پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
تیتر20 گزارش می دهد:
در حالی که اخیرا اخباری از کاهش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بازار منتشر شده، مشاور علمی اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای این موضوع را رد کرد، اما نوسان در سهم این فروشگاه‌ها را به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی تایید کرده است.
کد خبر: ۶۲۳۳۴
سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار به برنامه ششم نرسید
تیتر20 - سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا سال 1400  به ۲۰ درصد نظام توزیع می‌رسید، اما سهم این فروشگاه‌ها در سال‌های گذشته اعدادی بین 9 تا 15 درصد عنوان شده است. از طرف دیگر اخباری از افت سهم این فروشگاه‌ها از بازار در سال گذشته به دلیل قیمت‌گذاری منتشر شده است. بنابراین نه تنها برنامه ششم تا سال 1400 محقق نشده، بلکه در سال بعد از پایان این برنامه، فاصله سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنامه ششم بیشتر هم شده است.

توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و افزایش سهم آن‌ها از بازار موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان معتقدند فروشگاه‌های زنجیره‌ای واحدهای کوچک را به تعطیلی می‌کشانند، اما موافقان به دنبال الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته هستند.

اخیرا سهراب کارگر، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش، گفته بود که به دلیل  تاثیر قیمت از سال 1400 سهم بازار فروشگاه‌های زنجیره ای از 15 به 12 درصد رسیده است. از طرف دیگر چون فروشگاه‌های زنجیره ای تخفیف محور هستند وقتی این مکانیزم از آنها گرفته شود عملا مزیت چندانی برای خرید ندارد و این مساله روی سهم بازار آنها تاثیر می‌گذارد. اما یک کارشناس معتقد است سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار در سال گذشته کاهش نداشته؛ هرچند نوسان در سهم این فروشگاه‌ها را به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی تایید کرده است. 

سید جواد موسوی در گفت‌وگو با تیتر 20، با بیان اینکه منبع و مرجعی برای اندازه گیری دقیق سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: در سال گذشته در واحد طرح و برنامه اتحادیه برای اولین بار بر اساس اطلاعات مرکز آمار، فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اندازه بازار محصولات مصرفی در کشور، اندازه بازار و سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار را محاسبه کردیم و به عدد 15 درصد رسیدیم. اما مرجع و اطلاعات دیگری برای این رقم وجود ندارد که سهم جدیدی را محاسبه کرده باشد.

به گفته وی در برنامه ششم توسعه مقرر شده سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای به 20 درصد برسد، اما روی 15 درصد مانده است. در سال گذشته هم سهم این فروشگاه‌ها کم نشده، بلکه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای دربخش‌ فروشگا‌های تخفیفی، مثل جانبو، سون، افق کوروش، دیلی مارکت و... کم شدند و شعب زیان‌ده خود را جمع آوری کردند که این موضوع به معنی افت سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست.

موسوی با بیان اینکه ممکن است سهم برخی برندهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار کم شده باشد که به عنوان مرجع نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد و نتیجه گرفت که سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار کم شده است، تصریح کرد: کشور بیش از پنج ماه از سال 1401 را دچار تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود و اعتراضاتی که در پاییز و بخش‌هایی از زمستان اتفاق افتاد، باعث افت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد.

به گفته وی علت این وضعیت این است که اساس فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناشی از تصمیم احساسی مشتریان است. به همین دلیل در دوره کرونا نیز سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین به شدت رشد کرد. در مقابل در هیجاناتی مانند وضعیت سال گذشته، رشد فروش کم می‌شود یا ثابت می‌ماند. اما این موضوع به معنی افت سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست، بلکه می‌توان گفت سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار دچار نوساناتی شده، اما همچنان در حدود 15 درصد و چه بسا بیشتر است.

ارسال نظرات
موضوعات روز