شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۳
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیك پیدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف كیسه‌های پلاستیكی با همكاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.
کد خبر: ۶۲۶۳
تیتر20 - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیك پیدا شده است،گفت: به‌دنبال حذف كیسه‌های پلاستیكی با همكاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.
به گزارش شفا آنلاین، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاك افزود: حذف كیسه‌ پلاستیكی در مرحله اول به صورت یك هدف برای سازمان محسوب می‌شود و در آینده نزدیك دستورالعمل‌های اجرایی آن اعم از تشویقی، تنبیهی و فرهنگ‌سازی به اطلاع عموم خواهد رسید.
وی گفت: بر اساس تحقیق علمی كه در كشور صورت گرفت، مشخص شد كه امكان حذف كیسه‌ پلاستیكی و كاهش مصرف آن وجود دارد.
متصدی اظهار كرد: استفاده از كیسه‌های‌ پلاستیكی در بسیاری از كشورها از جمله پاریس پایتخت فرانسه ممنوع شد كه متاسفانه كشور ما از این برنامه عقب است.
وی گفت: 50 درصد كیسه‌های پلاستیكی در دنیا فقط یك بار استفاده می‌شوند، در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیك پیدا شده است. 
وی تاكید كرد: بهتر است به جای به دست گرفتن پلاستیك برای خرید روزانه از كیسه‌های پارچه‌ای استفاده كنیم، پلاستیك به علت شیمیایی بودن مواد اولیه آن در شرایط مختلف از جمله گرما، موادی از خود آزاد می‌كند كه قطعا موجب آلودگی محصول داخل آن می‌شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سالی است كه مرسوم شده افراد نان گرم را در كیسه‌های پلاستیك قرار می‌دهند كه قطعا این نان آلوده است، بنابراین حذف كیسه‌های‌ پلاستیكی علاوه بر این كه موجب كاهش حجم زباله می‌شود سلامت افراد جامعه را نیز به همراه دارد.
وی تاكید كرد: سازمان محیط زیست با جدیت این برنامه را در چارچوب قوانین و اصلاح مقررات پیش می‌برد كه البته به نتیجه رسیدن آن نیازمند همكاری مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهای ذیربط است.
وی گفت: 60 درصد كیسه‌های‌ پلاستیكی كه استفاده می‌شوند، لازم به استفاده نیست كه فرهنگ‌سازی در این میان نقش بسیار مهمی دارد.
به گفته متصدی، دستورالعمل استفاده از كیسه‌های‌ زیستی تجزیه پذیر تهیه شده و به‌زودی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود. برای رسیدن به این هدف نیازمند اصلاحات قانون و هماهنگی با وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صنعت و كشور هستیم.
وی از خبرنگاران حاضر در نشست درخواست كرد در ابتدا و یا انتهای هر خبر اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمله كیسه پلاستیكی حذف شود را قید كنند.

*** مدیریت پسماندهای استان های شمالی كشور 
متصدی گفت: یكی دیگر از برنامه های اساسی سازمان حفاظت محیط زیست در سالجاری مدیریت پسماندهای سه استان شمالی كشور گلستان، مازندران و گیلان است. 
وی افزود: هر یك از این استان ها برنامه مدیریت جامع پسماند را تهیه كرده اند اما به دلیل انباشت بیش از اندازه زباله و نبود مدیریت گردشگری، سیستم های موجود تحمل و ظرفیت این حجم پسماند را ندارد، گاهی تا چند برابر جمعیت یك استان توریست وارد منطقه می شود كه زیرساخت های آن جوابگوی این میزان جمعیت نیست. 
وی ادامه داد: مدیریت گردشگری یكی از نكات كلیدی در مدیریت پسماند در شهرهای شمالی كشور است و عزم جدی سازمان است كه در سال 95 پسماندهای این استان ها را ساماندهی كند كه نخستین جلسه آن روزگذشته با حضور استانداری ها، وزارت كشور و نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. 
متصدی گفت: تا دو هفته آینده برنامه اجرایی مقابله با حجم زیاد پسماندهای استان های شمالی كشور ارایه می شود كه برنامه ای كوتاه مدت، اجرایی و همراه با مشاركت مردم است و در آن به مدیریت گردشگری، كاهش میزان مصرف مواد مصرفی، كاهش تولید زباله و تفكیك زباله از مبدا تاكید شده است. 
وی افزود: روزانه 38 هزار تن پسماند عادی ( خانگی) شهری و 11 هزار تن روستایی در كشور تولید می شود كه سرانه تولید پسماند شهری 710 گرم و روستایی 470 گرم است، جمعیت استان های شمالی كشور 7.3 دهم میلیون نفر است و سرانه تولید زباله شهری در این استان ها 920 گرم و روستایی 570 گرم است. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیستم دفن زباله با فناوری روز دنیا و حمایت هایی در زمینه تولید انرژی و كمپوست اعم از پسماند، بازیافت و بازچرخانی، در دستور كار سازمان محیط زیست است. 
وی افزود: قرار است بحث تامین اعتبار این طرح از محل مدیریت گردشگری، تسهیلات و عوارض زیست محیطی تامین شود كه اوایل خرداد ماه این برنامه ارایه می شود. 

*** كاهش پسماند شدنی است 
متصدی تاكید كرد: مدیریت و كاهش پسماند كاری شدنی است و تنها كلید موفقیت آن مشاركت همه جانبه مردم و دستگاه ها است، دستگاه های حاكمیتی و تصمیم گیر باید برنامه مشخصی برای مدیریت پسماند داشته باشند و دولت در سه سال گذشته برنامه های خوبی در این زمینه ارایه كرده است. 
وی گفت: برنامه اجرایی كاهش آلودگی هوا در سال 93 مصوب دولت شد كه امروز می توان آن را یكی از موفق ترین طرح ها اعلام كرد، سال گذشته به رغم توفان های فراوان، 50 روز سالمتر از سال 92 را پشت سر گذاشتیم و روند آلودگی هوای شهرهای كشور به سمت كاهش پیش می رود. 
متصدی افزود: در مورد پسماند هم در دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد، بر این اساس لایحه مدیریت شهری را داریم كه سازمان محیط زیست بخش عمده آن را انجام داده و اكنون برای تصویب در دولت است، آیین نامه مدیریت پسماند نیز تصویب شد، ضوابط خوبی هم برای برخی عوامل آلاینده مانند پلاستیك ها تدوین شد. 
وی ادامه داد: همچنین در زمینه باتری های فرسوده و استحصال سرب از آنها اقدامات خوبی صورت گرفته است، به گونه ای كه از واردات 100 درصدی این باتری ها به واردات 35 تا 40 درصد رسیده ایم، برنامه ماه آینده استفاده از باتری های سربی و بازیافت آنها در صنایع است. 
متصدی گفت: در دو سال گذشته حجمی از پسماند را كه توان بازیافت آن را نداریم و جزو پسماندهای ویژه هستند، مانند د.د.ت و روغن آسكارل، برای بازیافت در بسته بندی هایی به خارج از كشور منتقل كردیم. همچنین دو مركز پسماند ویژه در قزوین و اصفهان راه اندازی شد. 
وی اظهار كرد: اقدامات خوبی هم در زمینه انتقال فناوری برای تبدیل زباله به انرژی صورت گرفته است و دراین زمینه همكاری خوبی با كشورهاس ژاپن، اتریش و آلمان داریم. البته باید در نظر داشته باشیم كه برای ورود هر فناوری به كشور رعایت استانداردهای روز دنیا الزامی است و به هیچ وجه به فناوری و یا صنعتی كه استانداردهای روز دنیا را نداشته باشند، اجازه ورود نمی دهیم. 
به گفته وی، استانداردهای داخلی كشور با توجه به استانداردهای روز دنیا بازنگری شدند.

*** ساماندهی پسماندهای بیمارستانی 
متصدی افزود: در سال های گذشته اینطور تلقی می شد كه اگر پسماندهای بیمارستانی در اتوكلاو ( دستگاه بی خطر سازی ) قرار گیرند، دیگر جزو پسماندهای عادی هستند اما اینطور نیست. بر این اساس با همكاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی در حال برنامه ریزی برای بی خطر سازی این پسماندها هستیم. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با همكاری وزارت بهداشت در تلاشیم تا در آینده نزدیك سیستم جمع آوری، حمل و دفن اختصاصی برای پسماندهای بیمارستانی داشته باشیم. 
وی تاكید كرد: بر اساس ماده 12 آیین نامه اجرایی مدیریت پسماند، هر تولید كننده و یا وارد كننده محصول نسبت به بازیافت و دفن مناسب آن مسوول است و در صورتی كه نتواند این كار را انجام دهد، باید نیم در هزار ارزش كالای خود را به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز كند تا نسبت به بازیافت آن محصول اقدام شود. 
متصدی گفت: در مرحله اول كه از اواخر سال گذشته آغاز شد، با رایزنی كه با گمرك انجام دادیم این طرح برای محصولات وارداتی اجرایی شد و در مرحله دوم تولید كنندگان داخلی موظف به اجرای آن خواهند شد.

*** مخالفت سازمان با انتقال آب بین حوضه ای 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: سازمان اعتقاد دارد نیازی به اجرای طرح هایی مانند انتقال آب بین حوضه ای در كشور نیست و آن را به عنوان آخرین گزینه در تامین آب یاد می بیند. 
وی گفت: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب به درستی انجام نمی شود و 25 تا 30 درصد آب در شبكه های توزیع هدر می رود؛ چرا باید برای تامین آب انتقال بین حوضه ای داشته باشیم، اگر این كاستی ها رفع شود شاید دیگر كمبودی احساس نشود اما در صورت اصلاح نشدن این كاستی ها و اگر باز هم كمبود آب در منطقه ای احساس شد، می توان به سمت طرح انتقال بین حوضه ای رفت. 
متصدی افرود: بیش از 90 درصد كشور در بخش كشاورزی مصرف می شود، در حالی كه بازدهی آن 30 درصد است بنابراین باید به جای اجرای طرح های انتقال بین حوضه ای در مرحله اول به فكر اصلاح كاستی ها باشیم. 
وی تاكید كرد: زمانی كه راندمان مصرف آب به 90 درصد رسید و در آن زمان كمبود احساس شد، باید دنبال طرح هایی مانند انتقال بین حوضه ای باشیم. حدود 60 درصد آب در سیستم آبرسانی كشور هدر می رود بنابراین دیگر چه دلیلی دارد كه گزینه انتقال مطرح شود. 
متصدی گفت: البته انتقال آب بین حوضه ای در دنیا استفاده می شود اما شرط اول آنها بهینه سازی مصرف آب، حذف تلفات و اصلاح الگوی مصرف است.

*** اعتبار مقابله با گرد و غبار در بودجه دولت دیده شده است 
وی افزود: اعتبار مقابله با گرد و غبار از بند ش ماده 224 مربوط به بحران تامین می شود كه سال گذشته مبلغ آن 600 میلیارد ریال بود و 20میلیارد ریال هم برای بخش تحقیقاتی بود. امسال هم این اعتبار به همین رقم دیده شده و منتظر تصویب مجلس است. 

*** درختان برای زمین و زمین برای زندگی 
متصدی به روز جهانی زمین پاك هم اشاره كرد و گفت: شعار امسال این روز 'درختان برای زمین و زمین برای درختان' است و تاكید آن بر بستر سبز و حفظ منابع گیاهی است. 
وی افزود: سالانه 13 میلیون هكتار جنگل در دنیا از بین می رود، نرخ مرگ و میر هزار برابر بیشتر از نرخ طبیعی است، كوه های یخی نسبت به 40 سال گذشته 40 درصد نازك تر شده اند كه این مسایل مشكلات زیادی را به بار آورده است. 
متصدی اظهار كرد: یك میلیون گرسنه در دنیا وجود دارد در حالی كه 50 درصد غلات تولید شده، صرف حیوانات و طیور می شود، یك میلیارد نفر در دنیا به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و پنج هزار مرگ به علت آب آشامیدنی ناسالم صورت می گیرد. 
وی با اشاره به آثار جنگ بر محیط زیست گفت: جنگ بیشترین تاثیر را بر منابع زیستی داشته است، 8 سال جنگ تحمیلی محیط زیست كشور از جمله تالاب ها، منابع آب و خاك را تحت تاثیر قرار داد و بنابراین بهتر است در روز زمین پاك در كنار هم به فكر محیط زیست باشیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز