شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۳
این روزها در ایران فعالیت هایی برای استفاده از پلاستیک های قابل تجزیه و کم کردن استفاده از پلاستیک های معمولی آغاز شده است.
کد خبر: ۶۵۸۴

تیتر20 - به نظر می رسد که جهان مدرن در پلاستیک های غیر قابل تجزیه گم شده باشد. کمی نمی گذرد که سطح زمین از این پلاستیک ها پوشیده خواهد شد. این مواد جای کیسه های پارچه ای و پاکت های کاغذی را گرفته اند. اطرافمان انباشته هایی از مواد پلاستیکی دیده می شود. از سوی دیگر در جامعه مدرن،  افراد جامعه به دنبال رفاه هر چه بیشتر هستند، پس انتخاب و استفاده از این مواد مناسب و قابل درک است . تقریباً هر محصولی که ما می خریم، اکثر غذاهایی که می خوریم و مایعاتی که می نوشیم با بسته بندی های پلاستیکی عرضه می شوند. 
مواد پلاستیکی معمول در بازار از فرآورده های نفتی و ذغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط زیست هستند و تجزيه آنها و برگشت به محيط چند صد سال طول مي كشد. غیر از اینکه این مواد باعث آسیب به محیط زیست می شوند برای سلامتی انسان وطبیعت نیز مضر هستند. برای ساخت ظـرف های یک بار مصرف، از انواع نرم کننده ها، پایدارکننده ها، روان کننده ها، رنگدانه ها و پرکننده ها اضافه می شود که همگـی آنها برای سلامتــی مضرند. استفاده از آنها باعث انباشتشان  در طبیعت و محیط زیست می شود که به مرور زمان  منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه ها و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می کند.  به منظور رفع اين مشكل، محققان علوم زيستي در پي توليد پلاستيك هاي زيست تخريب پذير از منابع تجديدشونده مثل ريزسازواره ها و گياهان استفاده می کنند.
واژه زيست تخريب پذير يا Biodegradable  به معني موادي است كه به سادگي توسط فعاليت موجودات زنده به زيرواحدهاي سازنده خود تجزيه شده و بنابراين در محيط باقي نمي مانند.  همچنین استانداردهاي متعددي براي تعيين زيست تخريب پذيري يك محصول وجود دارد. اين استاندارد در كشورهاي مختلف متفاوت است. اما دليل اصلي زيست تخريب پذير نبودن پلاستيك هاي معمولي، طويل بودن طول مولكول پليمر و پيوند قوي بين مونومرهاي آن بوده كه تجزيه آن، توسط موجودات تجزيه كننده با مشكل روبه رو می شود.
پس پلاستيك های تجزیه پذیر با استفاده از منابع طبيعي مختلف، باعث سهولت تجزيه آنها توسط تجزيه كنندگان طبيعي مي شود.
این روزها نیز در ایران هم فعالیت هایی برای استفاده از پلاستیک های قابل تجزیه و کم کردن استفاده از پلاستیک های معمولی آغاز شده است.
در این بین یکی از شرکت هایی که در ایران تولیدکننده و صادر کننده این مواد تخریب پذیر هستند شرکت محصولات پلاستیکی نیلگون است. شرکت زرین پلاست نیلگون که محصولاتش را با برند پیلگون به بازار عرضه می کند از پیشگام بودن در صنعت پلاستیک و ابداع محصولات جدید گرفته تا صادرات به کشور های اروپایی و تبدیل شدن به بزرگ ترین صادر کننده در رشته کاری خودش است. این شرکت موفق به دستیابی فناوری تولید محصولات پلاستیکی تجزیه پذیر شده است. مدیران این شرکت نه تنها بر روی این فناوری سرمایه گذاری کرده اند بلکه با وجود قیمت تمام شده، بالاتر و کم شدن شانس شان برای رقابت در بازار، از این فناوری در محصولات شان بهره می برند تا گامی مهم در حفظ محیط زیست کشورمان برای نسل آینده بردارند.
شرکت زرین پلاست نیلگون با مشارکت تایوانی ها در سال 1394 موفق شد پلاستیکی را تولید کند که با وجود حفظ کیفیت، به جای 300 سال، 3 سال تجزیه شود. این محصول مهرماه سال 1394 در همایشی معرفی شد و اکنون خانواده کیسه زباله، کیسه فریزر، سفره یک بار مصرف کاغذی با استفاده از این فناوری تولید می کندکه البته برای فراگیری استفاده از این محصول و مقرون بصرفه نیازمند حمایت دولت ودستگاههای دوستدار محیط زیست است .
با توجه به هزینه ساخت و واردات مواد مورد نیاز پلاستیک تخریب پذیر، حمایت دستگاه های دولتی ذی ربط برای تولید اقتصادی این صنعت نوین وکمک به فرهنگ سازی استفاده از پلاستیک تخریب پذیر ضروری بنظر می رسد.

ارسال نظرات
موضوعات روز