پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کارشناس اقتصادی با اشاره ساخت خانه های یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: ساخت شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرها با محاسبات دقیق می‌تواند موفقیت آمیز باشد، البته ساخت خانه یک طبقه در نهضت ملی مسکن سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. 
کد خبر: ۶۲۱۳۲

تیتر۲۰- بدون تردید خانه‌های ویلایی، یک طبقه و حیاط دار مزیت‌های زیادی نسبت به آپارتمان‌ها دارند. در زندگی آپارتمانی امکان توسعه مشاغل خانگی و خرد به دلیل تزاحم برای دیگران وجود ندارد و ساخت خانه تک طبقه نیز نسبت به بلندمرتبه سازی سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. در ارتباط با ساخت خانه‌های حیاط دار می‌توانیم از همه جای دنیا مثال بیاوریم. مثلاً شهر تورنتو چهار میلیون جمعیت دارد، در حالی که مساحتش چهار برابر تهران است. کشور هلند به اندازه استان مازندران ایران است، ۱۶ میلیون جمعیت دارد و حدود ۸۰ درصد از ساکنانش در ویلا زندگی می‌کنند.

وقتی شهر به صورت افقی گسترش پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، برخلاف این موضوع که برخی تصور می‌کنند تأمین زیرساخت‌ها برای خانه‌های ویلایی و حیاط دار هزینه بالایی دارد، تأسیس مترو در شهرهای شلوغ بسیار پرهزینه‌تر است.

این الگویی است که در دنیا پیاده می‌شود و بسیار مفید است. به لحاظ تأمین زمین نیز در کشور ما مشکلی برای ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار وجود ندارد. کشور ما مساحت بالایی دارد و با وجود در اختیار داشتن حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع زمین برای بخش مسکونی فقط در ۱۵۰ هزار متر مربع ساخت و ساز کرده‌ایم.

«سید مرتضی افقه» یک کارشناس اقتصادی در خصوص ساخت خانه‌های حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن ملی، اظهار کرد: ساخت خانه‌های حیاط دار مثبت ارزیابی می‌شود، اما باید مطمئن شویم که دولت توان ارائه خدمات به شهرک‌های ویلایی که در اطراف شهرها ساخته می‌شود را دارد.

وی افزود: در این طرح قرار است شهرها به صورت عرضی گسترش پیدا کنند؛ بنابراین نسبت به آپارتمان‌ها که به صورت طولی گسترش می‌یافتند و متمرکزتر بودند، نیاز به خدمات گسترده‌تری دارند. چنانچه طرح نهضت ملی مسکن بتواند به توزیع جمعیت در سطح کشور منجر شود، می‌تواند ایده آل باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: ساخت مسکن فقط به این معنا نیست که محلی برای زندگی افراد ایجاد کنیم، بلکه باید زیرساخت‌های لازم برای یک زندگی مناسب در شهرک‌های ویلایی به وجود بیاید. ساخت شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرها با محاسبات دقیق و بر اساس بررسی‌های جامعه شناسی، مردم شناسی و جغرافیایی می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

افقه خاطرنشان کرد: بدون تردید ساخت خانه‌های ویلایی، یک طبقه و حیاط دار مزیت‌های زیادی نسبت به آپارتمان‌ها دارند و در زندگی آپارتمانی امکان توسعه مشاغل خانگی و خرد به دلیل تزاحم برای دیگران وجود ندارد.

وی ادامه داد: ساخت خانه یک طبقه نیز نسبت به بلندمرتبه‌سازی سریع‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. از طرف دیگر افراد با بیماری‌های مختلف از جمله افسردگی و بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوند، فرهنگ آپارتمان نشینی نیز در کشورمان وجود ندارد و این امر بر مشکلات افزوده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته عمدتاً خانه‌ها حیاط دار است. خانه‌هایی که یک طرف پارکینگ قرار گرفته و در طرف دیگر باغچه است. کشور ما به لحاظ وسعت شرایط خوبی دارد و می‌توانیم جمعیت کشور را در خانه‌های حیاط دار ساکن کنیم. شرط موفقیت آمیز بودن طرح ساخت خانه‌های حیاط دار این است که امکانات و خدمات لازم به شهرک‌های ویلایی داده شود.

افقه ادامه داد: در برخی شهرها، امکان ساخت خانه‌های حیاط دار وجود دارد. همان طور که برخی کارشناسان بخش مسکن اشاره می‌کنند، ساخت خانه‌های حیاط دار به صورت تک‌تک صورت می‌گیرد و ساخت و ساز نسبت به ساخت آپارتمان‌ها که تکمیل هر واحد منوط به ساخت طبقه پایین است، سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی گفت: در زندگی آپارتمان نشینی که شهرها به صورت عمودی گسترش می‌یابند، هزینه‌هایی مانند توسعه مترو و دیگر تمهیدات برای رفع مشکلات ترافیک را داریم که هزینه بر است. مهم اینکه، دولت دارای زمین‌های زیادی است که می‌تواند با آزادسازی آنها و تغییر کاربری‌شان به تأمین زمین برای ساخت خانه‌های حیاط دار بپردازد./ایرنا

ارسال نظرات
موضوعات روز