پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

تیتر20- با قدم زدن در خیابان‌های شمال شهر و مشاهده زندگی لوکس‌نشینان انگار خبری از رکود نیست و زندگی در این مناطق، آرام و بدون دغدغه‌ی داشتن چند متر سرپناه می‌گذرد.
در شرایطی که برخی از متقاضیان مسکن به دنبال یک وام ۵۰ میلیون‌تومانی هستند تا بتوانند در پایین‌ترین نقاط شهر هم که شده یک واحد مسکونی بخرند تا از اجاره‌نشینی نجات یابند، برخی دیگر به دنبال خانه‌ای حداقل ۱۰برابری هستند. در مواردی قیمت ۱۰ متر خانه لوکس معادل یک واحد مسکونی ۵۰‌متری در مرکز شهر خواهد بود. در این میان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مسکن بر این باورند با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن در دو سال اخیر، این رکود به بازار واحدهای مسکونی لوکس وارد نشده است چرا که متقاضی مسکن لوکس تحت تاثیر کشش بازار قرار نمی‌گیرد و افزایش و کاهش متری دو تا سه میلیون‌تومانی هر واحد مسکونی تاثیری بر هزینه میلیاردی پرداخت‌شده ندارد. بنابراین رکود از بازار مسکن لوکس فاصله گرفته است و انگار حتی بازار میلیاردی‌ها رنگ رکود هم به خود ندیده است.

مشاوران املاک از مناطق لوکس‌نشین می‌گویند
بنگاهداران واحدهای مسکونی لوکس که کارشان کمی با بنگاهداران مساکن معمولی در مرکز شهر متفاوت است و رقابت بیشتری برای فروش یک واحد مسکونی لوکس دارند، گلایه‌ای از رکود بازار مسکن ندارند. گرچه برخی از آنها می‌گویند مدتی است که رونق از بازار مسکن رخت بربسته است و با توجه به حجم ساخت و سازها فروش کم است، اما می‌گویند وضعیت این بازار از مسکن معمولی بهتر است و حداقل خریدار می‌داند قدرت خریدش چقدر است و ما هم نسبت به آن واحد مسکونی را پیشنهاد می‌کنیم و دلیل این امر هم تنوع بازار مسکن لوکس است. در صورتی که خریدار بگوید قادر به خرید مسکن حداکثر تا ۱۲ میلیون تومان است، دست بنگاهدار هم بازتر است چرا که در این مناطق قیمت‌ها از ۹ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر مترمربع وجود دارد و این‌گونه نیست که همانند مرکز شهر خریدار برای متری ۵۰۰ هزار تومان چانه بزند و دست آخر روز معامله بازهم با فروشنده چانه بزند.

اما برخی دیگر از مشاوران املاک در مناطق میلیارد‌نشین تهران می‌گویند بازار خراب است و توقع دارند با این حجم ساخت و ساز در این مناطق خرید و فروش بیشتری صورت گیرد. یکی از مشاوران املاک در خیابان ولنجک که این روزها ملاک ساخت و ساز بلندمرتبه‌ها شده است، گفت برخی از فروشندگان تمام مدت سال گذشته را منتظر تغییرات در بازار مسکن بودند تا بلکه پس از نتیجه مذاکرات واحد ساخته‌شده‌شان را معامله کنند اما اکنون با مشخص شدن وضعیت و ادامه رکود بازار مسکن از فروش واحد مسکونی‌شان ناامید شده‌اند و حتی حاضرند قیمت را اندکی کاهش دهند و به فروش برسانند تا به مبلغ هزینه‌شده برسند و سرمایه‌شان بیش از این نخوابد.
در مجموع بیشتر مشاوران املاک واحدهای مسکونی لوکس به تجارت فردا گفتند بازار مسکن لوکس با بازار مسکن معمولی از خرید زمین تا ساخت و فروش آن فاصله زیادی دارد. بنابراین هنوز همچون بازار مسکن معمولی درگیر رکود صددرصدی نشده است.

سازندگان از عوامل تاثیرگذار بر بازار می‌گویند
اکثر واحدهای مسکونی لوکس دارای همه امکانات رفاهی هستند.

حال سازندگان مسکن لوکس که برخی از آنها این روزها از رکود بازار مسکن به سمت بازار مسکن در حال کوچ هستند، بر این باورند که عوامل موثر بر افزایش قیمت مسکن لوکس جو بازار است. جو قیمتی از افزایش قیمت از یک منطقه به مناطق دیگر هم سرایت می‌کند، برخی دیگر می‌گویند تعیین تکلیف نشدن نتیجه مذاکرات ایران و ژنو یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر این بازار است و در مواردی باعث سکوت این بازار شده است. به گفته یکی از انبوه‌سازان در مناطق شمال شهر تهران، با افزایش قیمت مسکن در سال 13۹۱ قیمت مسکن لوکس نیز در راستای افزایش دوبرابری قیمت مسکن در همه مناطق با حباب قیمتی همراه شد و در این مسیر قرار گرفت، ‌ بنابراین برخی از متقاضیان مسکن در همان روزهای افزایش قیمت در نیمه دوم سال 13۹۱ دست نگه داشتند تا شاهد به اوج رسیدن قیمت مسکن باشند و در نهایت واحد مسکونی خود را به فروش برسانند اما برخی دیگر از ترس برگشت قیمت‌ها به روال قبلی سریعاً واحدهای مسکونی خود را برای فروش عرضه کردند و در مقابل نیز خریداران هم دو دسته شدند؛ برخی دست از خرید کشیدند و برخی دیگر از ترس گران شدن دوباره مسکن سریعاً نسبت به خرید اقدام کردند و همین معاملات باعث شد این بازار برعکس بازار مسکن معمولی در رکود کامل غرق نشود و فقط نوسان در تعداد معاملات ایجاد شود. به گفته یکی دیگر از سازندگان، در زمان افزایش دوبرابری قیمت مسکن در سال 13۹۱ بسیاری از سازندگانی که واحد مسکونی را در سال گذشته با هزینه تقریباً نیمی از قیمت جدید ساخته بودند با سودهای کلان همراه شدند و توانستند بعضاً واحدهای مسکونی ساخته‌شده را دو برابر هزینه تمام‌شده به فروش برسانند و این امر تااندازه‌ای شایع شد که توانست لطمات زیادی به بازار مسکن لوکس وارد کند و به دلیل نبود کنترل و شاخص قیمت برای این بخش و اینکه هیچ نهاد و سازمانی از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری نکرد، این روال تاکنون نیز ادامه یافت و در مواردی منجر به ایجاد فساد شد.

متوسط قیمت مسکن لوکس در تهران
بر اساس اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن سال گذشته قیمت آپارتمان‌های لوکس در مناطق یک و دو تهران بین 1/6 تا ۸ درصد نسبت به سال 13۹۲ افزایش یافته است. این در حالی است که در مدت زمان اعلام‌شده معاملات مسکن در رکود و قیمت‌ها ثابت بوده است، حالا بسیاری از کارشناسان مسکن بر این باورند که امسال هم بازار مسکن همین روال را پیش می‌گیرد و بدون افزایش قیمت خواهد بود. اطلاعات بنگاه‌های مسکن فعال در بازار نشان می‌دهد پنت‌هاوس‌ها و واحدهای مسکونی لوکس افزایش حدود ۱۰‌درصدی داشته‌اند. این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در پایتخت طی این مدت به اندازه نصف پنت‌هاوس‌ها و معادل ۷/۴ درصد افزایش یافته است. بر این اساس حجم معاملات واحدهای مسکونی لوکس و فوق‌لوکس در سال گذشته حدود پنج درصد کاهش یافته؛ در حالی که حجم معاملات خرید در کل بازار مسکن تهران با رشد ۳۲‌درصدی مواجه شده است. حداقل قیمت آپارتمان‌های لوکس در تهران مترمربعی ۹ میلیون تومان -دو برابر متوسط قیمت مسکن معمولی- و برای پنت‌هاوس‌ها نیز متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.

منبع: هفته نامه تجارت فردا

ارسال نظرات
موضوعات روز