چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
تیتر20 - یحیی امیری - در دهه 50 بازار فروش هفت برند صنعتی ایرانی در اوج شهرت قرار داشت و حتی در رقابت با محصولات مشابه خارجی گوی سبقت را ربوده بودند نام این برندها و محصولات را به طور مختصر معرفی می کنیم:
کد خبر: ۷۹۴۹
مبلیران بخر راحت باش

اوایل دهه 50 در شهرک صنعتی چهار دانگه واقع در جنوب غربی تهران برادران خیامی کارخانه تولید مبل را در  ست 7 نفره و 10 نفره تاسیس کردند. تنوع تولیدات به زودی به 50 مدل رسید، ویژگی این مبل ها جمع و جور بودن دوام و ارزانی آن بود. با مبلیران خیلی از مردم طبقه متوسط  و حتی ضعیف توانستند خانه شان را مبلمان کنند.


ارج نامی که می شناسید و به آن اطمینان دارید

مهندس خلیل ارجمند استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال 1316 به اتفاق  8کارگر در خیابان سی متری تهران با هدف آهنگری، ریخته گری و جوشکاری و با استفاده از سه حرف اول نام خانوادگی خود برند ارج را پایه گذاری کرد.
 نخستین تولیدات صندلی تاشو فلزی ارج بود که اصطلاحا مرگ نداشت و در همه مشاغل و خانواده ها مورد استفاده قرار می گرفت.
رونق کار این کارگاه کوچک موجب شد در سال 1348 ارج جدید در زمینی به مساحت 105 هزار متر مربع در جاده مخصوص کرج دایر شود و تعداد کارکنان از مهندس و کارگر ساده بالغ بر 5 هزار نفر شود. 
ارج جدید یخچال می ساخت،کولر می ساخت،فریزر می ساخت،و... هنوز هم تعدادی از محصولات این کارخانه در خانه های ایرانی یافت می شود.

آسایش در خانه با محصولات آزمایش

محسن آزمایش (اشتهاردیان) در سال 1318 در خیابان عین الدوله درو پنجره ساز بود، ساخت صندلی مبل و آبکاری فلزات و جوشکاری داشت. 
در سال 1337 پس از آتش سوزی این محل بنای جدید کیلومتر 10 جاده آبعلی به نام 3راه آزمایش حوزه تولیداتی گذاشته شد که راهی خانه ها گردید. کولر آزمایش،یخچال آزمایش،ماشین لباسشویی آزمایش،فریزر آزمایش و.. آزمایش در سال 58 مشمول بند "د "حمایت از صنایع شد.

بیسکویت مادر  ویتانا همان شیر مادر است

برادران تهرانچی در سال 1335 در خیابان امیریه بیسکویت سازی مدرنی راه اندازی کردند که ماشین آلات آن از آلمان و انگلیس آورده شده بود و رادیو تهران در تمام بخش های تبلیغاتی خود از بیسکویت مادر حرف می زد که مکمل شیر مادر و حتی جایگزین شیر مادر است.
شدت تبلیغات، بیسکویت مادر ویتانا را تا دورترین نقاط ایران برد، کیفیت آن به قدری بالا بود که دیگر کسی بیسکویت مشابه خارجی نمی خرید یا در سفرها با خود نمی آورد. 
کارو بار چنان سکه شد که ساختمان جدیدی در کیلومتر 7جاده کرج به نام "ویتانا" ساخته شد و محصولات ویتانا نه تنها تمام بازار داخل ایران بلکه کشورهای همسایه را هم فتح کرد. این بیسکویت حالا هم هست اما انگار که نیست، چون سرو صدایی ندارد.


کفش ملی مرگ ندارد،بپوش و به دو

رحیم ایروانی از پیشتازان صنعت مدرن کفش سازی در سال 1336 موسس گروه کفش ملی شد. در اواخر دهمه 40تنوع تولید به 80 نوع رسید و کامیون هایی هر روزه در جاده اسماعیل آباد جاده قدیم کرج وارد کارخانه می شدند تا بارگیری صادراتی بکنند. از این برند حالا اسمی سر در بعضی از مغازه های کفاشی باقی مانده است.


در کنار بخاری علاء الدین زمستان کو؟

رضا علاء الدین اوایل دهد 30 با کپی از اصل انگلیسی بخاری "آلادین" یک نوع بخاری جمع و جور بی خطر و بی ضرر ساخت و روانه بازار ایران کرد که خود مشتری ها بهترین مبلغ آن شدند. 
بخاری علاء الدین به قیمت 100 تومان در تمام مغازه های لوازم خانگی فروشی تهران و شهرستان یافت می شد. گرچه فروشی بالایی داشت ولی هیچوقت از بازار سیاه آن خبری نبود.

خمیر دندان داروگر- دهان خوشبو و معطر

داروگر در سال 1310 تاسیس شد اما هنوز هم هست و فعالیت دارد. در دهه 30 با خمیردندان داروگر به جنگ خمیردندان های معروف " کلگیت" و " بلنداکس" اروپایی و آمریکایی رفته بود و بازار داخل را از انحصار آنها در آورده و با توزیع مناسب (مویرگی) کف بازار را از آن محصولات بهداشتی خود کرده بود. داروگر اوایل کار انواع صابون حمام و بهداشتی تولید می کرد قیمت هر دو جین (12عدد) صابون 6تا 36 ریال قیمت داشت.



ارسال نظرات
موضوعات روز