سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از‌ پوشاک نامتعارف به صورت قاچاق از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: مجتمع‌هایی برای عرضه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی در آینده ساخته خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۹۹۰

تیتر۲۰- با ثبت پویش‌های متعددی با عناوینی نظیر «درخواست نظارت بر تولید پوشاک بانوان در کشور» ، «تولید، واردات و توزیع لباس های بدحجاب ممنوع شود»، «چادری ها با قیمت های بالای چادر جریمه نشوند» عنوان کرده‌اند که از نهادهای و مسئولان مربوطه تقاضا داریم تا با نظارت دقیق، از عرضه پوشاک نامناسب و در تضاد با شئونات اسلامی، جلوگیری کنند و شرایطی را فراهم آوردند تا پوشاک مناسب با حجاب اسلامی در بازار عرضه شود تا متقاضیان این نوع پوشش برای خرید پوشاک در بازار سرگردان نشوند. 

آنها عنوان کرده‌اند که متاسفانه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی مانند چادر، هزینه بسیار بالایی دارد و خرید آن برای خانوار‌ها بسیار پرهزینه است.

برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک عفیفانه و پوشاک حجاب در کل کشور

برای بررسی آخرین برنامه‌‌ها و عملکرد وزارت صمت در حوزه حمایت از تولید پوشاک متناسب با شئونات اسلامی و چادر، سراغ محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزارت صمت، رفتیم و با وی گفت‌ وگو کردیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از عرضه پوشاک نامناسب و همچنین عرضه پوشاک مناسب با شئونات اسلامی برای بانوان، به خبرنگار فارس گفت: در این‌باره ‌وزارت صمت اقدامات مختلفی را انجام داده است که از جمله کارهای ایجابی این وزارتخانه در این ‌خصوص، برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک عفیفانه و پوشاک حجاب در کل کشور است.

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزارت صمت افزود: در ماه‌های گذشته در بسیاری از استان‌ها مانند همدان، کرمانشاه، کاشان، قشم، شیراز، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، تهران و غیره چندین نمایشگاه پوشاک عفیفانه و پوشاک حجاب برگزار شد، با برپایی این نمایشگاه‌ها عرضه و دسترسی به پوشاک متناسب با حجاب اسلامی افزایش یافته است. 

وی اظهار داشت: آخرین نمایشگاه عفاف و حجاب در ماه رمضان در نمایشگاه قرآن در تهران برگزار شد.

مجتمع‌هایی برای عرضه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی ساخته خواهد شد

وی بیان کرد: البته اقدامات دیگری نیز در حال انجام است، از جمله اینکه  با خیران و افراد دغدغه‌مند در استان‌های مختلف رایزنی کرده‌ایم تا در صورتی که فضایی برای برپایی نمایشگاه دارند، در اختیار  قرار دهند تا فعالان حوزه پوشاک تولیداتشان را با قیمت مناسب به فروش برسانند.  

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات پوشاک وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین یکی از کارهای وزارت صمت در کوتاه مدت برپایی نمایشگاه عرضه پوشاک اسلامی است که در این نمایشگاه‌ها تولید‌کنندگان، تولیدات خود را با قیمت مناسب و پایین‌تر از بازار عرضه می‌کنند و در بلند مدت نیز به دنبال ایجاد مجتمع‌هایی برای عرضه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی به قیمت مناسب هستیم که البته این کار نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم است. 

عرضه پارچه چادر مشکی با قیمت ارزان به دارندگان حکمت‌کارت‌‌

گرجی همچنین درباره عرضه چادر مشکی با قیمت مناسب برای متقاضیان، گفت: براساس اقدامات انجام شده، دارندگان «حکمت‌‌کارت» می توانند با مراجعه به فروشگاه های اتکا در سراسر تهران یک قواره پارچه چادر مشکی را با قیمت 200 هزار تومان خریداری کنند. 

فعالیت 800 هزار واحد صنعتی ثبت شده تولید پوشاک در کشور‌/ نظارتی بر تولیدی‌های پوشاک ثبت‌نشده وجود ندارد‌

وی در پاسخ به اینکه نظارت بر تولید پوشاک اسلامی و چادر چگونه انجام می‌شود و به چه صورت از تولید پوشاک نامتعارف و مغایر با پوشش اسلامی جلوگیری خواهید کرد؟ گفت: حدود 700 هزار واحد صنعتی ثبت شده تولید پوشاک در کشور و حدود 100 هزار واحد صنعتی کوچک تولید پوشاک در کشور وجود دارد، در کنار اینها تعدادی بی‌شمار واحدهای تولید پوشاک کوچک ثبت نشده وجود دارد که نه تنها هیچ نظارتی بر آنها نیست بلکه در موارد زیادی هم امکان نظارت برآنها وجود ندارد، این‌ واحدهای تولیدی، تولیداتشان بر پایه کشش بازار است، بنابراین ‌متناسب با کشش بازار، کالا به بازار عرضه می‌کنند، قطعا نهادهای فرهنگی نقش بسیار بسزایی در ذائقه‌سازی مصرف کنندگان دارند، ‌برای اینکه عرضه پوشاک متناسب با حجاب اسلامی افزایش یابد، ضروری است نهادهای فرهنگی اقداماتی را انجام دهند و در زمینه آن فرهنگ سازی کنند.

وزارت صمت امکان نظارت بر واحدهای تولید پوشاک غیر‌مجاز و زیرزمینی‌ ندارد

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات و پوشاک وزرات صمت اظهار داشت: ‌نهادهای فرهنگی، وزارت صمت را متولی در زمینه تولید پوشاک می دانند و معتقدند که وزارت صمت باید بر وضعیت تولید پوشاک نظارت داشته باشد، قطعا ما نظارت را انجام می دهیم اما باید به این مساله نیز توجه کرد وزارت صمت امکان نظارت بر واحدهای تولید پوشاک غیر‌مجاز و زیرزمینی‌ ندارد حتی نهادهای متولی نیز از امکان دسترسی به آنها را چندان ندارند. 

بخشی از‌ پوشاک نامتعارف به صورت قاچاق تامین می‌شود

وی افزود: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که‌ بخشی از بازار برای تامین نیاز مصرف‌کننده به سمت قاچاق پوشاک رفته است و بخشی از این پوشاک نامتعارف به صورت قاچاق تامین می‌شود. 

مدیرکل دفتر صنایع و منسوجات وزارت صمت در پاسخ به این سوال که وزارت صمت به وظایف خود در حوزه نظارت بازار در حوزه پوشاک چگونه عمل می‌کند، اظهار داشت: همانطور که اشاره شد موضوع تولید پوشاک متناسب با حجاب اسلامی و نظارت بر بازار عرضه‌، مساله ای چند وجهی است که حتما برای آن باید کار فرهنگی عمیقی انجام شود؛ در کارگروه ملی مد و لباس که اعضای تشکیل دهنده آن را وزارت صمت، وزارت ارشاد، صدا و سیما و غیره هستن، نشانی به نام شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) ایجاد شده است تا در این بخش وضعیت تولید کالاهایی که پوشاک اجتماع است مانند مانتو، شلوار‌ و غیره پیگیری شود./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز