بالاتر از 55 سال است تمایلی به این مدل سرمایه گذاری ندارند چرا که مناسب این افراد نیست.

 از آنجایی که اثربخشی سرمایه‌گذاری بیمه عمر، طولانی‌مدت و ۲۰ ساله است  قطعا صبر بیشتری می‌طلبد؛ این در حالیست که شرایط بد اقتصادی باعث می‌شود افراد دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با بازده سریع باشند و این مساله باعث شده تا جذابیت برای ورود به این شاخه از بیمه کاسته شود. علاوه بر آن اکثر شرکت های بیمه پس از صدور بیمه نامه عمر، پوشش فوت ناشی از خودکشی را برای دو سال اول بیمه نامه و پوشش کفن و دفن را برای سال اول حذف می کنند و این چالشی بزرگ میان بیمه گذاران و بیمه گرها ایجاد کرده است.

همچنین از عوامل دیگری که باعث می‌شود رشد فروش بیمه نامه های زندگی کند شود، ایجاد حس عدم اطمینان مردم به شرکت‌های بیمه است سوال برخی افراد، این است که اگر سال‌ها پول خود را در شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری کنند و شرکت ورشکست شد، چکار باید کرد؟ اصلا آیا تضمینی وجود دارد که پول و سرمایه‌ هایمان به ما بازگردد؟
 
از سوی دیگر با افزایش تورم و کاهش نقدینگی مردم فروش این دسته از بیمه نامه ها کاسته شده و تنها قشر متوسط جامعه میل و کشش به خرید این بیمه نامه ها را دارند. در واقع دو قشر بسیار ضعیف به سبب نبود توان مالی و قشر ثروتمند به دلیل اصرار بر زود بازده بودن سرمایه گذاری از خرید بیمه های زندگی امتناع می کنند. مشکلات و کمبودهای مالی باعث می‌شوند مردم بیشتر زمان حال را به جای آینده در نظر بگیرند این در حالیست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیمه نامه های زندگی آینده نگریست.

 اما این آینده نگری چطور می تواند برای افرادی که دغدغه اصلیشان معیشت امروز است و یا برای اقشاری که به دنبال بدست آوردن سرمایه های بزرگ و آنی هستند، مطرح شود؟

تحول بیمه البرز با طرح شوکا
چندی پیش شرکت بیمه البرز در راستای توسعه بیمه نامه های زندگی ، تفاهم نامه ای با بانک قرض الحسنه مهر ایران امضا کرد. بنابر این تفاهم نامه، شرکت بیمه البرز با توجه به دغدغه مردم در تامین آتیه شان، جذابیتی برای مشتریان خود از طریق ارائه تسهیلات تحت عنوان طرح شوکا ایجاد کرد.

در واقع طی دو سال اخیر، ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی به دلیل امتناع مشتریان از خرید با توجیه بالا بودن نرخ تورم، سیر نزولی داشته است و این در حالیست که بیمه البرز برای رفع این دغدغه، در طرح شوکا، هم مدت زمان بیمه نامه را کوتاه‌تر کرده و هم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تامین مالی این بیمه نامه را برعهده گرفته تا مشتریان حق بیمه خود را به صورت اقساط پنج ساله و در قالب تسهیلات قرض الحسنه به بانک مذکور پرداخت کنند.

بیمه نامه شوکا بر مبنای یک برنامه ۵ساله است و داستان طولانی بودن فرایند بیمه عمر به کمک آن به پایان رسید. همچنین از طریق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشتریان این طرح تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان می توانند تسهیلات را به صورت الکترونیکی و بدون داشتن ضامن دریافت کنند. 

نقطه تفاوت شوکا با سایر بیمه‌های زندگی در آن است که دیگر بیمه‌های زندگی در پایان سال پنجم ، اندوخته‌ قطعا کمتر از اقساط است اما در طرح شوکا پس از ۵سال، ۱.۷برابر سود تعلق می‌گیرد. همچنین برای دریافت بیمه محدودیت حداقلی سن برداشته شده اما آخرین سن ورود به بیمه‌نامه ۷۰سال اعلام شده است.

قطعا رکن اصلی طرح شوکا بیمه البرز ایجاد تنوع و خلاقیت برای ترغیب مردم در خرید این بیمه نامه ها بوده است. هر چند که طرح شوکا مزیت بزرگی است اما به تنهایی کافی نبوده لذا بایستی روند کاهش توان مالی مردم اولویت هر طرحی باشد و این موضوع نیاز به بررسی همه جانبه داشته است.

 از طرفی میزان تسهیلات ارائه شده بر اساس کارنامه پرداختی مشتریان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان از روی این بیمه نامه ها است که همیشه مبالغ پایین با توجه به شرایط و کارنامه مشتریان در نظر گرفته می‌شود در صورتی‌که دریافت وام های خرد، بدون سرمایه گذاری کردن در حوزه بیمه نامه های زندگی  البرز یا همان طرح شوکا چندان کار دشواری برای مردم نیست. 

در پایان اشاره به این نکته بسیار ضروری است که مدیرعامل شرکت بیمه البرز در هنگام انعقاد تفاهم نامه شوکا عنوان کرد که باید پرتفوی اقتصادی ایجاد کنیم حال باید دید که با شرایط تسهیلات شوکا و نیز تورم و ناتوانی مالی قشر عظیمی از جامعه تا چه میزان این شرکت را از پرتفومحوری دور و با شرایط کنونی معیشتی مردم نزدیک خواهد کرد؟


ارسال نظرات
موضوعات روز