شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
یادداشت
علی کارخانه - مدیر روابط‌عمومی بیمه پاسارگاد
کد خبر: ۶۲۴۹۷
اهمیت روزافزون روابط‌عمومی در پاسخگویی به نیازهای سازمان 
تیتر20 -  آنچه جایگاه روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سازمان های قرن 21 تعیین می شود، از جایگاه یک مدیریت فاصله گرفته و جای نقش آفرینی آن در هیات عامل شرکت های ایرانی خالی به نظر می رسد. از این رو است که تلاش می شود با اضافه و کم کردن یا تغییر نام این مدیریت به نیاز ایجاد شده پاسخ گفت.
  
جایگاه روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سازمان های پیشرو مدام در حال تغییر است. از واحد مستقل در چارت سازمانی تا زیر نظر منابع انسانی؛ از زیر چارت بازاریابی تا تاپ چارت بازاریابی؛ این تغییرات مداوم در حال رخ دادن است. ولی موضوعی که هر روز دارد جای پای خود را در موضوعات مربوط به روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمانی مستحکم می کند، ESG است.

 ESG  با شروع از یک گزارش لوکس، کم کم جای خود را در سازمان ها باز کرد و دارای جایگاه در قوانین حاکمیت شرکتی شد. تا جایی که امروزه طبق مطالعات مختلف، 12 درصد قیمت سهام هر شرکتی مستقیما به گزارش ESG ربط پیدا می کند. با این روندی که ESG به خود گرفته و در ربع قرن 21 توانسته چنین جایگاهی برای خود دست و پا کند نمی توان به شکل دهی آینده روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ارتباطات بدون نگاه جدی به ESG فکر کرد.

 طبق نگارش ویکی پدیا، ESG رویکردی برای ارزیابی میزان فعالیت یک شرکت به نمایندگی از اهداف اجتماعی است که فراتر از نقش شرکت برای به حداکثر رساندن سود است. این ارزیابی در زمینه های محیطزیستی (Environment)، اجتماعی (Social) و حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) است. تنها با پرداختن به جایگاه حاکمیت شرکتی می توان به اهمیت این ارزیابی و نقشی که روز به روز به میزان بیشتری به عهده روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه گذاشته می شود، پی برد.

در حال حاضر با یک نگاه ساده به لینکداین می توان دید که عناوینی مانند مسوولیت اجتماعی، برند، محیطی و ... به نام جایگاه سازمانی روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (عموما مدیریت) در شرکت ها اضافه شده است. نکته ای که در این اضافه شدن عناوین، تغییر آن و یا توجه به آن می توان دید، اهمیت روز افزون جایگاه روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در پاسخگویی به نیازهای کسب و کاری سازمان ها است که جدیدترین آن حوزه ESG است.

بنابراین به نظر می رسد آنچه جایگاه روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سازمان های قرن 21 تعیین می شود، از جایگاه یک مدیریت فاصله گرفته و جای نقش آفرینی آن در هیات عامل شرکت های ایرانی خالی به نظر می رسد. از این رو است که تلاش می شود با اضافه و کم کردن یا تغییر نام این مدیریت به نیاز ایجاد شده پاسخ گفت.

اما پاسخگویی به این نیاز تنها زمانی امکان پذیر است که جایگاه مشارکتی روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در چارت سازمانی در زمین بازی راهبران عملیاتی سازمان باشد. لذا شاید یکی از دغدغه های امروز فعالان این عرصه، باید مطالبه گری از سازمان های رگولاتور باشد تا همان گونه که وظایف ESG و ارایه آن کم بیش بر شانه های روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها گذاشته شده است، در زمینه حاکمیت شرکتی نیز فضایی برای مشارکت روابط‌عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها ایجاد شود./شارا

ارسال نظرات
موضوعات روز